PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by salberto »

Vi är ett gäng entusiaster av kubanska cigarrer som i något år pratat om att organisera oss något och hitta möjligheter att tillsammans röka premiumcigarrer från Kuba och odla intresset för kubansk cigarrkonst. Marcus MK och jag tog på oss ansvaret att ordna den första träffen, som landade hemma hos mig i sörmländska Stjärnhov. I denna första träff samlades MK, OUCH, Salberto, COJ, HenrikG, LasseP, Joppe, Ståhlbom och Patric Danielsson. Under en trerätters middag rökte vi cigarrer som Marcus och jag hittat i våra gömmor. Denna gång hade vi inte ett speciellt tema, utan plockade lite olika cigarrer som rätt goda representanter för Kubas cigarrproduktion
Tänkte nu redovisa protokollet av denna vår inledande HERF här.
Om du har ett brinnande intresse för havannacigarrer och vill vara med på våra övningar kan du självklart höra av dig till oss.

Montecristo Robusto
LE 2000 (Första limitadasomgången).
Boxkod: VEL DIC00 (Gruppkod la Habana provinsen).
Kommer från Cgars, London, sedan förvarad i 65-68 %RH. EMS-etikett. JJ Fox-etikett och etikett special vintage selection JJ Fox. EMS Hunters & Frankau.

Rökprotokollen uppvisar mycket olika slutsatser och kommentarer. Det verkar närmast som om vi har rökt nio helt olika cigarrer. Redovisade kommentarer spretar åt olika håll och denna summering är en jämkning av bedömningarna. Den svaga enigheten orsakas i huvudsak av problem med draget! Redovisningarna uppvisar hela spektrat av dragegenskaper, från nära helt pluggad, via tight drag till mycket bra drag. Ingen av deltagarna hade lätt drag.
Beskrivningarna speglas således i hög grad av draget.
Cigarren är påtagligt boxpressad, med mörk colorado som färg. Den ser mycket fin, attraktiv och välkonstruerad ut med antydan till bloom och toth. Den ger ett välmatat och kompakt intryck
Lukten är ganska svag, med kakao, vanilj och kaffearom som främsta aromer. Kakaoaromen återkommer också i torrdragningen.
Brandegenskaperna varierar stort i beskrivningarna och är också beroende av draget, rökvolymen likaså, från liten till mycket stor.
Askan är grå-svartmelerad, en del har ljusa partier.
Smaker som hittades: Kakao, kaffe och bönkaraktär uppfattades mer eller mindre av alla. Mörk kakao och ”mörk ton” kunde uppfattas. Lite grädde, aningen kärv vaniljton, viss pepprighet, cedertouch, milt trä, bittra trätoner mot slutet av cigarren, syrlighet, kryddighet var enstaka omdömen.
Låg nikotinhalt. Både styrka och fyllighet uppfattas överlag som medel.

SLUTSATS: Många av deltagarna upplevde problem med draget, vilket skapar en del disparata uppfattningar. Bönkaraktär, Kakao och kaffe är genomgående. Poängbedömning från 3-6 på en niogradig skala

Vegas Robaina
15 Aniversario, 5th Avenue Germany
52x156 Robusto Extra. Boxkod OLK AGO04
Mycket eftertraktad specialutgåva som endast utkom i Tyskland. Produktionen var endast 1000 lådor och den levererades i original Semi Boite Nature om 15 cigarrer. Utgåvan kan man säga var en föregångare till dagens Edicion regionale.

Cigarren är mycket välrullad, närmast perfekt utformad. Man kan se lite tunna vener, men inga defekter kan spåras. Trippelcapen går långt ned på cigarren och färgen är ljus colorado.
Cigarren har bra drag, åt det lättare hållet, kanske aningen för lätt för att vara kuban.
Jubileumscigarren har en svag, mild och snäll doft, möjligtvis med dragning åt kakao och stall. Någon fann en svag söt arom.
Torrdragningen är otydligt, möjligtvis lite söt kakao. En deltagare hittade en svag källarsmak vid torrdragningen..
Brandegenskaperna är generellt mycket bra och rökvolymen är god. Askan är ljust grå-silver-svartmelerad. Någon upplevde den som lite spretig på slutet.
Uppfattningen om denna exklusiva cigarr var lite oenhetlig och två grupper bildades. Några uppfattade den som lite tunn i smaken, okubansk och fisigt elegant med avsaknad av kubanskt fundament. Andra tyckte att den hade stor potential.
Återkommande smakomdömen är:
torr karaktär, ren tobakssmak, garvsyra, cederinfluens, syrlig och pepprig. En person fann kaffe-kakao-grädd-kombinationen. En liknade den vid H Upmann-karaktären.
Fylligheten upplevdes som tunn-medelfyllig och styrkan var mild-medium.

