Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by Ouch »

16.50

Jobbet är överstökat för idag och nu sitter man där i läderfåtöljen igen! Det dröjer 2,5 timmar innan kärestan kommer hem och vad lämpar sig då bättre än en Prominente?

Cigarren är inköpt i Sevilla för ca en månad sedan och vad jag minns är den från -03. Lite bladnerver i det vackert nötbruna täckbladet som glänser vackert i lampskenet, en markant box press. En kopp honungsté står klar att fräscha upp gommen med vid behov. Fram med konduktörsverktyget för snoppning och provdragning - mycket bra drag med lite motstånd, precis som jag gillar det. Tändningen är perfekt och cigarren går igång direkt...fin rökvolym, härlig munfullhet och ren tobakssmak med pepprighet i de första blossen. Efter en cm börjar den karakteristiska fruktiga tonen komma fram. Lite syrlighet smyger sig in i smaken efter ett par cm. Mycket bra början!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by Ouch »

17.25

Nu, med en dryg tums askpelare envist klängande fast vid foten, är den i full gång! Mjuk pepprighet i näsan, lätta kanel- och cedertoner, kvalitetstobak och en bakgrundssötma fyller munnen och näsan vid varje bloss. Det är så gott att det är svårt att undvika för täta bloss! Varför är inte alla Ramon Allones så här goda?
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by Ouch »

17.45

Hoppsan, jag surfade visst för intensivt (USA-valet) och glömde cigarren lite för länge, varpå den nästan slocknade. Fram med Dupont-kopian och bränna lite på kanterna... Ett par lite räliga bloss senare var den i form igen, och nu bättre än förut. De fruktigt syrliga tonerna har kommit fram till förgrunden nu och den brinner nästan perfekt. Det börjar närma sig andra askningen nu, den första knäppte jag av efter tre cm för att inte få askan i datorn. Tendenser till att brinna sämre...jag får ta tätare bloss...not good! Fortfarande jäkligt god, men lite bitterhet smyger sig in.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by Ouch »

18.15

Början till slutet närmar sig. 6 cm kvar... Jag har fått röka den här cigarren lite snabbare än jag hade velat och tändaren har fått justera en tendens till tunnelbrand på slutet. Just nu är den dock igång igen och smakar underbart. Pepprigheten har tilltagit rejält, fruktigheten är återigen i bakgrunden men helheten är mycket god.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by Ouch »

18.40

Gördeln har åkt av. Smaken har nu blivit lite bitter och jag tror det är dags att lägga den till handlingarna. De sista tio minuterna har jag känt av nikotinet men skam den som ger sig! Jo nu ger jag jag mig, lite snurrig och sugen på ngt sött! Tur att man har en hermetiskt tillsluten bytta med chokladbräck i rökrummet, eller hur?

Totalt sett en väldigt tillfredsställande cigarr men med en del brandproblem som tar ned slutbetyget. 85 av 100 isterband.
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by leffe »

Tack för att du delade med dig Kjell :smoking:

Leffe
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by salberto »

Kan du märka någon kvalitetsskillnad gentemot -05: an. Har inte rökt 03:an.
Annars gillar jag ju mina 898:or hemskt mycket och bland småttingarna RASCC och ibland med rätt lagring även en RASS. Gillar Ramon Allones överhuvudtaget :smoking:
//salberto
User avatar
Hool
Hederssmålänning & Maduro madman
Posts: 171
Joined: Thu 10 Apr 2008, 22:25
Location: Göteborg

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by Hool »

Hur smakade isterbanden då? :D
Redan Sh@l10?! :smoking:!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by Ouch »

salberto wrote:Kan du märka någon kvalitetsskillnad gentemot -05: an. Har inte rökt 03:an.
Annars gillar jag ju mina 898:or hemskt mycket och bland småttingarna RASCC och ibland med rätt lagring även en RASS. Gillar Ramon Allones överhuvudtaget :smoking:
//salberto
Jag har aldrig rökt en RA Gigantes med den här sortens brandproblem förut så det var en sorts debut! I övrigt tyckte jag den smakade "tydligare" än mina 05:or, bättre definition i smakerna. Det kan ju bero på de extra två åren, svårt att säga dock. Annars var smakerna likartade.

