Kulturtråden!

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Kulturtråden!

Post by Bukfaçon »

Ouch wrote:Sommarens sista suck idag? Jag har försökt att jobba ifatt sjutton regniga helgdagar idag och såg, hammare och borrmaskin har gått varma. Just nu pausar jag med en fantastiskt god El Rey del Mundo Tainos -01 samtidigt som Svullo spexar på skärmen. Helt enkelt superläge! Den elake polisen! :lmao: :lmao: :lmao:
Inspirerad av Ouch's Svullo-tittande så slog det mig att det kunde vara kul att veta vad ni andra konsumerar för kultur (för det gör ni väl?! :shock: ) i samband med cigarrnjutande. Att jag gärna tar en cigarr till CSI eller engelska kriminalare torde vara ganska bekant, så nu vill jag tipsa om en annan trevlighet som går mycket bra till cigarr.

Den brittiska tidningen The Daily Telegraph kör just nu en följetong kallad Corduroy Mansions. Den är skriven av den rhodesisk-brittiske författaren Alexander McCall Smith (känd för bl.a. den i Botswana utspelandes Damernas detektivbyrå) och finns både att läsa och lyssna till på http://www.telegraph.co.uk/arts/main.jh ... tviewedbox.

Romanen handlar om de boende i huset Corduroy Mansions i Pimlico, London. Allting är - needless to say - very British! :smoking:

Gör som jag: tänd en god cigarr, sätt er vid datorn, surfa in på Telegraph's hemsida och njut! Passa på att både lyssna till Andrew Sachs' (mest känd som Manuel i Fawlty Towers!) inlevelsefyllda och utsökta engelska samtidigt som du följer med i texten. Mycket nyttigt för din engelska.

Enjoy!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kulturtråden!

Post by Ouch »

Det kan ju vara intressant bara för att få höra Manuel " I learned from a boook" tala riktig engelska! Tack för tipset, B.! :salut:

Mitt läsande varierar mellan science fiction och vetenskapliga böcker och artiklar. Just nu läser jag om kvantmekanik. Rätt så obegripligt men rasande intressant!

Film är en bra avkoppling till puffandet och där rör jag mig över hela spektrat, med undantag för porr, collegefilmer och romantiska komedier.

Musik - ja där gillar jag att sätta på blandaren i iTunes och låta låtarna komma som de vill. Men det är klart, om inte Tom Waits dyker upp med jämna mellanrum blir jag lite besviken... :D
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by Härelind »

Jag fick en knäpp och läste gammal kurslitteratur för någon månad sedan :vada: Annars föredrar jag krigsskildringar från moderna krig. För att ta några exempel, Den enda som kom undan, Fågelbröstet och kanske den bästa Stalingrad. Senaste riktiga garreboken blev "Men inte om det gäller din dotter" av allas "kelgris" Guillou :galen:

Nu ska dunrocken fram och en skildring om livet i Bolivianskt fängelse, El Choco avnjutas! Får nog bli en Monte 2:a till det!!

Skulle gärna kunnat puffa inne då jag igår inhandlade Terrantinos nya "Hell Ride" som jag tror skulle passa utmärkt till en JdN vitola GROOOOOV :hattpuff:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Kulturtråden!

Post by leffe »

Ljudbok brukar vara min favorit och då gärna en Guillou men Frasse B:s Röde Orm eller Jerome K. Jerome´s 3 män i en båt funkar också :smoking:

Film och musik blir det också ibland :puff:

Leffe
Jeeves
Blivande hederssmålänning
Posts: 17
Joined: Thu 07 Aug 2008, 11:13
Location: Lund

Sv: Kulturtråden!

Post by Jeeves »

Jag läser en hel del, senast har det varit en finfin deckarserie av David Hewson som utspelar sig mestadels i Rom (läsandet åtnjuts gärna i sällskap av grappa och Toscano). Riktigt spännande med bra lokalfärg. Annars har jag dammat av min favoritroman alla kategorier, Brideshead Revisited, inför morgondagens biobesök. Jag ska försöka att inte jämföra den nya filmen med den mästerliga tv-serien med snart tre decennier på nacken, men det blir nog svårt. Men jag känner för en dos tweedkostymer och dekadent aristokrati, och då är Brideshead revisited rätt väg att gå. Övriga favoriter är Wodehouse, Paul Auster, Woody Allen (både i film- och novellform), Bergman för att nämna några. Har snöat in på Bläckfisken på senare tid, samt författaren Murakami tycks bli en ny, trogen följeslagare.

