Provrökning av "dragförbättrad" Ramon Allones 8-9-8

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Provrökning av "dragförbättrad" Ramon Allones 8-9-8

Post by Ouch »

För ett tag sedan berättade jag om en metod att "fixa" till draget på pluggade cigarrer. Metoden, som kommer från självaste Min Ron Nee, går ut på att den pluggade cigarren dränks genomblöt varefter den skall torka ut i kylskåp. När den torkat skall den in i humidoren för att få rätt fuktighet för rökning. Jag följde instruktionerna med en RA 898 -02 som kommer från en låda med nästan bara pluggade cigarrer.

Idag fick jag infallet att röka denna "dragförbättrade" cigarr. Täckbladet blev av behandlingen skrynkligt som ett russin och har mörknat ordentligt till en hotfull obscuro-färg. Det har vandrat ut oljor till ytan så att det finns droppar av stelnad olja på det. När man tar i täckbladet prasslar det som om det hade torkat i tusen år... Formen är markant bananformad efter att gravitationen påverkat den i blött tillstånd. Den är klart tjockare än innan behandlingen, så någon nytta har det tydligen gjort...

Jag klipper den och se! nu är det drag. Succé! :woohoo:

Tändningen avslöjar allt. Något har gått snett. Ett tjuvdrag av olympiska dimensioner gör att det inte går att få ut någon rök alls. Jag ger snabbt upp och klipper den i två lika delar. Nu är tjuvdraget borta men smakerna är inte som de skall vara. Blä och tvi. Det är tyvärr bara att kasta skiten och tända på något annat.

Sammanfattningsvis verkar den här metoden inte fungera särskilt bra! :lmao:
Image
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Provrökning av "dragförbättrad" Ramon Allones 8-9-8

Post by salberto »

Ser ut som Anticos :lol:
Smakade ungefär likadant också antar jag :vissla-oskyldigt:
(En som som fick för sig att Anticos var rätt rustikt goda och köpte 10 askar, som jag nu funderar på att gödsla marken med)
Har ju haft rätt goda erfarenheter med RA898, men den senaste jag rökte var också ett stort misslyckande!
Verkar vara ojämna rackare.
//salberto
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Provrökning av "dragförbättrad" Ramon Allones 8-9-8

Post by Härelind »

Då har skåpet blivit av med vad jag trodde var en sk*tkorv!! :galen:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Provrökning av "dragförbättrad" Ramon Allones 8-9-8

Post by Ouch »

Härelind wrote:Då har skåpet blivit av med vad jag trodde var en sk*tkorv!! :galen:
:lmao: :lmao: :lmao:

Ja, tyvärr försvann en av skåpets mest färgstarka karaktärer! 8-)
Post Reply