BASH#3

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: BASH # 3

Post by Bukfaçon »

Martin Nilsson wrote:L.S., Bästa Bröder,

För mig låter det lite lätt märkligt att man vill ägna sig åt en så pass hedervärd och hyvens sysselsättning som genemsam cigarrökning UTAN att kläda sig därefter. Det enda som enligt mitt förmenande urskuldar en kostym eller tenue de ville/blazer är smoking eller dess lite mer sofistikerade rökrock - men då givetvis med plastrong och inte öppen hals. Att klä sig som om man tänkte supa sig alldeles redlös eller för att meka med bilen (läs overall) låter alldeles felplacerat.

Bukfaçon, styr upp detta nu och på med club-blazern med monogram :)

-Martin

PS. Fast å andra sidan jag fegar ju ut helt så jag kanske skulle hålla käft istället... ;)
Käre br:. Martin!

I.o.f.s har du rätt, såväl smokingen som rökrocken torde vara att föredra när man genomför så pass civiliserade övningar som gemensamma cigarrstunder, men jag nödgas konstatera att såväl den kommande BASH:en som den gångna sommarens förträffliga ASH uti Skåneland genomförs i miljöer typ flyghangarer, båtar, garage, utomhus etc; och den ackumulerade massan av volatil cigarrbiprodukt (läs: rök); samt sådana futtiga faktum som ekonomin - såväl våra personliga som SmCS i sin härliga helhet - torde medföra att overallen är det jämförelsevis överlägsnaste plagget att bevista större herfsammandragningar i.

Emellertid har du mitt löfte att nästa gång du besöker Svea Rikes små länder, och då i synnerhet Vista härad, skall kallelse till frackherf utfärdas till din ära! :buga:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: BASH # 3

Post by Daniel P »

Den som ändå fick bevista en bal på slottet (ej bokstavligt menat, det har jag redan upplevt).. :race:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: BASH # 3

Post by Martin Nilsson »

Käre Br:. Bukfaçon,

Naturligtvis är allt urskuldat i brist på pecunia, men det är mig inte fullständigt klart hur detta kan ha återverkning på klädselvalet när det, enligt mitt sett att se, rör sig om "nedklädsel". Att man avviker från normalklädsel och istället tar på sig skyddskläder när man skall ägna sig åt nåt så sofistikerat som cigarrnjutning, är mig obskyrt (visst är nikotin att benämna som vådligt för hälsan men skyddskläder för rökning är ju befängt). Det hindrar ju dock inte att jag fått det hela om bakfoten - hyffs tvingar mig tillstå att jag förvånansvärt ofta har fel, faktiskt.

Däremot kan du ju lungt räkna med att jag tar fracken och den svarte västen med om jag trotsar den småländska skogen och beger mig mot Grännas upplysta härad :) I så fall får vi nog hyra in servant och kok för entouraget - jag tvärvägrar att laga mat eller passa upp i frack, nämligen.

Daniel, på med fracken och iväg med dig till slottet bara ;)

Skämt à sido, i min ungdom rökte jag med anledning av en kär händelse en Montecristo A i min dåvarande lägenhet. En god vän tittade oförhappandes förbi och fann mig med en av Haydens stråkkvartetter i stereon, smokingen på (klockan var ju redan 19:30) och en rejält tilltagen Delemain Pale & Dry i näven (samt en väcka-döda-espresso på soffbordet) och hade mage att tycka att det var anmärkningsvärt. En herre bär ju normalt sett inte brunt efter kl.18:00, vilket gjorde honom till en större etikettsförbrytare än mig :)
Det ska dock sägas att min hustru vid hennes hemkomst lite tidigare påpekade att det var just den av henne omnämnda nyckighet och oberäknerlighet i det lilla som gjorde mig för henne så intressant.... :)

Nå. hur ni än tänker kläda eder, tillönskas god rök och samtidigt ett angenämt och stärkande 2009.

Hälsningar,
Martin
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: BASH # 3

Post by Bukfaçon »

Martin Nilsson wrote:Käre Br:. Bukfaçon,

Naturligtvis är allt urskuldat i brist på pecunia, men det är mig inte fullständigt klart hur detta kan ha återverkning på klädselvalet när det, enligt mitt sett att se, rör sig om "nedklädsel". Att man avviker från normalklädsel och istället tar på sig skyddskläder när man skall ägna sig åt nåt så sofistikerat som cigarrnjutning, är mig obskyrt (visst är nikotin att benämna som vådligt för hälsan men skyddskläder för rökning är ju befängt). Det hindrar ju dock inte att jag fått det hela om bakfoten - hyffs tvingar mig tillstå att jag förvånansvärt ofta har fel, faktiskt.