/Jeeves
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by Bukfaçon »

Jeeves wrote:Jag läser en hel del, senast har det varit en finfin deckarserie av David Hewson som utspelar sig mestadels i Rom (läsandet åtnjuts gärna i sällskap av grappa och Toscano). Riktigt spännande med bra lokalfärg. Annars har jag dammat av min favoritroman alla kategorier, Brideshead Revisited, inför morgondagens biobesök. Jag ska försöka att inte jämföra den nya filmen med den mästerliga tv-serien med snart tre decennier på nacken, men det blir nog svårt. Men jag känner för en dos tweedkostymer och dekadent aristokrati, och då är Brideshead revisited rätt väg att gå. Övriga favoriter är Wodehouse, Paul Auster, Woody Allen (både i film- och novellform), Bergman för att nämna några. Har snöat in på Bläckfisken på senare tid, samt författaren Murakami tycks bli en ny, trogen följeslagare.

/Jeeves
Den toskanska dubbelcigarren tillhör förvisso inte mina favoriter, men i ett läge funkar den perfekt: när Kommissarie Montalbano utreder mord på Sicilien (både i bokform och i TV), så där har vi samstämmighet Jeeves.

Brideshead tillhör även mina favoriter och jag ser fram emot en rapport imorgon eller senare i veckan, broder! Ett cigarrmärke omnämns i romanen Brideshead Revisited - någon som minns vilket ? Eller vågar gissa? :ugeek:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Janne Gbg
Hederssmålänning
Posts: 238
Joined: Mon 21 Apr 2008, 19:48
Location: Göteborg, mammas morfar kom från Eksjö

Sv: Kulturtråden!

Post by Janne Gbg »

:ugeek: Partagas :ugeek: om jag inte minns fel.
"Jag tycker om att sjunga och jag tycker om whisky. De flesta hör nog mig hellre dricka whisky" George Burns
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by Bukfaçon »

Janne, du minns inte fel! :applad:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Kulturtråden!

Post by Daniel P »

Kultur? Uj, stort ämne där.
Har haft rätt mycket snurr i huvudet i massa ärenden då jag hamnat mitt i smeten på jobbet med både mycket på IT-, konstruktion- och fack- jobb på jobbet). Lite deppig konstigt nog, vet inte varför - men på mår klart bättre när väl tillfället uppenbarar sig för mig så här på sena kvällen till slut med en väl vald whisky och cigarr (å vad gott det äääär :!: ...på många sätt).
Kultur då... (ovan är ju skräp, bara jobb jobb jobb): Cigar Dave Show är rätt intressant att lyssna på som kultur-vittring (http://www.cigardave.com, klicka dig fram till 'theater 1A' och lyssna på valfritt program ur historien, intressant hur amerkanska cigarrmedier ser på rökförbud, cuba etc). I övrigt är det bara whiskykultur (och ibland även cognac- och vin-kultur) som gäller. Cigarrer är en kultur stor för att drunkna i. Ibland känns det bara helt rätt att drunkna i en cigarrs smaker och låta det vara tillräckligt med kultur för en timma eller två... ofta tillsammans med lite musikkultur... (ett stort ämne, låt mig inte gå in på det här och nu :roll: )
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Jeeves
Blivande hederssmålänning
Posts: 17
Joined: Thu 07 Aug 2008, 11:13
Location: Lund

Sv: Kulturtråden!

Post by Jeeves »

Angående Brideshead och rapportering: Jag och min fru begav oss till biografen fast beslutna om att inte ha några förutfattade meningar om filmen gentemot den fantastiska tv-serien eller romanen, men det var sannerligen svårt. Att lyckas göra en sådan ytlig film av en såpass djup och komplex roman är ett konststycke. Castingen var inte heller särskilt briljant, porträttet av Sebastian Flyte var stereotypt och övertydligt, utan ansats till nyanser. Detta var filmens stora problem generellt, att den var övertydlig och enkelspårig (samt innehöll några repliker som verkligen går stick i stäv med romanen, vilket blev riktigt störande även om jag inte kräver total trohet mot ursprungsromanen). Men filmen var vackert gjord, samma slott användes som i serien vilket var kul. Dock saknade jag Jeremy Irons melankoliska voice over från serien, bara den gör serien värd att ses (om och om igen).

