KUBANSK SMAKPROFIL

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

KUBANSK SMAKPROFIL

Post by salberto »

Fortsättning på resonemanget från en annan tråd...

Det här med vad som smakmässigt skiljer kubansk tobak från tobak från de andra tobaksproducerande länderna är det som intresserar mig mest av allting på rökområdet just nu och jag är inte riktigt säker på vad det är heller, även om jag hela tiden försöker förstå det. Det är därför det är så olidligt intressant att stöta detta mot COJ, eftersom vi inte alltid smakmässigt gillar samma cigarrer. För min del är det bara smaken det handlar om och det finns rätt många kubanska cigarrer som jag inte föredrar smakmässigt heller. Möjligtvis börjar jag bli lite väl kräsen också med vad jag tycker om. :vissla-oskyldigt:
Det här handlar inte om någon löjlig prestigekamp mellan cigarrökare, utan enbart försök att försöka förstå skillnaderna.

Jag tycker att det finns ett balanserat fundament i kubansk tobak som jag inte uppfattar lika tydligt i icke-kubansk tobak. En balanserad jordkaraktär som mer eller mindre finns i all tobak från Kuba. Den kan innehålla mer eller mindre komplex smakrikedom beroende på tobakskvaliteten och blend. Kraftfullheten hos den varierar också självklart med marca och blend. Jorden balanseras mer eller mindre på ett subtilt sätt med pepprighet, kräm-smörighet och aromatisk träkaraktär. De här är mina fyra smakmässiga grundelement som bör finnas i olika kombinationer för att jag riktigt ska gilla en cigarr. Smaker av frukt, blommor, ingefära sälta och allt annat, är smaker som på nått sätt lägger sig över grundfundamentet, spelar en annan stämma, liksom nikotinstyrka och spelar enligt mitt förmenande egentligen mindre roll. Om en cigarr har kakao eller frukter som mer framträdande smak är trevligt men alltså relativt oväsentligt. Den balanserade jorden och de fyra smakmässiga grundelementen är IMHO det viktigaste och hur den sedan samspelar med de övriga stämmorna är det som skapar cigarren.

Jag tycker att de flesta cigarrer som jag har rökt från de andra cigarrproducerande länderna mer eller mindre saknar denna balanserade fond, Det gör dem varken sämre eller bättre, bara olik den kubanska. Sen handlar det om vad man smakmässigt gillar. Om de kubanska cigarrerna är klassisk musik från en symfoniorkester är icke-kubanerna mer rock´n roll.
De enskilda smakerna träder fram mer och dominerar mer, är tydligare och mer pregnanta. Man skulle kunna kalla dem mer entonig, då utan nedvärderande betydelse. Jag har aldrig träffat på så starka cigarrer som bland icke-kubanerna, aldrig så mycket vitpeppar som bland icke-kubanerna, aldrig så mycket sälta, sötma, träighet osv osv som hos icke-kubanerna.
För mig handlar det alltså om den dä runda balanserade jorden:
//salberto
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by COJ »

Mitt bidrag till debatten kommer...

Men just nu är vi i slutfasen av hem rennovering/ommöblerning och tiden har inte riktigt räckt till.....det är alltid 1000 småsaker på slutet...som tar mycket längre tid än man tänkt...om man överhuvudtaget tänkt på dem :o
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by Ouch »

En särdeles balanserad framställning av frågan, Salberto! Jag har tänkt på det här länge utan att kunna definiera det tydligt för mig själv, men det du beskriver stämmer rätt bra med min egen uppfattning om kubansk smakprofil. Jag har inte så mycket att tillägga eftersom jag har stora svårigheter med smakbeskrivningar, men ändå:

Det jag tycker är den tydligaste skillnaden är att kubanska cigarrer ofta har en jordighet precis som du beskriver, dessutom en syrlig grundton mixad med jordigheten som jag inte kan påminna mig från många icke-kubanska cigarrer. Det som är den avgörande skillnaden för mig förutom det som redan nämnts är dock eftersmaken. De flesta kubanska cigarrer jag rökt har en eftersmak som är angenäm för mig. Det är jättesvårt att beskriva på vilket sätt den är angenäm...den känns ren och frisk samt lämnar inget obehag efter sig. De flesta icke-kubanska cigarrer jag rökt, oavsett goda smaker och smakprofil i övrigt, har en eftersmak som jag upplever som jolmig, söt och lätt obehaglig i längden. Ett exempel är den CAO Vision jag rökte igår; den smakade mycket bra väldigt länge, nästan så jag funderade på en låda, Härelind (!), men utvecklade en faddhet och sötjolmighet i eftersmaken som fick min lust för den att avta med tiden. För balansens skull vill jag gärna säga att jag har känt exakt samma sak med en del lådor kubanska cigarrer, t ex Juan Lopez Seleccion No. 1, som jag nästan fick kväljningar av. Jag har känningar av detta med vissa andra marcas också, t ex en del Diplomaticos och Montecristo, men i mindre grad. So what gives? :funderar2:
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by Daniel P »