SLUTSATS: Inte riktigt kubansk i karaktären. Utseendet och den mycket goda konstruktionen gav den genomgående höga poäng, omkring 7 och högre. En person ansåg att den tom hade potential för en nia, med tiden. Två personer hade lägre omdöme.

Romeo y Julieta Cedros de Luxe No 3
Vintage 70-talet
42x129, Marevas i cederhölje från tidigt 70-tal.
En kubansk klassiker som fortfarande är i produktion. Intressant att följa cederinfluens under så lång lagring. Levereras i ”grön” original dressbox.

Cigarren har en perfekt konstruktion med mycket vackra ljusbruna perfekta täckblad. Någon tyckte att de var oljiga för att vara så gamla.
Dofterna och aromerna i orökt tillstånd är många, men vanligast är: honung, trä, stark träarom, aromatiska träsmaker och barrskog . Andra lukter/smaker som uppfattades är vanilj, torkad frukt och kakao. Många var överens om att lukten var svag och subtil.
Draget upplevdes som lätt, många skrev också perfekt.
Brandegenskaperna upplevdes som nära perfekta och rökvolymen överlag som god till mycket god. Konstruktion och kvaliteten överlag alltså mycket bra på denna cigarr och inga defekter överhuvudtaget kunde spåras av deltagarna.
Askan är i de flesta fall vit eller ljus, möjligtvis svagt melerad med lite grått och askpelaren, fin fast symmetrisk. En person uppfattade den som melerad grå/svart.
Beskrivningarna av smakerna är mycket entydiga. Aromatiska träsmaker, ceder, terpentin, barrträ, kådfuru och enträ är träsmaker som noterades. Alla hittade också en form av näsbränna eller pepparton. Stark ”punsch” och styrka i smakerna som tilltog allteftersom. Syra och syrlighet noterades. Bittermandel. Viss förvåning över att cigarren var så pregnant full av styrka fanns i gruppen. Kropp/fyllighet i cigarren uppfattades som medium+ i snitt och styrkan som medium till stark.

SLUTSATS;
Poäng: 7-8 i snitt. Saknade lite djup och komplexitet för full poäng.

Custom Made Corona
Har ju lite mystik över sig eftersom de inte tillhör någon reguljär produktion och är gjorda av Kubas allra bästa rullare. Dessa Coronas är signerade Milagri och rullade på Hotel Nacional i Havanna i februari 2008.

Sist rökte vi en Custom made corona, rullad av på Hotell national i Havanna 13/2 2008.
Coloradofärgade täckblad, snyggt utseende, välgjord cap, lite markerade vener. Den ger ett välgjort intryck.
Lukten är ”varm” med tydlig stalldoft, svag sötma. En deltagare anade en doft av kaffe.
Draget upplever de flesta som mycket bra, lite fullmatat kubanskt drag,
Beskrivningen av rökvolymen skiftar mycket från liten till stor. De flesta uppfattar den som ”lagom”. Akan upplevs gråmelerad.
Vad gäller smaken noterades bl.a. följande kommentarer: ”alltför färsk, syrlig och spretig”,
”mild, full och rund smak”, ”söt, honungsartad, exotisk trä, mjuk arom, knappt någon peppar” och ”egentligen kvällens bästa”
Styrkan var medel
SLUTSATS:
Många cigarrer hade rökt under denna kväll och gomarna uppvisade klara trötthetstecken, vilket nog påverkade bedömningen av denna vår sista cigarr för kvällen. Undertecknad fann i denna störst kvalitet och potential ! Poäng från 7-8.

//Cuba-Herf-Gruppen
via Salberto
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by Daniel P »

salberto wrote:Romeo y Julieta Cedros de Luxe No 3
Vintage 70-talet
42x129, Marevas i cederhölje från tidigt 70-tal.

*klipp klipp*

Kropp/fyllighet i cigarren uppfattades som medium+ i snitt och styrkan som medium till stark.