Däremot kan du ju lungt räkna med att jag tar fracken och den svarte västen med om jag trotsar den småländska skogen och beger mig mot Grännas upplysta härad :) I så fall får vi nog hyra in servant och kok för entouraget - jag tvärvägrar att laga mat eller passa upp i frack, nämligen.

Daniel, på med fracken och iväg med dig till slottet bara ;)

Skämt à sido, i min ungdom rökte jag med anledning av en kär händelse en Montecristo A i min dåvarande lägenhet. En god vän tittade oförhappandes förbi och fann mig med en av Haydens stråkkvartetter i stereon, smokingen på (klockan var ju redan 19:30) och en rejält tilltagen Delemain Pale & Dry i näven (samt en väcka-döda-espresso på soffbordet) och hade mage att tycka att det var anmärkningsvärt. En herre bär ju normalt sett inte brunt efter kl.18:00, vilket gjorde honom till en större etikettsförbrytare än mig :)
Det ska dock sägas att min hustru vid hennes hemkomst lite tidigare påpekade att det var just den av henne omnämnda nyckighet och oberäknerlighet i det lilla som gjorde mig för henne så intressant.... :)

Nå. hur ni än tänker kläda eder, tillönskas god rök och samtidigt ett angenämt och stärkande 2009.

Hälsningar,
Martin
Martin, din hustru har ingen syster som kan tänkas hysa samma varma uppskattning för män med ordentliga förråd av personliga idiosynkrasier? :lol:

Här en länk om overallens status som frackens jämlike: http://www.arnell.cc/studentordnar.htm Scrolla ned ett litet stycke s.v.p.!

B :fakta:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: BASH # 3

Post by Daniel P »

Inte mycket som stod om den Kalmaristiska overallen. Här är komplettering:
Röda overaller bärs av teknologer, medlemmar i SPIIK (Studentföreningen Prima Ingenjörer I Kalmar). Benen får bytas med andra färger (andra studieinriktningar) i valfria (del-)längder.
Min finns kvar någonstans, kanske skulle leta fram den då jag nu fått historielektion i att den är att likställa som (spy)frack :D

Reglementet (i Kalmar iaf) säger att den inte får tvättas mer än bärandes av ägaren själv och spolas av medels vattenslang eller motsvarande :fakta: Tror detta är en vanligt förekommande overall-regel på även andra studentorter.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: BASH # 3

Post by leffe »

Bekväma skor, bekväma svarta chinos, Bolmers T-shirt, av Jenni sydd rökrock med tillhörande Fez om Puffarn kommer ihåg att ta med den :smoking:

Kalsonger och strumpor ingår också i min ensamble.

Leffe
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: BASH # 3

Post by Härelind »

Rökrock är plagget!! Har gjort några halvhjärtade försök på Ebay UK men inte fått napp!! Letar på blocket och tradera men allt som finns är denna http://www.blocket.se/vi/19575551.htm?ca=17_s och den känns lite primadonna :shock:

I morgon ska stadens second handaffärer finkammas efter rock och en skön fluga!!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: BASH # 3

Post by Bukfaçon »

Härelind wrote:Rökrock är plagget!! Har gjort några halvhjärtade försök på Ebay UK men inte fått napp!! Letar på blocket och tradera men allt som finns är denna http://www.blocket.se/vi/19575551.htm?ca=17_s och den känns lite primadonna :shock:

I morgon ska stadens second handaffärer finkammas efter rock och en skön fluga!!
Ja, det där är ingen rökrock, min vän. Kallas morgonrock i min värld...

Om jag får råda, så om du - mot förmodan - får tag på någon rökrock, så investera i en frackskjorta och en riktig rosett. Flugor är inte för gentlemän. (Nu undrar du kanske vad en rosett är? Jo, det är en handknuten sak att ha till frack eller smoking. De färdigknutna otygen, som med alla medel bör undvikas, kallas fluga... :ugeek: Men allt det här vet ju du, du är ju med i O.F.!)

Jag återkommer dock med ett förslag till overallstryck och dito inköp!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: BASH # 3

Post by leffe »

Vilka snobbar ni är pojkar ;)

Leffe
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: BASH # 3

Post by Bukfaçon »

leffe wrote:Vilka snobbar ni är pojkar ;)

Leffe
Ska du säga, som kör med kalsonger och strumpor! :lmao:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: BASH#3

Post by Härelind »

Frackskjorta ingår i fracken som finns i garderoben, även rosetten finnes (undrar om 98 kg Härelind fortfarande kommer i denna)! Men en skön fluga till skjortan under rökrocken borde vara rätt (Då jag ämnar bära jeans alt manchesterbyxor)

Inget hos Second hand! På måndag blir det en tur till skräddarn (samma som ska sy SmCS på vår flagga :mrgreen: )
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: BASH#3