Jag har inget att tillägga, håller med Ouch i beskrivningen av att hans favoritsmak på kubanska cigarrer:
Ouch wrote:Jorden balanseras mer eller mindre på ett subtilt sätt med pepprighet, kräm-smörighet och aromatisk träkaraktär. De här är mina fyra smakmässiga grundelement som bör finnas i olika kombinationer för att jag riktigt ska gilla en cigarr
Härligt, förstår precis vad du menar.
Intressant diskussion, fortsätter lyssna andaktigt :tumme-upp:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by Ouch »

Oj, ett ögonblick kändes det lite Matrix här... Daniel, det var inte jag som skrev det där, det var Salberto. Däremot skrev jag under på det, men det är inte samma sak! :tummenupp:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by salberto »

Cao Vision har jag inte rökt, däremot en del andra Caos. Gillar de små storlekarna bäst av Brasilia: Cariocas och Piranha. Storleken, sältan och bettet i dem gör att jag röker en och annan fortfarande, framförallt på promenader. Då jag började röka icke-kubanerna lite seriösare, blev det maduros jag fastnade för. Efter ett tag började jag uppleva den där sötsliskiga jolmiga smaken, som du nämner OUCH och tröttnade närmast totalt maduros. De är bra exempel på vad jag menar med entonigt sötaktiga cigarer.
Däremot upplever jag inte (om jag naturligtvis generaliserar) att cigarrer som OpusX, Illusione, Don Pepin o likn. är fadda och jolmiga. Tvärtom de har en pregnans i styrka, pepprighet, nikotinstyrka, ren tobakssmak som klår alla kubaner jag har rökt. De fullblodiga kubanerna tycker jag mer karakteriserar av en massivare tung jord. Inte lika spetsiga som icke-kubanerna. Mer Rock´n Roll som sagt.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by Ouch »

Jag köper även det resonemanget. Tyvärr är min erfarenhet av de märken du nämner sist väldigt liten, så jag kan inte säga så mycket om dem. De jag har provat har haft väldigt mycket karaktär, men inte tilltalat min gom nämnvärt. De har saknat det där som vi försöker definiera - den kubanska smakprofilen! :smoking:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by COJ »

Först vill jag påpeka att jag tycker alla icke smaksatta cigarrer smakar tobak...det brukar jag inte nämna när jag beskriver cigarrer då det för mig är självklart att cigarrer smakar tobak.
Dessutom har alla cigarrer en ton av lut...samma ton hittar man i snus och Lutfisk...aktuellt i dessa tider :smoking:

Men det finns mer, annars så kunde man hålla sig till snus då det också har smak av tobak och lut :vissla-oskyldigt:
Det som särskiljer cigarrer från snus är alla de andra smaker/toner som framkommer vid förbränningen.
Om man tuggar på cigarren...eller torr drar finner man oftast inget mer än så.

Den Cubanska särsmaken eller smakprofilen karakteriseras enligt mig av en dov jordighet(i brist på ett bättre uttryck) som kan vara allt från en ton till mycket robust och påtaglig.
Men det är denna dovhet i jordigheten som jag uppfattar som typiskt Cubansk och som skiljer den från andra cigarrer som kan ha mycket jordighet i smaken...fast då inte dov.
Personligen tro jag att dovheten kommer från avsakanden av vissa mineraler i jorden där tobaken odlas...och är också rädd för att ett normaliserande av relationerna mellan Cuba och USA med därpå följande inflöde av kapital och i dörlägninge av detta konstgödsel...kommer att eliminera denna karaktär.

