Hjälp med rökbord & tillbehör

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
eken

Hjälp med rökbord & tillbehör

Post by eken »

Hej alla!

Har fått chans att köpa rökbord av en arbetskompis med tillhörande attiraljer som låda för cigarrer, mindre låda för cigariller, tändstickshållare, askfat etc. Allt i brons o antagligen från början av 1900-talet.
Då jag inte vill lura honom på ngt vis gällande vad det är värt så riktar jag en fråga till denna kunskapsrika församling.
Finns det ngn där ute som vet vad detta kan vara värt? Väldigt tacksam för hjälp.
Cigarr bord .jpg
Cigarr bord .jpg (38.27 KiB) Viewed 3449 times
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Hjälp med rökbord & tillbehör

Post by Bukfaçon »

Såg väldigt "från tiden" ut! (Tiden = ca 1920)

Tyvärr vågar jag mig inte på en värdering, men kan bidra med lite kunskap om attiraljerna. De två runda muggarna har/hade man cigarretter i. Dåtidens cigaretter var ju filterlösa och kortare än dagens. Och gärna med turkisk tobak!

Cigarrlådan använder du till dina europeiska cigarrer. De är ju "torra" och behöver ingen humidorförvaring. (Men kan du klämma ned en liten glasburk (motsv) med en bomullstuss eller en bit (ren, ny) disktrasa fuktad med Eau-de-Vie** så smakar dina Felix Brasil och/eller Cortez Grandes (enda svenska cigarrerna idag; FxB dessutom ett 1920-talsmärke) extra gott och tidsenligt!)

I de bägge askfaten med tändsticksaskhållare klämmer man ned Solstickanaskar för autenticitetens skull!

Bara en lättgrogg i ett tunt 1930-talsglas saknas - sedan är bilden komplett! :tummenupp:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
eken

Sv: Hjälp med rökbord & tillbehör

Post by eken »

Tackar så mkt för klarläggandet :tummenupp: Hade faktiskt hoppats att just du skulle svara på detta då jag förstått att du har stor kunskap vad gällande cigarrhistoria :buga: Har fått svar ang värde oxå på cigarrprat.
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Hjälp med rökbord & tillbehör

Post by Bukfaçon »

Väl bekomme, Eken! :hejhej:

Gnugga ordentligt med mässingsputs så skall du se att det blänker fint, det där setet!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Post Reply