Stor uppgradering av forumets mjukvara gjord

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Stor uppgradering av forumets mjukvara gjord

Post by Daniel P »

Stor uppdatering gjordes för några dagar sedan av mjukvaran på webservern, i samband med serverflytt till modernare hårdvara/moln.
Resultatet kan punktas upp enligt följande:
  • Sökfunktionen fungerar igen :!: Efter något år utan sökfunktionen aktiv så har nu lyckats få vår installation av forumet att kommunicera med databasen så vi kan använda sökfunktionen fritt igen. Även gjort en liten tweak, hoppas det är till hjälp! (Vi kör PHP 5 istället för 7, oklart varför mjukvaran inte fungerar med PHP 7 på webservern. Vi har provat, men vi kör på PHP 5 och ser inga nackdelar med det idag så allt väl där ändå)
  • Annonserna är bortplockade. Ingen annonsör som står på sig att sponsra forumet och jag jagar dem så klart inte heller (vilket jag gjort tidigare) eftersom det är så låg trafik på forumet numera (en positiv förändring välkomnas självfallet, Småland borde vara tillräckligt stort!). Oklart när annonserna återkommer i dagsläget, men de kommer göra det.
  • Engelska menyer på forumet. Svenska språkpaketet vi hade på tidigare utgåvor är faktiskt inte klart till denna nyaste version av forum-mjukvaran vi kör på. Jag installerar det nog senare när det publicerats en fungerande version på phpbb.com.
  • Snabbare forum. Är det bara jag, eller är responstiden märkbart kortare? Visst är forumet är riktigt snabbt jämfört med t.ex. Cigarrprat.se :?: :!:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Stor uppgradering av forumets mjukvara gjord

Post by Ouch »

Det var inte illa, Daniel! Jag vet hur nervig en forumuppdatering kan vara. Well Done!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Stor uppgradering av forumets mjukvara gjord

Post by Daniel P »

Företaget som vi har forumet hos har flyttat vårt forum återigen till ny webserver. Detta innebar att forumet inte fungerade som det skulle, så jag uppgraderade databasen samt gjorde en versionsuppgradering på forumet.
Nu fungerar forumet återigen som det ska, med logotypen längst upp o allt :salut: :gladjeskutt:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply