Cuaba Piramides review

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Cuaba Piramides review

Post by Ouch »

CUABA PIRAMIDE EDICION LIMITADA 2008

Jag fick den här cigarren av Gino i Nice i somras och den har legat i 65 % fuktighet i fyra månader. Den är ett förproduktionsex som Gino fick i Havanna i våras.

När jag plockade upp cigarren ur sin ziplock-påse och luktade på den slog en stank av stall och ammoniakdoft emot mig, det värsta i den vägen jag upplevt, tror jag. Det var nästan jag lade tillbaka den, men nu skulle jag ju prova den inför ett eventuellt kommande lådköp, så... friskt vågat! :D

Utseendet var fantastiskt, ett mörkt Coloradofärgat täckblad med en glansig oljig yta. Aptitretande vackert!

Image

17.10 Jag snoppade den till en diameter på 6-7 mm i diameter och draget kändes genast perfekt. Tändningen blev väldigt lyckad och det var som om den bara VILLE glöda!

Image
Image

De första blossen var chockerande peppriga i näsan och jag kunde inte urskilja så mycket mer än så. Lyckligtvis lugnade den ganska snart ner sig och en ammoniaksmak blandad med gräsighet och pepprighet gav en intressant mix.

17.20 Gräsigheten är nu väldigt tydlig och riktigt smarrig, kanske pga ammoniakinslaget? Mycket lugnare i smaken redan, mer balans.

Image

17.30 Salt, ja definitivt salt! Jag får associationer av krutsmak eller salmiak ett tag. Lite ojämn brand men ingen fara.

17.40 Överraskande, lite söta ingefäratoner kommer nu allt starkare mitt i gräsigheten.
En fin askpelare på tre cm, mjukare smaker, fylligare rök och ännu mer balans...mycket tilltalande cigarr i det här läget!

Image

18.00 Fylligheten och kryddigheten har tilltagit rejält vid det här laget. Ett tag smakar Cuaban som en starkare variant av den första Edmundo Dantes jag rökte för ett knappt år sedan. Eftersmaken börjar bli lite skarp och bränner på tungan.

Image

18.15 Nu börjar nikotinet kännas rejält. Kommer jag att kunna avsluta den här cigarren med värdigheten i behåll?
Smaken börjar nu likna bränt trä och beskheten tilltar efterhand. Inte bra alls...men jag framhärdar ett tag till.

Image

18.30 Ännu beskare nu, men jag rensar med lite "purging" och den mjukare, kryddigheten kommer fram igen.
Tyvärr återvänder smaken av bränt trä igen efter några bloss till.

Image

18.40 Bitterheten har blivit för stark och jag lägger cigarren.

Sammanfattande omdöme: Det här var en intressant cigarr som bjöd på överraskande smakkombinationer utmed halva sin längd. En perfekt konstruktion och en mycket smaklig resa drar upp betyget, medan den tidiga bitterheten drar ner det. Inalles blir det 88 isterband, men potentialen bedömer jag till en klar 90+.
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Cuaba Piramides review

Post by COJ »

Trevlig review, tack Ouch!

Gillar det där med bilder...blir liksom mycket "närvaro" då!

Förmodar att det blir en låda...tycker mig kunna utläsa stor potential i dina ord.
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Cuaba Piramides review

Post by Ouch »

Jag tror det..ovanlig garre i smaken också...finns ju bara i 10-lådor dock...
Ellge
Hederssmålänning
Posts: 496
Joined: Sun 08 Jun 2008, 14:57
Location: Västra Frölunda

Sv: Cuaba Piramides review

Post by Ellge »

Mycket trevlig läsnings så här på nattakvisten.
Monica och jag funderar på att dra till just Nice nån gång efter nyår, så frågan är, Gino???
Hatbra och god natt / Lasse
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Cuaba Piramides review

Post by Ouch »

Lasse, Gino bor i Italien, vi bara träffades i Nice. :hattpuff:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Cuaba Piramides review

Post by salberto »

Mycket bra recension med trevliga bilder, Kjell. :D Cigarrren ser fantastiskt ut, mörk och oljig. Tror du att den där bitterheten kommer att försvinna med tiden. Lite bittra trätoner brukar ju kunna smaka fantastiskt gott då de blir lite balanserade med åldern.
//salberto
User avatar
MK
Humidore
Posts: 86
Joined: Sat 15 Nov 2008, 16:22
Location: Skogarna utanför Ljungby

Sv: Cuaba Piramides review

Post by MK »

Mycket trevlig review och läckra Bilder :buga:

MK
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Cuaba Piramides review

Post by Ouch »

salberto wrote: Cigarrren ser fantastiskt ut, mörk och oljig. Tror du att den där bitterheten kommer att försvinna med tiden. Lite bittra trätoner brukar ju kunna smaka fantastiskt gott då de blir lite balanserade med åldern.
//salberto
Jag vet ju faktiskt inte om den ens är representativ för sina kamrater som nu säljs eftersom den är en förproduktionsgarre. Men om den är det (och jag utgår själv från det) så är den både god och köpvärd. Troligen kommer den, som de flesta andra garrar, att rundas av med åren och jag misstänker att Cuaba Piramides EL kommer att bli något extra efter 5-10 år. Ingen treårslagring kommer att kunna slipa den här diamanten! :D

Det är lustigt att jag känner samma ingefära (pepparkakssmak) i flera av de senare regionala utgåvorna (Conde 109, Bolivar DC...men inte så mycket). Jag undrar om de inte har någon gemensam ingrediens som inte har använts förut. Är det någon som känt den smaken i standardproduktionen? Jag kan inte minnas rakt av att jag stött på det...
Post Reply