Täckblad på cubaner!

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Rytter
Blivande hederssmålänning
Posts: 8
Joined: Sun 23 Mar 2014, 21:49

Täckblad på cubaner!

Post by Rytter »

image.jpeg
image.jpeg (1.76 MiB) Viewed 35039 times
Vad har ni för tankar om täckblad?
Hur stor roll spelar de för smaken?

En av mina favoritmarca är Monte Cristo. Bilden är no 1 från 08 med samma boxkod. Själv har jag rökt lite för lite för att få mig en riktigt bra uppfattning i ämnet men det lutar åt att det inte spelar någon roll. Det är insidan som räknas!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Täckblad på cubaner!

Post by Daniel P »

Självklart påverkar täckbladet smaken. De är inte bara till för cigarrens skönhet, de tillför något också.
På tjockare pinnar mindre, på tunnare desto mer.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Täckblad på cubaner!

Post by hebbe72 »

Jag inbillar mig att täckbladet påverkar smaken. Om inte annat så påverkas min rökupplevelse.

Ett blankt oljigt täckblad på en cigarr är mycket aptitligare än ett blekt matt dito.

Min teori är att det finns en påverkan men att den är betydligt mindre jämfört med t ex inlagan.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Rytter
Blivande hederssmålänning
Posts: 8
Joined: Sun 23 Mar 2014, 21:49

Re: Täckblad på cubaner!

Post by Rytter »

Daniel P wrote:Självklart påverkar täckbladet smaken. De är inte bara till för cigarrens skönhet, de tillför något också.
På tjockare pinnar mindre, på tunnare desto mer.
Ja visst är det så, håller med. Men kan du säga vad ett visst täckblad tillför din favoritcigarr?

Har ni någon aning om hur täckbladet väljs ut till de olika marcan/blends?
Rytter
Blivande hederssmålänning
Posts: 8
Joined: Sun 23 Mar 2014, 21:49

Re: Täckblad på cubaner!

Post by Rytter »

hebbe72 wrote:Jag inbillar mig att täckbladet påverkar smaken. Om inte annat så påverkas min rökupplevelse.

Ett blankt oljigt täckblad på en cigarr är mycket aptitligare än ett blekt matt dito.

Min teori är att det finns en påverkan men att den är betydligt mindre jämfört med t ex inlagan.
Jag föredrar också mörkare oljigare rent utseendemässigt.

En fråga som dyker upp i mitt huvud är om ett oljigare täckblad tillför något när det kommer till lagring. Det är ju dock rätt svårt att avgöra hur mycket oljor som finns i inlagan och som säkert har större påverkan då det är största delen tobak.
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Täckblad på cubaner!

Post by hebbe72 »

Intressant diskussion det här.

Jag tror tyvärr det inte finns nån absolut sanning när det gäller det här.

Jag har t ex rökt lanceros -01 med rätt bleka och trista täckblad som smakat fantastiskt. Och samtidigt kommer jag ihåg en Partagas D4 -08 som jag rökte för två veckor sedan. Perfekt konstruktion och härligt täckblad. Bland det sämsta jag rökt. T o m min fru reagerade och sa att den luktade skit när jag kom in från balkongen. Och hon är rätt förlåtande numera.

Jag tror att lagringspotential mer har att göra med cigarren som helhet och dess komposition att göra.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
Rytter
Blivande hederssmålänning
Posts: 8
Joined: Sun 23 Mar 2014, 21:49

Re: Täckblad på cubaner!

Post by Rytter »

Läse precis en tråd på FOH där Rob gjort ett experiment med att byta ut täckblad på ett par monte 2. Är det ok att länka till andra forum?

Det jag drar som slutsats efter att läst tråden är att det mörkare täckbladet tillförde mer söt chokladsmak medans det ljusare gjorde smaken djupare och mer komplex. Det mörkare täckbladet var "torrare" medans det ljusare var oljigare. Frågor väx då hur de olika täckbladen lagrar och vissa tycker att mörkare blad lagrar sämre men smakar bättre färska. Det skrivs dock att det ju finns så många olika varianter på täckblad inte bara färgen utan också hur mycket olja de innehåller.

Sedan är det ju en fråga om tycke och smak. Vissa blends/marca blir kanske bättre med ett visst täckblad och sämre med ett annat medans det skulle varit tvärt om med en annan blend/marca.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Täckblad på cubaner!

Post by Ouch »

Jag minns det där försöket av Rob. Det skulle vara kul att göra om det själv. Jag misstänker att slutsatserna blir grumliga, men roligt kunde det vara.

Har gett upp hoppet om att hitta konsistenta samband mellan utseende och smak. Kanske kan jag se ett samband mellan jäkligt grova och fula täckblad som ofta rullas kring ett innanmäte av dålig kvalitet. Skräp utifrån och in...

I övrigt håller jag med Hebbe...jag har samma erfarenheter av hemska oljiga cigarrer och delikata pinnar med torra, färglösa täckblad.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Täckblad på cubaner!

Post by Daniel P »

Rytter wrote:Är det ok att länka till andra forum?
Bara positivt med mer info :tumme-upp:
Rytter wrote:mörkare täckbladet tillförde mer söt chokladsmak medans det ljusare gjorde smaken djupare och mer komplex. Det mörkare täckbladet var "torrare" medans det ljusare var oljigare. Frågor väx då hur de olika täckbladen lagrar och vissa tycker att mörkare blad lagrar sämre men smakar bättre färska. Det skrivs dock att det ju finns så många olika varianter på täckblad inte bara färgen utan också hur mycket olja de innehåller.
Känns relevant och riktigt, nickar instämmande medans jag läser vad som beskrivs här. Allt är så svårt att sätta ord på och varje täckblad är dessutom unikt hur länge det lagrats, hur mycket oljor det har, etc etc... Det är vad som gör master blender-jobbet så viktigt. Den bästa cigarren finns inte, likväl som bästa whiskyn som jämförelse inte finns - men det finns de som är duktiga på att komponera intressanta och bra blends som får oss att jubla. Låt oss inte glömma att det är helheten vi konsumenter upplever och uppskattar - hoppas det för alltid kommer finnas en bra blandning av det bästa som hittills skapats och nymodigheter som kittlar mina smaklökar.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Täckblad på cubaner!

Post by Ouch »

Gillar ditt inlägg, Daniel! :cheers2:
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Täckblad på cubaner!

Post by Daniel P »

:kram-lycklig:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Rytter
Blivande hederssmålänning
Posts: 8
Joined: Sun 23 Mar 2014, 21:49

Re: Täckblad på cubaner!

Post by Rytter »

Tråden om täckbladsbyte på monte 2
http://www.friendsofhabanos.com/forum/i ... opic=67990

Tråden om täckbladsbyte på Cohiba
http://www.friendsofhabanos.com/forum/i ... opic=68081

Tror att det är i någon av trådarna som någon skriver det Daniel är inne på. Blenden är viktigast och det finns mycket man kan göra för att skapa den rätta blenden men med olika delar och proportioner av ingredienserna.
Post Reply