SLUTSATS;
Poäng: 7-8 i snitt. Saknade lite djup och komplexitet för full poäng.
Intressant att denna 70-talare hade så pass mycket bett kvar i styrkan. En cigarr som går mot strömmen och _inte_ tappar (ev upplevd?) nikotinstyrka med tiden? Fantastiskt ologiskt :). Men vad är väl en cigarr från 70-talet, säkert alldeles tråkig, hemsk och .. och... alldeles UNDERBAR! :tummenupp:

Roligt f.ö. med en Kuba-inriktad sektion som är diagonalt korsöver sällskapsgränserna: Själv anser jag inte mig själv kvala in i kategorin kuba-tok eftersom jag gillar cigarrer från så många olika delar av världen - så jag avstår från att ansluta mig till någon viss ursprungslands fanclub 8-)
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by Ouch »

Tack, Salberto. Inte illa att sammanfatta så olika omdömen! :tummenupp:

Det var flera överraskningar den kvällen, och för min del var det just RyJ och customcigarren som överraskade mest i positiv bemärkelse. Så jäkla synd att draget var så ojämnt och dåligt på flera av Montecriston. Det var nog den jag såg fram emot att röka mest!

Det skall bli kul att göra en uppföljning så småningom! :smoking:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by salberto »

Daniel P wrote:
salberto wrote:Romeo y Julieta Cedros de Luxe No 3
Vintage 70-talet
42x129, Marevas i cederhölje från tidigt 70-tal.

*klipp klipp*

Kropp/fyllighet i cigarren uppfattades som medium+ i snitt och styrkan som medium till stark.

SLUTSATS;
Poäng: 7-8 i snitt. Saknade lite djup och komplexitet för full poäng.
Intressant att denna 70-talare hade så pass mycket bett kvar i styrkan. En cigarr som går mot strömmen och _inte_ tappar (ev upplevd?) nikotinstyrka med tiden? Fantastiskt ologiskt :). Men vad är väl en cigarr från 70-talet, säkert alldeles tråkig, hemsk och .. och... alldeles UNDERBAR! :tummenupp:

Roligt f.ö. med en Kuba-inriktad sektion som är diagonalt korsöver sällskapsgränserna: Själv anser jag inte mig själv kvala in i kategorin kuba-tok eftersom jag gillar cigarrer från så många olika delar av världen - så jag avstår från att ansluta mig till någon viss ursprungslands fanclub 8-)
Man kan ju som COJ vara med i flera "Fan-clubs". Möjligtvis är han ett föredöme här :nickar:

Mycket intressant att en del 70-talare behåller sin styrka. MRN har jag för mig pratar lite om detta. Värt att diskutera hur det kan komma sig.
//salberto
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by salberto »

Ouch wrote:Tack, Salberto. Inte illa att sammanfatta så olika omdömen! :tummenupp:

Det var flera överraskningar den kvällen, och för min del var det just RyJ och customcigarren som överraskade mest i positiv bemärkelse. Så jäkla synd att draget var så ojämnt och dåligt på flera av Montecriston. Det var nog den jag såg fram emot att röka mest!

Det skall bli kul att göra en uppföljning så småningom! :smoking:

Protokollen tappar märkbart i stringens och pregnans under kvällen. Undrar vad det kunde bero på ;) :mrgreen:
Montecriston var den stora besvikelsen, men jag hade rökt ett par innan och åtminstone en av dem var oerhört god. Märkligt att det kan skilja sig så mycket från samma box.
//salberto
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by Daniel P »

Kanske inte bara är vår egna dagsform som avgör, utan densamma i kombination med cigarrens egen dagsform? :funderar: Provat "släppa ner" dem till 60% inför puffning (under en vecka eller två innan då alltså på den/de som ska provas? Kan tänka mig ha ett trevlig genomslag om det dåliga draget är så genomgående)?
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by Ouch »

Din rekommendation är nog god, Daniel. Jag har länge funderat på att skaffa mig lite 60 % beads för detta ändamål, men inte kommit till skott än. Tyvärr verkar en del cigarrer vara på fel sida om rökbart hur man än gör (jag har låtit pluggade garrar ligga framme i <40 % på vintern utan resultat). Min egen erfarenhet är att draget är oerhört betydelsefullt för hur jag upplever smaken på cigarrer och jag blir i princip alltid besviken när det är för dåligt eller för lätt.