Sen tillkommer olika märkens speciella karaktärer...som smör/kräm, kryddor, trä/läder...osv

Det som min vän salberto kallar klassisk musik kontra Rock'n Roll kallar jag mognad som kommer med lagring och det tror inte jag har något som helst med ursprung att göra...mer än att "spretigheten" i icke-puros från början är större pga mycket större material att jobba med för en blender.
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by salberto »

Mycket intressant COJ…

Tobakssmaken står självklart i centrum, även om jag inte alltid heller uttrycker det. Jag brukar markera med ”pregnant ren tobakssmak”, då jag inbillar mig att tobakssmaken är mer tydlig dominerande än vanligt i förhållande till allt annat som smakar. Oftast är detta i samband med rökning av icke-kubaner.

Luten!? Natriumhydroxid alltså. Jag vet hur lut smakar och luktar i normala fall och att den finns i snus. Är den en tillsats? Eller ett resultat av förbränningen av tobak? Den borde ju också finnas i pappret på cigaretter. Har dålig koll på denna smak i cigarrer… ska anstränga mig att känna igen den.

I en del fall känner jag igen några av smaker tydligare i torrdragningen… I tex Por Larranaga tycker jag ofta mig känna igen kola-karamell-smaken, tydligare än under förbränningen. Likaså en del fruktsmaker. (man vet ju aldrig riktigt säkert om detta är en framkallad inbillning heller) Däremot känner jag inte igen tex jordkaraktären under torrdragningen, där måste cigarren vara under förbränning.

Vi verkar överlag vara överens om att kärnan i diskussionen om Kubansk smakprofil handlar om ”jorden”, även om vi uppfattat den lite olika. Den ”dova” jorden och dess uppkomst i bristen på konstgödning, är ett mycket intressant resonemang, även om mina smaklökar inte riktigt känner igen den som en brist.
”Min jord” är (också känslomässigt) inte dov i bemärkelsen ”brist” eller saknad…Den är något mer…något extra. Just detta något mer är det jag känner i min rökning. I de icke-kubanska cigarrerna känner jag ofta att något saknas(som Kjell också sa)…även om de i stort är goda. Den komplexa balanserade runda jorden är det som saknas EMM…

Om jag förstår dig rätt behöver icke-puros längre lagring än puros för att bli mer sammansatta, mindre spretiga. Min erfarenhet av detta är marginellt, så jag inte har rökt så många lagrade icke-puros. Men jag har i minnet de jag fick av dig som jag misstänker hade 5-8 år på nacken. Även om de har utvecklats mycket, förfinat sitt smakspektra och blivit riktigt goda, är de inte symfoniska IMHO. Fortfarande riktigt bra förfinad Rock,n Roll. Eller kanske Blues eller jazz?
//salberto
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by COJ »

Njae...Lut är väl Kaliumhydroxid...
Var den kommer ifrån vet jag inte, men gissar att den kommer från fermenteringen...då snus också fermenteras...iaf. om man framställer snus på gammaldags vis..hur de stora fabrikerna idag gör vet jag inte...

Jag har nog också vid tillfälle påpekat att en cigarr har en påtaglig tobakssmak när denna varit mer domminerande än vanligt.

Jag menar inte heller att den "dova" jordigheten är en brist...snarare skall dov tolkas som man skulle gjort i stereo samanhang...där en riktigt dov bas mer känns än hörs...om det blev begripligare :?

Jag skulle önska att jag hade mer erfarenhet av riktigt låntidslagrade icke-puros...så jag tvärsäkert skulle kunna säga att de alltid blir lika homogena smakmässigt som puros blir på 5-10 år...men tyvärr...en del erfarenhet har jag och den pekar åt det hållet....men tvärsäker...NEJ!

Sen är det ju frågan om det igentligen är önskvärt...
EMM så är det inte det...jag gillar både klassisk musik och Rock'n Roll :vissla-oskyldigt:

Sen måste jag kommentera Ouch inlägg om "jolmighet"...tror jag förstår vad du menar...fast jag gillar den där "sötsliskigheten" ibland..är en stor gottegris :smoking:
Men måste ställa en fråga...de cigarrer du nämner som är sötsliskiga...har de möjligen mörkare täckblad än de du tycker bättre om generellt?
För jag inbillar mig att mörkare täckblad betyder mer socker i bladen före fermenteringen...och att det ger en sötare tobak.
Jag väljer alltid de mörkaste täckbladen om jag har chansen att välja...men inte så ofta maduro längre...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: KUBANSK SMAKPROFILätt ljusa täckblad

Post by Ouch »

