Recension - H. Upmann (Cuba) Epicures petit corona

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Recension - H. Upmann (Cuba) Epicures petit corona

Post by Daniel P »

Facon: Petit Coronas, 107x14 mm (4.21x35).
Paket: Låda med 25.
Pris: $98.29 för en låda eller $4.52 per styck på DG.
Röktid: 50-65 minuter.

Kommentarer: Puffades efter egen lagring på 2½ år. Gulnat cellofan. Mild smak från start. Täckbladet, som är mellanbrunt (typ EMS), är väldigt skört och fick lagas efter snoppningen med cigarrlim (från polarcigar.se). En svagt kryddig ton av vitpeppar slår an och ledsagas av lite nötighet. Draget är lätt och den vitsvarta askan hänger kvar ganska bra trots att den är lite spräcklig. Cigarren brinner ganska rakt. Efter ett tag kommer faktiskt lite mandel, uppskattades. I övrigt upplevs cigarren som ganska torr, men efter halva cigarren kommer fler smaker fram; Lätt ceder- och kakaosmak tillsammans med lite mer mandel. Cigarren är mild till medium i kropp och styrka till en början, men sista tredjedelen växer den till medium i kropp.

Betyg: Plus för draget, inga direkta minus. Jag ger denna cigarr en stark trea av fem möjliga. Trodde lagringen skulle lyft den mer, men den blev iaf aldrig vass eller bitter mot slutet.

Övrigt: Puffades efter egen lagring på 2½ år. Tack David L för cigarren!
Attachments
cigars-epicures-hupmann_.jpg
cigars-epicures-hupmann_.jpg (4.95 KiB) Viewed 6094 times
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Recension - H. Upmann (Cuba) Epicures petit corona

Post by Ouch »

Hur gammal var den, vet du det. Ja, bortsett från de 2,5 åren du har haft den?

Den där nötigheten känner jag igen från de bästa exemplaren av mina H.Upmann Belvederes. Det är väl den smaken som gör dem njutbara, tycker jag, annars är det ganska raka tobakssmaker i mina.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Recension - H. Upmann (Cuba) Epicures petit corona

Post by Daniel P »

Jag vet faktiskt inte, men frågan är ställd till David L per SMS. Återkommer när/om jag får svar :puff:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Recension - H. Upmann (Cuba) Epicures petit corona

Post by Daniel P »

Inget svar dök upp tyvärr, men provar själv en till här nu som är lika god den (okänd lagringstid på denna dock - vet inte när jag fått den, men har också legat ganska länge. Samma nötighet och håller med dig om ganska "rak tobakssmak". Oh så gott! Ganska komplex trots allt - dock måste jag säga att kropp och styrka är medel till full - kanske var min rescension ovan en miss vad gäller den delen (eller som du säkert liksom jag misstänkt > Väldigt lång lagring på den förra så styrkan avtagit så mycket).
I vilket fall en cigarr jag tycker mycket om. Priset är väldigt rätt prissatt, ... tyvärr :meh2:
Mitt betyg på denna cigarr måste jag sätta till en femma av fem möjliga - jösses vilken god cigarr!!! Jag är sååå fast på H. Upmann :banghead: :buga: :tumme-upp:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Recension - H. Upmann (Cuba) Epicures petit corona

Post by Bukfaçon »

Ja, H.Upmann Epicures är en trevlig liten pinne! Av din beskrivning att döma Daniel så antar jag att det var den maskinrullade versionen (cellofan, lagom drag). Se upp med den handrullade, alla jag provat har varit övergjorda (pluggade). Kanske den enda havannacigarr som det lönar sig att köpa i maskinrullad version? :?: (Å andra sidan så kanske Cubatabaco/Habanos fått ordning även på denna cigarr?!)

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Recension - H. Upmann (Cuba) Epicures petit corona

Post by Daniel P »

Första var med cellofan, vilket den andra inte var - men svårt att avgöra om den sista var maskinrullad eller inte - inte en massa skräp av tobaken och askan hängde kvar bra, men bra drag - så antingen hade jag tur med en handrullad eller fått en ypperligt bra maskinrullad.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply