GDS-humidor.

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Marko K
Klubbmedlem
Posts: 3
Joined: Sun 10 Aug 2008, 16:45
Location: Lannaskedes Broby, Vetlanda Kommun

GDS-humidor.

Post by Marko K »

Hallånen på er alla glada cigarrälskare. :buga:
Är en glad och nybliven amatör på detta område. :D
Lite av en "oskuld" vad gäller inlägg på forum över huvudtaget, så SmCS kan känna sig unika. :)
Nåja, nu till mitt ärende.
Jag har lite funderingar på att bygga en humidor. :hamra-i-huvudet:
Jag efterfrågar näringsidkare där jag kan inhandla cederträ och andra ädelträ-sorter.
Tips emottages tacksamt. :hejhej:
:puff: away friends
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: GDS-humidor.

Post by Bukfaçon »

Som sällskapets Generalsekreterare vill jag ta tillfället i akt att hälsa dig välkommen till Smålands CigarrSällskap som klubbmedlem, och till SmCS.se som forumist!

Såg att du hade militärhistoria som intresse, och som till yrket varande militärhistoriker, dock sysselsatt med civil historia f.n., var det kul att se att vi har flera intressen gemensamt. Här finns också en arkeolog, så jag hoppas du kan komma och puffa med oss andra nå'n gång.

Någon humidorbyggare är jag dock ej, tummen mitt i handen, så jag hoppas någon annan kan svara på dina byggfrågor!

B

PS är det Landsbro i Vetlanda?
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: GDS-humidor.

Post by Ouch »

Hej Marko och hjärtligt välkommen till forumet och SmCS! :hejhej:

Det kan vara lite pyssligt att hitta spansk ceder i Sverige. Själv fick jag tag på fanér av detta träslag från amerikanska Ebay. Det finns ett tyskt företag som säljer fanérade skivor och andra humidordetaljer - http://www.humidorbau.de/shop/index.html - men jag har själv aldrig handlat där. Svenska Fanérkompaniet kan kanske ha något också - http://www.fanerkompaniet.se/

Är det en desktop-humidor du tänkte dig eller ett skåp? Om det är ett skåp rekommenderas att du kollar efter ett begagnat skåp som går att konvertera. Blocket är då ett bra ställe att kolla på, förstås. :)
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: GDS-humidor.

Post by Daniel P »

Roligt att se dig här min vän!
Välkommen till Smålands CigarrSällskap Marko! :kram-lycklig:

Har tyvärr själv varken erfarenhet av humidorbyggen eller återförsäljare av passande trä, men Ouch hade ju lite bra tips - kanske någon mer som har nåt att tillägga, vem vet..
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Marko K
Klubbmedlem
Posts: 3
Joined: Sun 10 Aug 2008, 16:45
Location: Lannaskedes Broby, Vetlanda Kommun

Sv: GDS-humidor.

Post by Marko K »

Tack för tipsen. :tumme-upp:

Javisst är det Landsbro i Vetlanda Kommun som jag bebor. Som medlem i Lannaskedes Hembygdsförening kan jag berätta att namnet kom till som ett förslag då det gamla namnet Broby förväxlades ofta med andra Broby (finns ett i Skåne bland annat). Och namnet Landsbro är då en sammansättning av Lannaskede och Broby. Så för att ytterligare förvirra människor borde jag säga att jag bor i Lannaskedes Broby... :funderar:

Som nybörjare på området var en desktop-humidor mitt första val. Om det nu inte visas sig att jag också kan sälla mig till skaran av människor med tummen mitt i handen. Jag hoppas väl att jag ärvt några av min fars snickargener. :hamra-i-huvudet:
Post Reply