Forumuppdatering

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Forumuppdatering

Post by Ouch »

Lurigt problem, jag vet. Vi får hoppas på det bästa!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Forumuppdatering

Post by Daniel P »

Hittat felet nu:
Servern kör MySQL 5.5.41 medans felmeddelandet när jag försöker manuellt tvinga in ett index säger: "MySQL 5.6.4 eller senare krävs för fulltext indexering på InneDB tabeller" enligt felmeddelandet.

Vi flyttade från en server till en nyare för att få tillräckligt ny version av MySQL, och nu är den inte tillräckligt ny version ändå. Vet inte hur långt i tid de släpar. Så klart uppdaterar man inte varje vecka precis, men ändå kan man fundera över vad som ligger som grund för att släpa på "nya servern", flytten till nya servern i samband med den stora uppgraderingen skulle ju vara "fett nice" :exalterad: , men att den inte håller måttet är bittert :meh2: , särskilt då jag vet hur många timmar webhotellets administratör jobbat med detta och det ändå inte funkar :tveksam:

Jag har felanmält det upptäckta felet till webhotellet och inväntar lösning. Håll ut! (men håll inte andan under tiden, tänd en cigarr istället). Hoppas hjälpen med att lyckas vaska fram felkällan är till stor hjälp för att skynda på en lösning. :race:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Forumuppdatering

Post by Ouch »

Bra jobbat, Daniel. Jag tänder en cigarr som du rekommenderar!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Forumuppdatering

Post by Daniel P »

Svar från webhotellet att de ska se om de kan uppdaterade från befintliga versionen (som är för gammal för vårt forum) till nyare version. De måste göra undersökningar (riskbedömning etc) hur en sådan uppgradering påverkar alla kunder då det berör många (jag ser inte problemet, det är högst troligt 100% bakåtkompatibelt), ... och som de beskrev det: "Det är inte högprioriterat just nu" tråkigt nog :ledsen: .
Med mitt yrke som grund så förstår jag utmaningen. Vi är antagligen "först ut på grönbetet", vi har minst sagt otur med vår uppgradering till senaste versionen av phpBB-forumet att det kräver en nästan helt nypresenterad funktion i MySQL - det var helt oförutsägbart, men bittert i dagsläget att vi hamnat i dilemmat :banghead: .
Nu är det bara att vänta och hoppas att tiden ska komma ifatt webhotellet och deras uppgraderingar (men som sagt; håll inte andan under tiden - utan tänd en cigarr och tänk på något annat en tid framöver). Själv kan jag bara beklaga, men gläds att jag identifierat felet åtminstone.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Forumuppdatering

Post by Daniel P »

Noterar i kategorin 'Upp i rök' att uppdateringarna senaste tiden har lagt på funktionen för automatisk skalning av bilder till maximal lagom storlek för respektive browser - något jag inte tänkt på tidigare. Riktigt nice!
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
simpan
Feskarn
Posts: 207
Joined: Sun 14 Nov 2010, 16:04
Location: Gnosjö

Re: Forumuppdatering

Post by simpan »

Det är bra, för jag har inte haft en tanke på att bilderna skall skalas till rätt format :gladjeskutt:
"Jag tror det är möjligt -och tillrådligt- att göra blues av allting." Frank Morgan, altsaxofonist
Post Reply