/Jeeves
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by Bukfaçon »

Jeeves wrote:Angående Brideshead och rapportering: Jag och min fru begav oss till biografen fast beslutna om att inte ha några förutfattade meningar om filmen gentemot den fantastiska tv-serien eller romanen, men det var sannerligen svårt. Att lyckas göra en sådan ytlig film av en såpass djup och komplex roman är ett konststycke. Castingen var inte heller särskilt briljant, porträttet av Sebastian Flyte var stereotypt och övertydligt, utan ansats till nyanser. Detta var filmens stora problem generellt, att den var övertydlig och enkelspårig (samt innehöll några repliker som verkligen går stick i stäv med romanen, vilket blev riktigt störande även om jag inte kräver total trohet mot ursprungsromanen). Men filmen var vackert gjord, samma slott användes som i serien vilket var kul. Dock saknade jag Jeremy Irons melankoliska voice over från serien, bara den gör serien värd att ses (om och om igen).

/Jeeves
OK, då vet man att man inte behöver rusa på bio för att se den iaf..... :|

Ja, visst minns man Jeremy Irons voice-overs från tv-serien, trots att det nu gått många år sedan jag sist såg serien. Nå'n som vet om man kan få tag på tv-serien på dvd, och isåfall var?

En lustig detalj är att dåvarande ägaren till Castle Howard i Yorkshire, där såväl serien som filmen spelats in, huvudmannen i släkten Howard, Major-General Miles Francis Stapleton Fitzalan-Howard, 17th Duke of Norfolk, KG, GCVO, CB, CBE, MC, DL var styrelseordförande i BBC när konkurrenten Granada television spelade in tv-serien i hans hem!

Tack för dina rader Jeeves!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by COJ »

Kultur...Jösses!

Naje...jag är rätt kulturlös är jag rädd..gillar SiFi böcker och filmer, samt filmer med "pang-pang"...en rapp dialog och lite biljakter är också kul :smoking:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by Bukfaçon »

COJ wrote:Kultur...Jösses!

Naje...jag är rätt kulturlös är jag rädd..gillar SiFi böcker och filmer, samt filmer med "pang-pang"...en rapp dialog och lite biljakter är också kul :smoking:
Jamenvaf*n COJ! Sci-Fi kan ju vara kultur, exempelvis! Gillar själv skarpt allt av typen Star Wars eller Star Trek och betraktar def. det som kultur! Den här tråden är till för allt som kan konsumeras till cigarrer, oavsett om det är film, tv, radio, böcker, tidningar etc. etc. :nickar:

Har du tv/dvd/video etc. på balkongen COJ?

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by COJ »

Bukfaçon wrote:
COJ wrote:Kultur...Jösses!

Naje...jag är rätt kulturlös är jag rädd..gillar SiFi böcker och filmer, samt filmer med "pang-pang"...en rapp dialog och lite biljakter är också kul :smoking:
Jamenvaf*n COJ! Sci-Fi kan ju vara kultur, exempelvis! Gillar själv skarpt allt av typen Star Wars eller Star Trek och betraktar def. det som kultur! Den här tråden är till för allt som kan konsumeras till cigarrer, oavsett om det är film, tv, radio, böcker, tidningar etc. etc. :nickar:

Har du tv/dvd/video etc. på balkongen COJ?

B
Tyvärr inte! :(

Måste fixas på nått sätt...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by Bukfaçon »

Någon som läst romanen Historikern av den amerikanska författarinnan Elisabeth Kostova? Handlar om den riktige Dracula, Prins Vlad III Tepes* av Valakiet och påminner en smula om Da Vinci-koden (men Kostova påbörjade sitt skrivande ca 10 år före Dan Brown gav ut sitt bedrövliga pekoral).

Jag håller på med den just nu, och insåg i natt att jag inte skall kombinera alkohol & cigarrer och den boken kvällstid - för man drömmer så j*kl* konstigt.... :tveksam:

Hur som helst så önskar jag rekommendera den som cigarrlektyr! Dagtid. :mrgreen:

B

* = pålspetsare
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kulturtråden!

Post by Ouch »

Javisst har jag läst "The Historian". Intressant bok!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Kulturtråden!

