El Rey del Mundo Elegantes

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

El Rey del Mundo Elegantes

Post by Ouch »

El Rey del Mundo Elegantes -99, Panetelas Largas, 28x175

De här cigarrerna är utgångna sedan 2002 och börjar bi svåra att finna. Jag lyckades få tag i ett par lådor för ett tag sedan och skattade mig lite lycklig. Panetelas är läckra cigarrer att röka och har ofta mycket smak trots sin spenslighet.Glad i hågen tände jag därför upp den första ur en låda jag fick hem i början av månaden. En lätt doft av lagrad tobak ur lådan och cigarren, inga stalldofter här inte. Rökbar direkt, tänker man...men ganska hård på sina ställen. De har en härlig gyllenbrun färg i alla fall...

Image

Image

Image

Snips säger snopparen och provdragning säger att det här blir inte kul...nästan totalt pluggad. Strunt samma, här skall plågas!

Image

Med stor möda röker jag långsamt, långsamt, plågsamt långsamt för att inte värma den för mycket. Efter 30-40 minuter har jag hunnit drygt halvvägs...
Långa, djupa drag och det börjar nästan komma lite rök ur cigarren... Det hjälper föga att massera på de ställen där den verkar hård, problemet kvarstår. Djupa, långa drag, nästan ingen rök.

Smaken som jag trots allt lyckats urskilja är en mild, ren tobakssmak utan några speciella särdrag utom möjligen aningen av en...nej, jag misstog mig nog. Föga förvånande...

En dryg timme från start tröttnar jag och knipsar av ett par cm med xikar-snopparen. Nu skall det väl ändå bli drag? No such thing, den protesterar genom att helt sonika slockna under ganska stora våndor att döma av smakförsämringen.

Image

En helt misslyckad eftermiddagscigarr med andra ord. Jag har inte vågat klämma på de återstående cigarrerna men man kan ju hoppas att det finns någon bland dem som är rökbar!

Jag tänder en Bolivar PC för att trösta mig...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: El Rey del Mundo Elegantes

Post by salberto »

Lider med dig, Kjell. Verkar vara en svår storlek, de där. Rökte några RG slenderellas från samma tid ungefär, för ett år sedan. Totalt odugliga att röka. De som det gick att få rök ur smakade död råtta!
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: El Rey del Mundo Elegantes

Post by Ouch »

Haha, just den smaken kände jag lyckligtvis inte idag! :shock:

Nåväl, ibland har man tur, ibland inte... :puff:
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: El Rey del Mundo Elegantes

Post by Ouch »

Jag plockades fram en Elegantes till idag för ett nytt försök. Nu var det andra tongångar! Draget är inte perfekt men jag får rök, god rök, ja rentav väldigt god rök! Mild, javisst, men en härligt mjuk sötaktig kryddighet. Subtil, väldigt mycket ERdM. Mnnmmmmnnnnmmmmm
:tummenupp:
Post Reply