Post by Martin Nilsson »

L.S.,

Som alumnus från Kalmar, exmedlem i SPIIK och även exmedlem i HHHH (Herman Hedning Hatar Hockey), med ett spår av partytrix på Lappfejden i Luleå, två DIMMA:or i Lund, hotel Snäck i Visby samt åtskilliaga mellanspel på "Döda hunden"* i Kalmar, är jag väl förtrogen med overallens för och nackdelar. Mitt rundflackande liv när det begav sig samt det faktum att jag har en väldig faibless för gammeldansk gjorde att min overall fick kompletteras med en labrock som till slut även den gick i bitar (läs våldsamma fruntimmer och någon enstaka horkarl med saxar och vid tillfälle även mattkniv, gjorde mig både arm och benlös på stundom riktigt penibla sätt när jag inte var i position att bjuda tillräckligt motstånd).
Därav min aversion mot detta klädesplagg i alla lägen som inte omfattar fylle bortom vett och sans.

Härelind, ditt val av skräddare framför konfektion hedrar dig enormt och så även din smak vad beträffar kläder. Det ligger ju i namnet att rökrocken är det självklara valet när man ämnar sig åt en dylikt upplyst syssla som rökning av cigarrer. Fluga (ja Bukfaçon, jag trodde inte det fanns något annat namn än detta vare sig man knyter själv eller lägger ut knytandet på entreprenad) är jävelrätt, punkt slut.

Hur som helst är inget av det ovanstående något jag vill associera med cigarrer och synnerligen inte rökning därav.

Halleluja bröder,
Martin

* Döda hunden var under tidigt 90-tal sjöbefälens lönnkrog nere vid museet i hamnen. Fick t.o.m. på fan av en avdankad illiterat sjörövarhund för att jag bar en overall - detta trots att jag just varit på en synnerligen lyckad studentskiva med skånska nationen.
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: BASH#3

Post by Daniel P »

Martin Nilsson wrote:Hur som helst är inget av det ovanstående något jag vill associera med cigarrer och synnerligen inte rökning därav.
Jag tror jag förstod att du var för rökrock (och fluga), men du sa just mot dig själv?!
Martin Nilsson wrote:* Döda hunden var under tidigt 90-tal sjöbefälens lönnkrog nere vid museet i hamnen. Fick t.o.m. på fan av en avdankad illiterat sjörövarhund för att jag bar en overall - detta trots att jag just varit på en synnerligen lyckad studentskiva med skånska nationen.
Hehe, sjöbusarna får man se upp för ;)
När jag pluggade i Kalmar (slutet av 90-talet) hade sjöbusarna långtgående planer på att gå ihop med sjukvårdsstudenterna om en pub. Utmärkt val, men vet inte om det blev succé eller inte.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: BASH#3

Post by Ouch »

Döda Hunden, ahhh...är det ingen som läst Ulf Lundqvists geniala serie "Assar" där krogen Döda Hunden har en central roll i det mytiska Nollberga? Alla mina barn vet vad Döda Hunden symboliserar, det har blivit en del av familjens eget mytos.

För den delen ligger krogen Döda Hunden egentligen i Skillingaryd, skändligen och gemenligen känd under det förtäckta namnet Saturnuskällaren!
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: BASH#3

Post by Härelind »

Så hur ska vi göra?? Ska vi boka in nåt gemensamt under eftermiddagen när vi kommit upp till Bromma?? Förslaget är att vi samlas i baren på Mornington för drinkar och lite käk. Därefter puffning och gemensam marsch till herflokalen! Banérbärare och hela klabbet!!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: BASH#3

Post by Ouch »

Frågan är hur vi åker. Vilka bilar som ilar och vilka vem som är var??? :galen:
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: BASH#3

Post by Härelind »

Jag kör ju en bil!! Hur många blir vi och från var??

Tyvärr ingen herfmobil!!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Sv: BASH#3

Post by kent »

Jag plockar upp Kjell på förmiddagen o sen vidare till Härelind. vad sägs om detta Kjell????
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: BASH#3

Post by Ouch »

Det låter bra, Kent! :nickar: Jag är liiiite spänd på vad det där pilgrimstället är för hak... :shock:

Det passar bra med rökfri bil...jag tänkte inte försöka slå något rekord utan väntar gärna till efter lunch med första garren!

Daniel P., vi får väl komma överens om samlingsplats och tid inför vår gemensamma lunch? Kanske slå följe uppåt Stockholm?
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Sv: BASH#3

Post by kent »

Trevligt :D Vi hinner ta en lite röka i min bil till Härelind.

Kjell! kolla Mornington Hotel Bromma. förmodligen mycket trevligare o bo där än på Pilgrim..
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
Post Reply