Ramon Allones 8-9-8

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Ramon Allones 8-9-8

Post by Ouch »

Ramon Allones 8-9-8

Boxkod OSU ABR02, i en lackerad Boîte Nature-låda om 25 cigarrer. Tilltugget den här gången är en skvätt Plantation Rom från Barbados.

Image

När man öppnar den här lådan möts man av en oerhört kraftig doft av stall och aningen honung. Jag har nog ingen låda som luktar så starkt som denna, och den här är ändå 6 år gammal. Mitt tips är att de här når sin topp om ca 10 år om man få döma efter intensiteten av doften. Det verkar onekligen som den lackade lådan gör sitt jobb att hålla inne ångorna!

Image

Täckbladet är ganska matt, med en lite gråbrun färg som inte ser jätteaptitlig ut. I övrigt är det utan defekter och saknar i princip bladnerver. Hygglig konstruktion med en antydan till hårdhet några cm från foten. Resten känns spänstigt och bra!

Image

Jag snoppar och tänder upp den och möts omedelbar av stora smaker; en bred, gedigen sammansatt kryddighet, men inte så mycket pepprighet. Lite ovan kombination eftersom de flesta Havannacigarrer jag röker har ganska stora doser pepprighet i näsan, särskilt i början. En aning av Ramon Allones typiska fruktighet finns där, mer än i tidigare rökta exemplar ur lådan, men inte särskilt mycket av detta. God men lite otypisk än så länge... Påminner ganska mycket om Monarchs och Gran Robuston i kryddigheten, men är betydligt dovare i karaktären. Faktiskt lite P. Lonsdales i den...den där lite hotfulla helheten där man känner att man kommer att sättas på prov längre fram. Stark, full i smaken och bra mängder av tuggbar rök.

Efter ca 3 cm dör den plötsligt, och jag upptäcker att den hålbrunnit. Efter omtändning och ytterligare en cm så verkar den vara på rätt köl igen. Jag tycker den är väldigt ung i smaken, lite ammoniaksmaker finns där allt, men i övrigt fortsätter kryddigheten att dominera smakerna.

Image

Vid halva cigarren börjar de mer bittra och brända smakerna att sakteligen ta över. Långsamt känner jag sedan av nikotinstyrkan mer och mer. Tanninerna börjar bränna på tungan och kryddsmakerna har definitivt krupit till bakgrunden. Jag lägger den i askfatet ganska tidigt...ingen idé att skära tungan i strimlor idag!

Image

Min uppfattning är att de här cigarrerna behöver mycket mer lagringstid. De är nog några av mina bästa cigarrer och har kanske den bästa potentialen av alla men jag har svårt att förstå hur de kan uppfatta som enormt goda redan som relativt unga av så många cigarrökare "där ute". Jag ser fram emot att röka dem 2015 igen men ser även fram emot att få en utvärdering av Salberto, t ex. Gommen är ju inte så finkänslig, som sagt... :mrgreen:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Ramon Allones 8-9-8

Post by salberto »

Mina två senaste har inte alls varit goda. De dessförinnan smakade mycket, mycket gott. Gillar din inledande beskrivning, men det är nu ett år sedan jag rökte en god och jag minns uppriktigt sagt inte riktigt hur de smakade, mer än att jag gillade dem mycket.
De har ju som sagt potential över det vanliga.
Ska röka någon ytterligare inom en snar framtid, men det är många som står på tur nu :smoking: .
Hur får du dina bilder så där lagom stora. Mina blir för stora. Är ju inte direkt någon hacker :nekar: :meh: .

//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Ramon Allones 8-9-8

Post by Ouch »

salberto wrote: Hur får du dina bilder så där lagom stora. Mina blir för stora. Är ju inte direkt någon hacker :nekar: :meh: .

//salberto
Jag ändrar antalet pixlar i ett bildredigeringsprogram, Sal. Jag kör Mac och då fungerar t ex GraphicConverter bra. Antalet pixlar tas ned till 800 på bredden och då blir bilderna så här stora. Någon av Windows-användarna här kan säkert tipsa dig om ett lämpligt program till PC (om du inte redan har PhotoShop förstås, då är du redan hemma och kan göra det i Bild-menyn/Bildstorlek...).
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Ramon Allones 8-9-8

Post by COJ »

Ouch wrote:
salberto wrote: Hur får du dina bilder så där lagom stora. Mina blir för stora. Är ju inte direkt någon hacker :nekar: :meh: .

