Cigarrprat.se ligger nere...

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Locked
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Cigarrprat.se ligger nere...

Post by Daniel P »

För kännedom så ligger Cigarrprat.se nere. Forumet finns där, men det går inte posta nya inlägg pga kompatibilitetsproblem efter uppgradering av PHP-version som initierats av webhotellet mot COJ:s och min vilja :meh2: :roll: :banghead: :meh: .

Det är motvilligt av ägaren COJ, och mig (som följeslagare för administration och teknisk kompetens), vi tvingas bekräfta att forumets nuvarande version av Cigarrprat.se inte längre fungerar!
Orsaken bakom är att webhotellet :!: väljer att sluta stödja cigarrprats PHP-version (v 5) och tvingat uppgradering av forumets tidigare fullt fungerande PHP-version från v5 till PHP 7.2 (som nu har buggar som är av helt grundläggande betydelser, framförallt att man inte kan posta nya inlägg på forumet).

Inför uppgraderingen lovades av webhotellet att om det inte fungerade så skulle inget göras (iaf på kort sikt), men resultatet är att cigarrprat.se uppgraderades ändå av webhotellet mot COJ's och min vilja, och forumet slutade i samband med detta att fungera; iaf så man inte kunde skapa nya anslag och diverse konstigheter i koden för forumet. :banghead: :nooo: :meh2: :cry: :ledsen: :(

Jag vet inte mer än så och har mailat COJ i ärendet (som är ägare av forumet sedan många år).

Detta kommer med all sannolikhet (erfarenhetsmässigt då jag varit med om motsvarande, men inte lika omfattande; problemen/jobben vid tidigare uppgradering av SmCS.se :fakta: ) innebära att alla anpassningar vad gäller det snygga gränssnittet (den cigarr-brun/-gula designen) kommer nollställas till standard för phpBB (mestadels blått) för att fokusera på att få allt att fungera i grunden :!: . Funktionen är så klart allra viktigast, men designen har varit en så stor del av cigarrprat.se's branding att det är svårt att överge. Men som sagt är det låg prio då det viktigaste är att få forumet att fungera igen samt att så lite information som möjligt tappas :!: :fakta: :sefakta:

De i runda slängar 100 timmarna som är lagda av tidigare ägare av forumet (innan COJ och mig) kommer i dagsläget högst troligt (!) behöva skrivas om/över/integreras i ny forumversion. :tveksam: :shock: :krakas: :ugeek:
STORT TACK och RESPEKT till tidigare ägare av cigarrprat.se :buga: som skapade den version av cigarrprat.se som vi (COJ främst som ägare, men även mig som teknisk kompetens) övertog tidigare från motsvarighet på carlscorona.com's forum "back in the days" ("cigarrprat" även då!) :applad: :race: ... som så länge varit en del av vårt cigarrintresse och liv. :buga:

Nu tvingas vi högst troligt till stora förändringar, och framförallt till ny design av forumet, så tack igen för den fina design av forumet COJ och jag fått ärva (och som jag hoppas uppskattats att vi skött dugligt iaf :nickar: ) genom åren av ägande och administration/moderation.

Det är med en stor sorgsenhet alltså jag skriver detta :cry: :ledsen: , då det troligen är sista gången vi ser cigarrprat.se med befintlig design.
I bästa fall kommer forumet igång igen med all information intakt, men med ny design. Och det är inte ens ens "sämsta-fall-scenario" utan ett troligt scenario. :fakta: .
I sämsta fall tappar vi information i form av innehåll pga för gamla versioner av databaser. Då det är mer än 1 aktör involverad så är det oklart om allt kommer bli 100% perfekt övergång. Som jag ser det är frågan bara vilka eftergifter som behöver göras i form av ev tappad information, designen vet vi kommer bli låg prioritet i slutändan trots allt. :|

COJ och jag ska mötas om framtiden för cigarrprat.se-forumets webserver. Vi återkommer med besked; i bästa fall och förhoppningsvis kommer forumet igång igen med så mycket gammal information igen som möjligt. Det är självklart målsättningen :!: Designen däremot kan man förutsätta komma nollställas... :geek:

Vi jobbart hårt med att få igång forumet igen!!! :!: :fakta: :sefakta: :tumme-upp:

Mvh
-- Daniel P
Generalsekreterare
Smålands CigarrSällskap

(... och administratör/moderator Cigarrprat.se)


Vänligen dela/publicera/citera detta budskap på Facebook, Instagram etc för berörda! :geek:

Nyckelord: cigarrprat nere, cigarrprat.se nere, cigarrprat nere, cigarrforum nere, cigarr forum nere cigarr prat nere, swedish cigar forum down, forum down, cigar prat down, cigarr prat nere


Välkomna med kommenterar här i denna tråd :fakta:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Cigarrprat.se ligger nere...

Post by Daniel P »

Som referens och nostalgi så är här en bild hur cigarrprat.se-forumet sett ut sedan många år, iaf fram tills nu, inkl forumet 'Administration' som bara vi administratörer/moderatorer ser annars, kanske en nyhet för många att det forumet finns för administrativa sysslor (behövs för diverse uppgifter för administration av forumet som ni säkert förstår) :ugeek: :did-i-say-that: :readsmile: ):
cigarrprat.se, fram till 2018-november.png
cigarrprat.se, fram till 2018-november.png (94.86 KiB) Viewed 16409 times
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Cigarrprat.se ligger nere...

Post by Daniel P »

Idag på morgonen är cigarrprat.se åter igång. :gladjeskutt:

:arrow: http://www.cigarrprat.se/viewtopic.php? ... 55#p139350

Nytt uppgraderingsförsök kommer påbörjas helgen som börjar 14 december. Mer info här :arrow: viewtopic.php?f=2&t=1025
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Locked