humidor?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
razzel
Quad smoke
Posts: 240
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:45
Location: Ljungby

humidor?

Post by razzel »

hej
jag har gått o köpt mig en sådan här http://www.humidordiscount.se/Humidorer ... eluxe.html
som jag tänkte ha lite ciggarer i :smoking:
nu till frågan,jag fick med en liten flaska med vätska i,vad ska den användas till?
samt hur gör man humidoren klar för ciggarer?
lite frågor men som sagt jag hoppas att ni vill hjälpa mig att få i gång humidoren på bästa sätt :tummenupp:
mvh peter
man har inte skrotat om man fortfarande håller i styret...
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: humidor?

Post by COJ »

Daniel...dags för en utryckning....det är på din gata...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: humidor?

Post by Bukfaçon »

Vätskan i flaskan är sannolikt PG (polypropylenglykol eller vad di kallar't...) som skall hålla fukten till ca 70% rel. luftfuktighet. I en Adorinifuktare, hur snygg den än är, finns det väl Oasis har jag för mig (men nå'n annan kanske vet mer?). Jag skulle iaf skippa den och skaffa en så'n här: http://www.heartfeltindustries.com/prod ... H%5F2%5F65. Misstänker att de är praktiskt taget lika stor, varför den amerikanska säkert får plats där Adorinifuktaren skall sitta. Å andra sidan så sägs ju fukt stiga i humidorer, varför man kanske skall placera några så'na här i botten? http://www.heartfeltindustries.com/prod ... %5F05%5F65

Infuktning: placera ett fat med dest.-vatten* i humi:n, och stäng locket. Inom några dygn skall hygro:n visa 65% RH (att föredra framför 70% tycker jag och många med mig), då kan du lägga ned dina cigarrer och den av dig valda beads-produkten.

Lycka till och fråga på!

B

Personligen kör jag med snålvarianten Avjoniserat vatten från Shell-macken... Men det råder inte koncensus om att avjoniserat är OK (men många använder det, mig veterligen).
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: humidor?

Post by Daniel P »

Oh, snygg humidor herrn!
Helt klart är beads från heartfelt att föredra framför oasis med pg. Jag har provat båda och måste säga att beads är bekvämare, enklare och kort och gott bättre. Köp ett pound löst att lägga i fuktaren som kom med humidoren (annars kan du lägga dem i en en ask inunti istället, det märker du vad som passar), alternativt så funkar självklart det jättebra med någon av de två som Bucfacon länkar till, så slipar du "labba" med beadsen (1-3 mm vita kulor som är typ som plast).

Först ska humidoren kontrolleras att den håller rätt fuktighet innan cigarrerna ska hamna där. Detta görs som Bucfacon nämnde genom att ställa in ett fat med destillerat vatten i humidoren för att höja fuktigheten så mycket som möjligt. När hygrometern visar över 65-70% så är det bara att ta ut fatet och se om fuktigheten hålls där, sjunker det inom några timmar under 65% igen så får du fortsätta med fatet tills träet i humidoren har kommit upp i 65-70% enligt hygrometern. Nu på sommaren är det fuktigare i luften, så det bara tar några dagar att få upp fuktigheten, på vintern tar det längre tid (nu är det drygt 50% ute men på vintern är det 5-20%).

När väl fuktigheten i träet i humidoren är duglig (65-70%) är det bara att stoppa in beads i humidoren så håller det fuktigheten på rätt nivå. Om beadsen blir "matta" allihop så är det för torrt, och då är det bara att ta en sprayflaska med destillerat vatten och spraya lite på beadsen så max hälften blir transparanta, annars har de inget "headroom" för att kunna ta till sig den eventuella fuktigheten från luften om det blir över 65% inne i humidoren.
Förresten, 65%-beads är det du ska köpa - inget annat.
Kan så klart titta förbi i nästa vecka om du vill, kan ta med mig lite beads, har nog ett litet fat iaf som jag kan avvara, förr eller senare måste jag nog ändå köpa ännu mer :race:

Ytterligare ett bra tips är att passa på att kalibrera hygrometern så du vet om hur mycket den ev visar fel. Kalibrering görs med s.k. salttest, så här:
http://www.08bolmers.se/wiki/index.php?title=Salttest
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: humidor?

Post by Bukfaçon »

Daniel P wrote:Ytterligare ett bra tips är att passa på att kalibrera hygrometern så du vet om hur mycket den ev visar fel. Kalibrering görs med s.k. salttest, så här: http://www.08bolmers.se/wiki/index.php?title=Salttest
Ja, det glömde jag nämna! Kalibreringsbiten... Om du beställer beads från Heartfelt kan du lika gärna slänga med en så'n här: http://www.heartfeltindustries.com/products.asp?cat=23, då slipper du hålla på att mecka med saltet. Jag köper en påse om året och river av ett test på alla mina hygrometrar eftersom påsen har en livstid på tre månader.

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
razzel
Quad smoke
Posts: 240
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:45
Location: Ljungby

Sv: humidor?

Post by razzel »

tack för tipsen :nickar:
och du e välkommen att komma över på ett besök nästa vecka om du har tid o lust kan vara bra med lite expert tips :smoking:
mvh peter
man har inte skrotat om man fortfarande håller i styret...
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: humidor?

Post by Daniel P »

Nåja, men en bit på vägen iaf, än finns massor att lära för mig med :nickar:

Tar med mig ett par goda cigarrer vi kan puffa på om du har en timma över vetja :poke: :woohoo:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
razzel
Quad smoke
Posts: 240
Joined: Wed 06 Aug 2008, 22:45
Location: Ljungby

Sv: humidor?

Post by razzel »

låter bra :woohoo:
säg bara till när du har tid o lust att komma över till oss :smoking: :tummenupp:
man har inte skrotat om man fortfarande håller i styret...
Post Reply