Johan, spriten är ett helvete för koncentrationen! :lmao:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by COJ »

Ouch wrote:Din rekommendation är nog god, Daniel. Jag har länge funderat på att skaffa mig lite 60 % beads för detta ändamål, men inte kommit till skott än. Tyvärr verkar en del cigarrer vara på fel sida om rökbart hur man än gör (jag har låtit pluggade garrar ligga framme i <40 % på vintern utan resultat). Min egen erfarenhet är att draget är oerhört betydelsefullt för hur jag upplever smaken på cigarrer och jag blir i princip alltid besviken när det är för dåligt eller för lätt.

Johan, spriten är ett helvete för koncentrationen!
:lmao:
Kan det verkligen vara så? :vissla-oskyldigt:

Håller med Ouch...en del cigarrer är bortom all räddning...jag har haft cigarrer liggande i en tomlåda utan fuktning nära nog hela vintern utan att de förbättrats.. :banghead:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by salberto »

Jag bedömer att dragproblemen i dess Montecristos inte har att göra med överfukt. Dels kommer de från England som inte brukar leverera överfuktade cigarrer. Dels har de legat i god fuktighet hemma hos mig.
Nää... 2000 är ett "farligt" år, la habanaprovinsen under denna tid känns lite osäkert. Man kan känna knölar och förhårdnader i synnerhet under gördeln, som kommer från rullartekniken och inte har med överfukt att göra. De cigarrer som är dåliga här. är nog oåterkalleligt usla, känns det som.
//salberto
User avatar
MK
Humidore
Posts: 86
Joined: Sat 15 Nov 2008, 16:22
Location: Skogarna utanför Ljungby

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by MK »

Tack Sal. :tummenupp: :tummenupp: en svår och jobbig uppgift att sammanställa alla åsikter och kommentarer!!
Ganska höga betyg bortsett från Monten som vi ju tyvärr kan räkna bort men vi hittade ju inte emm någon riktig pärla denna gång, -sparat till nästa gång:)
Daniel P wrote:Intressant att denna 70-talare hade så pass mycket bett kvar i styrkan. En cigarr som går mot strömmen och _inte_ tappar (ev upplevd?) nikotinstyrka med tiden? Fantastiskt ologiskt :). Men vad är väl en cigarr från 70-talet, säkert alldeles tråkig, hemsk och .. och... alldeles UNDERBAR! :tummenupp:

Roligt f.ö. med en Kuba-inriktad sektion som är diagonalt korsöver sällskapsgränserna: Själv anser jag inte mig själv kvala in i kategorin kuba-tok eftersom jag gillar cigarrer från så många olika delar av världen - så jag avstår från att ansluta mig till någon viss ursprungslands fanclub 8-)
Jag har några RyJ kvar Daniel så Du kan testa en nästa gång vi ses. EMM är det vissa garrar/märken som har förmåga att bevara mycket styrka efter lång lagring, förutom RyJ (och denna var ju i cedros vilket nog gör sitt) är ex vissa Bolivar och vissa Davidoffs cigarrer som med lagring ger ett "ballanserat bett". Vissa för det finns stor variation även inom märkena.
Jag är inte heller med i ngn fanclub men jag gillar Cubanska garrar :D ¨
¨
MK
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by salberto »

MK wrote: Ganska höga betyg bortsett från Monten som vi ju tyvärr kan räkna bort men vi hittade ju inte emm någon riktig pärla denna gång, -sparat till nästa gång
¨
MK
Nej Ingen riktig pärla denna gång. Min Monte var hyfsad i draget- OK i omdöme. Mest besviken var jag på Vegas Robainan. Jag trodde mycket på denna, men den föll platt till marken. EMM smakade den nätt och jämt kubansk. :shock:
//salberto
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by COJ »

salberto wrote:
MK wrote: Ganska höga betyg bortsett från Monten som vi ju tyvärr kan räkna bort men vi hittade ju inte emm någon riktig pärla denna gång, -sparat till nästa gång
¨
MK
Nej Ingen riktig pärla denna gång. Min Monte var hyfsad i draget- OK i omdöme. Mest besviken var jag på Vegas Robainan. Jag trodde mycket på denna, men den föll platt till marken. EMM smakade den nätt och jämt kubansk. :shock:
//salberto
Jag gillade Vegas Robainan...om jag minns rätt :intressant:
Men det är inte precis första gången vi tycker olika om cigarrer...fast återigen om jag minns rätt...så håller jag med om att den inte var utpräglat Cubansk i karaktären...men i mina ögon är det inte nödvändigtvis en nackdel i alla lägen :vissla-oskyldigt:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by salberto »