Gillar du 898:orna så mycket, Johan? Jag har lite svårt för dem, de smakar så MYCKET...värsta kryddbomberna i min ägo, faktiskt! En av mina lådor är full med pluggade garrar, och jag har gjort ett litet experiment med en av dem efter en metod rekommenderad av Wayne. Först dränker man cigarren så den blir dyngblöt, sedan torkar man den i kylskåp, för att till sist lägga den i humidoren för att få rätt fuktighet. Den stackars garren ser nu ut som en skrynklig, brun och väldigt cigarrformad banan. Den knastrar fortfarande så den får nog ligga ett tag till. Verkar onekligen ha blivit luftigare dock...det skall bli intressant att röka den så småningom! :lmao:

Hool, isterbanden smakade som de alltid gör: alldeles förträffligt, ja i alla fall 85 % förträffligt! :)
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by Bukfaçon »

Hm, det där med isterband var inte så dum idé... :funderar2:

Vi kanske i fortsättningen skall ange vad vi tycker om det vi röker i antal isterband av 100 möjliga?! :mrgreen:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by salberto »

Ouch wrote:
salberto wrote:Kan du märka någon kvalitetsskillnad gentemot -05: an. Har inte rökt 03:an.
Annars gillar jag ju mina 898:or hemskt mycket och bland småttingarna RASCC och ibland med rätt lagring även en RASS. Gillar Ramon Allones överhuvudtaget :smoking:
//salberto
Jag har aldrig rökt en RA Gigantes med den här sortens brandproblem förut så det var en sorts debut! I övrigt tyckte jag den smakade "tydligare" än mina 05:or, bättre definition i smakerna. Det kan ju bero på de extra två åren, svårt att säga dock. Annars var smakerna likartade.

Gillar du 898:orna så mycket, Johan? Jag har lite svårt för dem, de smakar så MYCKET...värsta kryddbomberna i min ägo, faktiskt! En av mina lådor är full med pluggade garrar, och jag har gjort ett litet experiment med en av dem efter en metod rekommenderad av Wayne. Först dränker man cigarren så den blir dyngblöt, sedan torkar man den i kylskåp, för att till sist lägga den i humidoren för att få rätt fuktighet. Den stackars garren ser nu ut som en skrynklig, brun och väldigt cigarrformad banan. Den knastrar fortfarande så den får nog ligga ett tag till. Verkar onekligen ha blivit luftigare dock...det skall bli intressant att röka den så småningom! :lmao:

Hool, isterbanden smakade som de alltid gör: alldeles förträffligt, ja i alla fall 85 % förträffligt! :)
Det mycket märkliga och kanske också rätt vanliga med havannacigarrerna är, att mina 898 är inte alls så kryddstarka. De är mjuka, goda och smakrika!!!
Vi borde skifta vid tillfälle. Har läst om denna Waynes metod och blir skrämd bara av tanken :(
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by Ouch »

salberto wrote:
Det mycket märkliga och kanske också rätt vanliga med havannacigarrerna är, att mina 898 är inte alls så kryddstarka. De är mjuka, goda och smakrika!!!
Vi borde skifta vid tillfälle. Har läst om denna Waynes metod och blir skrämd bara av tanken :(
//salberto
Låt oss byta vid tillfälle, bra idé! Jag har visserligen bara smakat ur 2 av mina lådor (ja, jag vet - råkade förköpa mig...), men det har varit attack över hela smakapparaten, som en Montecrist på steroider! :D
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by salberto »

Ouch wrote:
salberto wrote:
Det mycket märkliga och kanske också rätt vanliga med havannacigarrerna är, att mina 898 är inte alls så kryddstarka. De är mjuka, goda och smakrika!!!
Vi borde skifta vid tillfälle. Har läst om denna Waynes metod och blir skrämd bara av tanken :(
//salberto
Låt oss byta vid tillfälle, bra idé! Jag har visserligen bara smakat ur 2 av mina lådor (ja, jag vet - råkade förköpa mig...), men det har varit attack över hela smakapparaten, som en Montecrist på steroider! :D
Jag passade också på och "förköpte" mig för ett par år sedan, då när de fortfarande fanns att köpa. Vill du bli av med överflödet nån gång har jag säkert plats för en till i skåpet, he he...
Röker just nu en Edmundo Condes 109. Tycker den har ökat i smakrikedom på ett år. Den har också kärvat till sig lite, nästan som den förbereder sig för utveckling. Den är närmast helt perfekt i utformning och vackrare cigarr får man leta efter länge. Jag upplever den där riktigt högkvalitativa tobaken och balansen som leder till något riktigt stort. Sist jag tyckte mig märka detta var i Partagas Rudolfos, en sanslöst god cigarr redan nu.
//salberto
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Realtidsrökning av Ramon Allones Gigantes

Post by Ouch »

Intressant att höra hur Conde 109:an utvecklas. Det är 3-4 månader sedan jag rökte en senast, och jag har bara några få kvar i botten av en öppnad låda. Hade tänkt att inte öppna de andra på tio år...undrar hur det kommer att gå? :lmao:
Post Reply