Post by Bukfaçon »

Jaha, då var Historikern /The Historian skräckläst, f'låt, jag menar sträckläst! :readsmile:

Känner till fyra (minst) böcker på ungefär samma tema: "dold historia", och skulle vilja rangordna dem på följande sätt till alla medcigarristers fromma när ni skall välja bra böcker till edra rökverk:
1) Foucault's Pendel av Umberto Eco (Nobelpris till denne man! tycker jag),
2) Historikern av Elisabeth Kostova
3) Den siste tempelriddaren av Raymond Khoury, samt,
3) Da Vincikoden av Dan Brown.

Sedan finns det en norsk bok som heter I cirkelns ände av Tom Egeland. Den är också rätt bra, och utkom två år före Da Vincikoden!

Happy reading!

B :fakta:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Kulturtråden!

Post by Daniel P »

Helt parallyserad inför folk som är "bunden" ;) till bokens lära. Själv läser jag inte mer än nödvändigt (tror jag får min beskärda del av forum etc :lol: ).
Säger väl en del att jag monterat upp en ny :!: full-HD (1080p)-projektor för dagen *lyrisk*! :woohoo:
Firar efter ett två filmer idag (sent som rackarns) med en HFC robusto maduro från 2007. Mumsigt! Blir att flexa ut tidigt måååånga dagar framöver! :race:
EDIT: Att de spelar 'The sun only shines on TV' på radion tar jag om ett tecken :nickar: . "Give all your love to meeee" *sjunger med* :applad:

Eftersom detta är en kulturtråd får jag bidra med ett citat av Yoda, karaktär i Stjärnornas krig-berättelsen:
"Try not. Do, or do not. There is no try"
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Kulturtråden!

Post by Ouch »

Läckert, Daniel! Nu blir det Blu-ray för hela slanten, då? En sådan där projje står på en önskelista för framtiden, men än så länge håller de gamla grejorna.
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: Kulturtråden!

Post by Martin Nilsson »

L.S.,

Vilket lysande initiativ att dryfta individuell kulturkomsumtion till cigarr! Eftersom jag är förbjuden att röka inomhus när fru och ungar är hemma - vilket är mer eller mindre för jämnan - har jag tagit min tillflykt till litteraturen. De skönlitterära verk som jag vurmar för är de av den ruskigt arrogante men dock levererande Eco (i likhet med Bukfaçon), Thomas Mann (Bergtagen är ett av de absolut största mästerverken i värdslitteraturen, Buddenbrocks och Dr. Faustus likasaa), Heinrich Mann (der Untertan är i sanning wunderbaum och samma gäller för Professor Unrat), Robert Musil (Der Mann ohne Eigenschaften - om dubbelmonarkins förfall) och Arthur Schnitzler (Weg ins freie, Traumnovelle - filmatisering under "eyes wide shut"). Mindre skönlitterärt är Hofstadters "Gödel, Escher, Bach" (även om man känner sig tvingad att avbryta rökandet stup i kvarten för att verifiera om Bachs ricecar-fugor verkligen är saa möbiusband-liknande) samt Poppes "The Open Society and its Enemies" - verkligen aktuellt i dessa dagar.
Dock är den bok jag haardast vill slaa ett slag för i samband med njutning av tobak, Pascal Merciers "Nachtzug nach Lissabon" - Bukfaçon, det är en order :) Vill minnas att den finns paa engelska ocksaa, saa naagon ursäkt har du inte.


Det ska förövrigt medges jag noga tar vara paa de tillfällen hustrun far till svärmor med ungarna och när dessa tillfällen av lycka inträffar tar jag mig en god cigarr framför tv:n - inte för att jag icke estimerar CSI eller för den delen Silent Witness, ty det gör jag till fullo - men är kusten fri slänger jag in en dvd med tysk opera (ja, italienska är ju saa fadda i min smak) saasom Beethovens Fidelio, Mozarts tyska repertoir, Richard Strauss "Die frau ohne schatten", "Elektra", "Salome" och sist men inte minst Wagners "Meistersinger" (hans "Ring" suger dock gigantiska elefantkönsorgan enligt mitt förmenande - men här lär jag väl faa mothugg, gissar jag).

I dagarna dök även Pascal Merciers "Der Klavierstimmer" ned i brevlaadan saa med lite blidväder vet jag vad jag ska göra i afton ute i förraadet... :)


Halleluja,
Martin
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
Post Reply