COJ, jag menar inte bara maduro-sötman. Jag trillade dit stenhårt på den smaken i början och rökte massor (ja allting är ju relativ, inte i jämförelse med vad du har rökt) av olika madurocigarrer. Till slut tröttnade jag bara på den smaken, vet ej varför. Nej, det jag menar sitter lika mycket, nej mer, i eftersmaken som i själva blosset. Även de icke-kubanska cigarrer jag röker allt som oftast, Flor de Oliva Panatelas och Coronas, "lider" till viss del av detta fastän de har rätt ljusa täckblad. I jämförelse är den Partagas Lonsdales som jag just nu röker begåvad med en eftersmak, "finish", som smakar renare, utan besvärande bismaker. Det kan kanske skrivas på kontot för personlig smak, men för mig är det en av de största upplevda skillnaderna mellan kubanska cigarrer och andra. I övrigt sällar jag mig till den jordiga, balanserade kryddighetens falang! :smoking:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by salberto »

COJ wrote:Njae...Lut är väl Kaliumhydroxid...
Var den kommer ifrån vet jag inte, men gissar att den kommer från fermenteringen...då snus också fermenteras...iaf. om man framställer snus på gammaldags vis..hur de stora fabrikerna idag gör vet jag inte...


Jag menar inte heller att den "dova" jordigheten är en brist...snarare skall dov tolkas som man skulle gjort i stereo samanhang...där en riktigt dov bas mer känns än hörs...om det blev begripligare :?
Fick för mig att det fanns något som hette natronlut, som var natriumhydroxid, men det var länge sedan jag läste kemi :?

Förstår nu vad du menar med den dova jorden. Ett jäkligt vackert uttryck förresten. Undrar om inte du uppfann det :smoking:

Kollade på bilderna. Kul! En person saknas dock...
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by Ouch »

Ni har rätt båda två...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lut

Eftersom jag inte äter lutfisk vet jag inte heller vilken smak du menar, COJ. :mrgreen:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by COJ »

salberto wrote:
COJ wrote:Njae...Lut är väl Kaliumhydroxid...
Var den kommer ifrån vet jag inte, men gissar att den kommer från fermenteringen...då snus också fermenteras...iaf. om man framställer snus på gammaldags vis..hur de stora fabrikerna idag gör vet jag inte...


Jag menar inte heller att den "dova" jordigheten är en brist...snarare skall dov tolkas som man skulle gjort i stereo samanhang...där en riktigt dov bas mer känns än hörs...om det blev begripligare :?
Fick för mig att det fanns något som hette natronlut, som var natriumhydroxid, men det var länge sedan jag läste kemi :?

Förstår nu vad du menar med den dova jorden. Ett jäkligt vackert uttryck förresten. Undrar om inte du uppfann det :smoking:

Kollade på bilderna. Kul! En person saknas dock...
//salberto
Inte då...han är närvande på alla bilderna....bakom kameran :smoking:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: KUBANSK SMAKPROFILätt ljusa täckblad

Post by COJ »

Ouch wrote:COJ, jag menar inte bara maduro-sötman. Jag trillade dit stenhårt på den smaken i början och rökte massor (ja allting är ju relativ, inte i jämförelse med vad du har rökt) av olika madurocigarrer. Till slut tröttnade jag bara på den smaken, vet ej varför. Nej, det jag menar sitter lika mycket, nej mer, i eftersmaken som i själva blosset. Även de icke-kubanska cigarrer jag röker allt som oftast, Flor de Oliva Panatelas och Coronas, "lider" till viss del av detta fastän de har rätt ljusa täckblad. I jämförelse är den Partagas Lonsdales som jag just nu röker begåvad med en eftersmak, "finish", som smakar renare, utan besvärande bismaker. Det kan kanske skrivas på kontot för personlig smak, men för mig är det en av de största upplevda skillnaderna mellan kubanska cigarrer och andra. I övrigt sällar jag mig till den jordiga, balanserade kryddighetens falang! :smoking:
OK!

Jo ett antal tusen maduro cigarrer har det ju blivit :smoking:
fast nu är det sällan att jag röker någon...är väl inte "trött" på smaken...men känner inte så ofta för en...fast det är väl kanske ganska närbesläktat :D

Men det du skriver om eftersmaken tror jag mer beror på den kemiska sammansättningen av ens saliv...samma cigarr kan för mig ge helt olika eftersmak beroende på hur jag mår....om jag inte puffar när jag t.ex är förkyld beror det oftas på att eftersmaken är äcklig...inte cigarrsmaken i sig...då det smakar som vanligt...men eftersmaken är helt annorlunda.
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by COJ »

Ouch wrote:Ni har rätt båda två...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lut

Eftersom jag inte äter lutfisk vet jag inte heller vilken smak du menar, COJ. :mrgreen:
men jag vet att du nyttjar snus :smoking:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by Ouch »

COJ wrote:men jag vet att du nyttjar snus :smoking:
Touché! :lmao:

Men jag vet fortfarande inte vilken smak det är...snus både är och luktar GOTT enligt men mening, medan lutfisk luktar räligt tycker jag. Det får bli en specialstudie till jul för att förhoppningsvis bringa reda i detta! :tummenupp:
COJ wrote:Men det du skriver om eftersmaken tror jag mer beror på den kemiska sammansättningen av ens saliv...samma cigarr kan för mig ge helt olika eftersmak beroende på hur jag mår....om jag inte puffar när jag t.ex är förkyld beror det oftas på att eftersmaken är äcklig...inte cigarrsmaken i sig...då det smakar som vanligt...men eftersmaken är helt annorlunda.
Det kan vara så, och i så fall skulle det vara intressant att veta vilka enzymer eller bakterier t ex som är skyldiga till att jag njuter bäst av Havannacigarrer. Eftersom detta verkar vara ett m e m kroniskt tillstånd hos mig så vore det förmodligen MYCKET lönsamt att genomgå någon sorts riktad kemoterapi för att byta preferenser! :smoking:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by salberto »

Inledde också mina icke-kubanska år med som det känns kilovis av maduros (allt är som sagt, relativt COJ :D ). Gillade dem också skarpt inledningsvis, tex PAM och en massa CAO. Bäst gillade jag en AF HEM SIGN Maduro som jag fick av Leffe för inte så länge sedan. Efter något halvår-år tröttnade jag på jolmigheten hos maduroserna, dock inte sötma. Är gottegris som du COJ och gillar balanserat söta cigarrer. Letar också efter de mörkare, oljigare nyanserna på "vanliga" cigarrer. Gör inte alla det!? Inbillar mig att de är mer smakrika!
Annars är bland det vackraste och godaste jag kan tänka mig, de tunna ljusa coloradobladen hos en Partagas 898. :smoking:
Tror ni grabbar att förkärleken för maduros är något av en nybörjarstart!?
Skulle vara intressant att röka lite 10-20 år gamla icke-kubaner. Hur får man tag i sådana?
//salberto
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by COJ »

salberto wrote:Inledde också mina icke-kubanska år med som det känns kilovis av maduros (allt är som sagt, relativt COJ :D ). Gillade dem också skarpt inledningsvis, tex PAM och en massa CAO. Bäst gillade jag en AF HEM SIGN Maduro som jag fick av Leffe för inte så länge sedan. Efter något halvår-år tröttnade jag på jolmigheten hos maduroserna, dock inte sötma. Är gottegris som du COJ och gillar balanserat söta cigarrer. Letar också efter de mörkare, oljigare nyanserna på "vanliga" cigarrer. Gör inte alla det!? Inbillar mig att de är mer smakrika!
Annars är bland det vackraste och godaste jag kan tänka mig, de tunna ljusa coloradobladen hos en Partagas 898. :smoking:
Tror ni grabbar att förkärleken för maduros är något av en nybörjarstart!?
Skulle vara intressant att röka lite 10-20 år gamla icke-kubaner. Hur får man tag i sådana?
//salberto
Har inga mägder...men om du kommer och hälsar på någon gång så plockar jag gärna fram några :smoking:

Jepp, jag tror att maduro cigarrer är generellt mer tillgänglliga för newbies...färre och klarare definierade smaker gör dem så mycket lättare att ta till sig.

Fast jag gick naturligtvis den motsatta vägen...jag började inte med maduro cigarrer utan...för det fanns helt enkelt inga att köpa i sverige på den tiden...annat än några Griffins...som smakade pekka..EMM
Så det var först när jag började göra trades mer regelbundet med amerikaner som jag fastnade för maduro..
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: KUBANSK SMAKPROFIL

Post by Ouch »

COJ wrote:...som smakade pekka...
:lmao: :lmao: :lmao:

Jag älskar sådana där uttryck!
Post Reply