COJ wrote:
salberto wrote: Nej Ingen riktig pärla denna gång. Min Monte var hyfsad i draget- OK i omdöme. Mest besviken var jag på Vegas Robainan. Jag trodde mycket på denna, men den föll platt till marken. EMM smakade den nätt och jämt kubansk. :shock:
//salberto
Jag gillade Vegas Robainan...om jag minns rätt :intressant:
Men det är inte precis första gången vi tycker olika om cigarrer...fast återigen om jag minns rätt...så håller jag med om att den inte var utpräglat Cubansk i karaktären...men i mina ögon är det inte nödvändigtvis en nackdel i alla lägen :vissla-oskyldigt:
Jo visst kan det va så... men på en kubansk herf... :funderar: :?:
Vi måste ha en diskussion COJ om vad som är typiskt kubansk och vad som skiljer det åt från de övriga cigarrproducerande länderna. Eftersom det går att känna igen en kubansk cigarr. Håller på och formulerar mig så sakta... :funderar2:
//salberto
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by Daniel P »

salberto wrote:Vi måste ha en diskussion COJ om vad som är typiskt kubansk och vad som skiljer det åt från de övriga cigarrproducerande länderna. Eftersom det går att känna igen en kubansk cigarr. Håller på och formulerar mig så sakta... :funderar2:
//salberto
Med vetskap att smak är subjektivt och smaker påverkas av så mycket så har jag inställningen att man nog bara kan generalisera till viss grad - bara att ofta finns "den och den" smaken med på kubanska cigarrer, men absolut inte alla.

Att tro sig hitta _en_ typisk kubansk smak (eller en kombination av dem) tror jag är omöjligt. Däremot tror jag att man kan sätta en smak(-kombination) som är unik för "det och det" märket från Kuba, ... iaf på "den och den" faconen... :meh2: :funderar: :intressant: och om inte så åtmstone med "den och den" åldern... :lol:

Intressant är det, men svårt att komma fram till något annat än generaliseringar som i bästa fall stämmer överrens på majoriteten av tobaken, precis som tobak från andra ursprung.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by salberto »

Vetenskapliga sanningar är svåra att finna inom dessa områden. Generaliseringar skapar ju egentligen det mesta av våra kunskaper, "sanningar" och bedömningar, inte minst inom den induktiva logiken (har jag för mig att det hette).
Jag tror visst att det går att finna den kubanska smakprofilen på ett relativt säkert sätt ur generella föreställningar om smaken, även om det är svårt. Likaleds som man har en generell smakprofil på madurocigarrer odyl. Jag har alldeles för dålig efarenhet för att kunna skilja på cigarrer tex Honduras eller Dom.Rep. Svårigheten med dessa är ju också att de väl oftast inte är puros, utan har vitt skilda tobakssammansättningar. Jag inbillar mig och tror att tex COJ med sin kunskaper och erfarenhet hittar generella riktlinjer för att känna igen olika smakprofiler. Vi kunde ju åtminstone från ganska olika smakpreferenser känna igen att Vegas Robainan inte var speciellt kubansk i smaken. Det här handlar ju inte om att gilla olika smaker, utan att träna sig att finna smakprofilerna.
Måste vara samma sak tex med Whiskeyprovande. Att känns igen en islaywhiskey från en Highlandwhiskey.
För övrigt tycker jag att det här är riktigt skitintressant!!!
:D :smoking:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by COJ »

Detta är mycket intressant...och jag skall skriva ner vad jag tycker är en Cubansk smakprofil...i morgon...när omdömmet är mindre påverkat av Cognacs spetsad glögg och ändå mer Cognac :smoking:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by salberto »

Skickar iväg mina tankar om den kubanska smakprofilen ikväll, är för trött nu å morgonen, måste ut med hunden :hamra-i-huvudet:
//salberto
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: PREMIUM CUBAN CIGAR HERF

Post by salberto »

Det ligger lite bilder på denna illustra församling på ICC och FOH. "Swedish Cuban Herf". Tack Kjell för detta gedigna arbete med bilder och översättning :tummenupp:
//salberto
Post Reply