Kulturtråden!

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: Kulturtråden!

Post by Omega »

När vi ändå anglofolerar lite så låtom oss tipsa om litterära verk:
Bernhard Roetzel har skrivit "Gentlemannen - Handbok i det klassiska herrmodet" som borde finnas i alla mäns hem.
En stilstudie i allt som gör en man till en gentleman skrivet med fantastisk humor och underfundighet
eller med en extrem petitess och trångsynthet - skönhet ligger i betraktarens ögon men jag sitter och planerar min
resa till London med hustrun så lär Jermyn street stå överst på listan...

Have a splendid evening chap´s

/O :pip-puff:
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by Bukfaçon »

Ni na ni na ni ni ni, ni na ni ni ni....

Ett boktips: den som kan knalla förbi Tändsticksmuseet (på Tändsticksområdet i Jönköping; var annars? ;) ) bör gå in och köpa boken De tände en eld av cigarrhistorikern Walter Loewe m.fl. Boken behandlar den svenska tändsticksindustrins historia, och därmed Swedish Matchs historia. Sw.M. är ju som bekant ett av världens största cigarrtillverkare och därmed platsar boken i varje välsorterat cigarrboksbibliotek. Boken kostar 49:-- vilket är ett fyndpris med tanke på att den är stor, tjock och inbunden.

Särskilt kapitlet om forna tiders tändsticksetiketter är läsvärt - här finns tydliga paralleller till cigarrlådors och dito gördlars historia. Passa också på att köpa lite skojiga tändsticksaskar att tända edra cigarrer med! :tumme-upp:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by Bukfaçon »

Bok: Den förlorade symbolen
Författare: Dan Brown

Så var då den senaste i raden av Browns böcker om professorn Robert Langdon avklarad. Även om långa partier av dialogen närmast påminner om stora stycken Wikipedia är den läsvärd som spänningsroman. Läser man den i syfte att lära känna frimurarnas hemligheter så är man fel ute. Icke desto mindre lanserar Brown en del intressanta teorier inom bl.a. de teologiska och filosofiska vetenskapsfälten och för mig var nästan de 2-3 sista kapitlen mest intressanta - då är handlingen avklarad och Brown låter några av huvudpersonerna diskutera en del intressanta spörsmål.

Tre isterband av fem möjliga.

:readsmile:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by Bukfaçon »

Hittade denna gamla tråden; bra för att delge er andra: Ni missade väl inte programmet Päron och Polkagrisar på Kunskapskanalen alldeles nyss? Handlade om Gränna, päron- och polkagrisstaden. I mitten av programmet var det några bilder från gamla fina Ribbagården (salig i sin himmel :( ) där herrarna lät punschen och havannaröken höja grännaborna öfver öken! :dansar:

Repris imorgon 18:52 samt på måndag kl 23:52 å Kunskapskanalen.

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Kulturtråden!

Post by Daniel P »

Lite musikkultur då... Till cigarren ikväll blir det Satyricon - King

Stämmer så bra in på helgen (som avnjöts i hårdrockens (och iofs psytrance) tecken) och sinnesläget just nu :headbang:

Offrar 1½ timmes nattsömn, bara jag får avsluta denna dag med en CAO Sopranos Edition Boss :hattpuff:

Vad mer kultur avnjuts? På tal om kultur... Personalklubben på mitt jobb arrangerar (bland mycket annat) en teaterresa till "Pang på pensionatet" i augusti med 'Stefan o Krister'-gänget. DEN kulturen är för nära min egen dialekt för att bli tillräckligt roande :hamra-i-huvudet: Boardershop-resan i maj känns som en större kulturgärning, men det är ju jag det :tummenupp:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by Bukfaçon »

Lägger den här i kulturtråden: Världens längsta cigarr!

:shock:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Kulturtråden!

Post by Daniel P »

Värst vad påläst reportern verkar vara också när han frågar "undrar hur mycket lungkapacitet man måste ha för att kunna röka den" *suckar djupt*
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply