H UPMANN NÄR DEN SMAKAR ALLRA BÄST

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

H UPMANN NÄR DEN SMAKAR ALLRA BÄST

Post by salberto »

Eftersom jag är lite allmänt gnällig över de klassiska H Upmann-cigarrerna lite överlag, ska jag kontra med en recension av en alldeles lysande liten cigarr i sin allra bästa upmannålder, enligt mitt förmenande.

H.Upmann SINGULARES A/T TUBOS
70`s.
40x117 Coronitas. Maskinrullad.
Cigarren är inlindat i ett gulnat pappersomslag med gördeln utanpåliggande, fonsecatyp. Pappersomslaget är dock snurrat i ändarna.(ändarna är mörkt smörgula av goa tobaksutsöndringar) Gördeln är vackert mörkt gulbrun, med upmannlogan och med SINGULARES HABANA CUBA i versaler. Skiljer sig sålunda från den traditionella bruna upmanngördeln. Man verkligen ser att den är gammal. Inget cederomslag i tuben!
Luktar svagt vintage, lite smörigt oljig. Färgen är mörkt gråbrun.

Inledningen är stark med påtaglig karaktär av trä, bränt enträ och eteriska oljor Aromatisk med pepprig ingefära och örtkryddor. Nästan stickig i sin framtoning. Efter någon minut avtar styrkan och aromen blir mer balanserad, lite gräddig, en smula sötma som växer alltmer och en svag nötaktig smak som träder fram. De eteriska oljorna, träkaraktären och den alldeles speciella svårförklarade vintagearomen av förädlade träsmaker följer rökningen hela vägen. Bra rökvolym och fyllighet som håller genom hela cigarren.
Den eteriska brända enträkaraktären och en svag god tjärkänsla stannar kvar i gomen länge, trots att cigarren inte blivit det minsta “såsig” på slutet. Medelfyllig. Styrka 3/5.
Utmärkta brandegenskaper och suveränt drag genom hela cigarren.
Mycket njutbar cigarr som borde få runt 94/100.
Tänk om alla Upmanns smakade som den här! :mrgreen:
//salberto
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: H UPMANN NÄR DEN SMAKAR ALLRA BÄST

Post by Daniel P »

Vadå att jag blir sugen? *dreglar ner tangentbordet* :hamra-i-huvudet: :race:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: H UPMANN NÄR DEN SMAKAR ALLRA BÄST

Post by Ouch »

Jag har en sån rackare ligger i en singellåda, salberto. Jag fick den av MK men har inte "vågat" röka den än. Jag är sådan med en del ovanliga godingar...
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: H UPMANN NÄR DEN SMAKAR ALLRA BÄST

Post by Daniel P »

Ouch, tänk på att inte spara den till "ett speciellt tillfälle", tänk att tillfället SKAPAS av att du puffar cigarren.
Njut idag, imorgon kan någon annan varit i humidorerna och nallat :funderar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: H UPMANN NÄR DEN SMAKAR ALLRA BÄST

Post by salberto »

Ouch wrote:Jag har en sån rackare ligger i en singellåda, salberto. Jag fick den av MK men har inte "vågat" röka den än. Jag är sådan med en del ovanliga godingar...
Precis så där är jag också med singelrariteterna. "Det är bara att röka" , säger Marcus, men man vet ju fan inte om man någonsin får tag i en igen. Tänk om man har en dålig dag i munnen :(
Det riktigt lyckosamma i det här fallet är att jag nästan har en hel låda :D
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: H UPMANN NÄR DEN SMAKAR ALLRA BÄST

Post by Ouch »

Daniel, du har självklart rätt i det du säger, men ibland är det lättare att ge bort en garre än att röka den själv. Konstigt, men så funkar det. :funderar:

Salberto, jag var lite seg på att köpa de där, så när jag väl beställde var de slut. Asfräcka Tubos är det i alla fall! Men det FINNS andra goda H. Upmann, så det så! :fakta:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: H UPMANN NÄR DEN SMAKAR ALLRA BÄST

Post by salberto »

Ouch wrote:Daniel, du har självklart rätt i det du säger, men ibland är det lättare att ge bort en garre än att röka den själv. Konstigt, men så funkar det. :funderar:

Salberto, jag var lite seg på att köpa de där, så när jag väl beställde var de slut. Asfräcka Tubos är det i alla fall! Men det FINNS andra goda H. Upmann, så det så! :fakta:
Jo det är klart att det finns det. :nekar: :twisted: Min aningen avvisande inställning till detta klassiska märke, hör ju bara ihop med personlig smak. Det finns någon genomgående smak som jag helt enkelt inte föredrar. Dessutom blir det ju så att när man väl har bestämt sig så ger man inte riktigt dessa cigarrer chansen. Jag fortsätter att röka mina Bolivar, Partagas, Ramon Allones, Monte mm. Och då hamnar jag också i en fälla ioch med att jag inte har lager av Upmanns i olika åldrar. Kan inte påstå att jag har rökt så där förtvivlat många med mognad. Rökte en del PC under en period, bla -99:or (gillade dem inte något vidare).
Sak samma med Punch. Gjorde en riktigt rejäl ansträngning att röka in mig på Punch under några månader och kan bara konstatera att jag generellt inte gillar dem heller :hamra-i-huvudet: Det finns någon kärv bitter genomgående träsmak som jag inte gillar. Svårt att förklara.
Är väl en känslig kille :hejhej: :lmao:
//salberto
Post Reply