//salberto
Jag ändrar antalet pixlar i ett bildredigeringsprogram, Sal. Jag kör Mac och då fungerar t ex GraphicConverter bra. Antalet pixlar tas ned till 800 på bredden och då blir bilderna så här stora. Någon av Windows-användarna här kan säkert tipsa dig om ett lämpligt program till PC (om du inte redan har PhotoShop förstås, då är du redan hemma och kan göra det i Bild-menyn/Bildstorlek...).
Annars så kan man ladda uppbilderna på flickr.com och välja bild med lämplig storlek för ändamålet...blir 2 saker på samma gång så att säga...då man får bilden "hoastad" samtidigt :smoking:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Ramon Allones 8-9-8

Post by Ouch »

Jo, det verkar både smart och smidigt. :nickar: Jag har fördelen att ha en "egen" host med det mesta annat jag behöver, så jag slipper "webtjänster".
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Ramon Allones 8-9-8

Post by salberto »

En Ramon Allones 898 anlände idag från den skillingarydska tomten, OUCH. Jag tackar så mycket! :salut:
Eftersom OUCH har haft en del bångstyriga rökningar med cigarrer från denna låda och jag i grunden gillar denna vitola, tänkte jag parallellröka en ur min låda med Kjells trevliga exemplar. Våra båda boxar har boxkoden OSU ABR02!!! Och kommer från samma handlare, misstänker jag.
De har ett närmast identiskt utseende, doft och torrdragning är också mycket lika. Kjells cigarr är trögare i draget, men fullt acceptabelt. Den är också påtagligt böjd (Troligtvis ett resultat av placeringen i boxen. Ytterkanterna är böjda av det omgivande bandet). Min har ett perfekt drag.
Ouch´s cigarr inleder bitskt stark och lite vrångt med eterisk pepprighet och mycket kryddor, men den rundas av allteftersom. Påminner en del om RASCC. Den börjar att dra dåligt, ger lite rök och håller på att dö. Mycket kraftig snedbrand och cigarren dör. Jag tänder på igen och korrigerar branden och lyckas få ordning på det hela efter några minuter. Nu när ordningen är återställd börjar cigarren att smaka riktigt gott. Den är fortfarande lite starkt bitsk, men fruktigheten framträder alltmer. Känner igen Wrigleys Juicy fruit (som jag känner igen så ofta hos Ramon Allones). Den är nu också mildare och dovare, mer balanserad i karaktären. Fina aromatiska och kryddiga trätoner följer cigarren.
Min cigarr tänder perfekt och är betydligt mildare i karaktären, inte alls lika smakrik! Den är alltså inte alls lika bitsk, men smakrikedomen är inte lika tydlig. Rökvolymen är påtagligt större. Efter ett tag börjar jag känna lite typisk fruktighet och nötighet och de tilltar något, men är fortfarande inte lika tydliga som i den första cigarren. Möjligtvis börjar också mina smaklökarna att dö så sakta. Nikotinstyrkan från de båda cigarrerna börjar också göra sig påmind. Lite dizzy!!!
SLUTSATS:
OUCH´s cigarr är kraftigare, pregnantare och mer vrång till karaktären. Utvecklas bättre och blir mer tydligt märkesspecifik EMM. Krångel i konstruktionen försämrar rökupplevelsen. Min cigarr har bättre kvalitet i konstruktionen, mildare och lite mindre Ramon Allones i smakrikedomen.. Båda är goda på sitt sätt, men jag tror att OUCH cigarr egentligen har bättre potential.
Tröttgomad!!!
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Ramon Allones 8-9-8

Post by Ouch »

Det här var roligt att läsa, Sal...jag har gått i samma tankar i ett par veckor, dvs att göra en parallellrökning av någon garre. You're the man! :salut:

Intressant att du tycker att mina är kryddigare eftersom det är det intrycket jag fått av våra samtal kring våra respektive upplevelser av RA 898:orna. Kryddbomb, vill jag minnas att jag kallat dem vid något tillfälle, och nikotinbomber har de också varit ibland... :shock:

Trist att den inte rökte så bra. Jag kan inte minnas att någon tidigare brunnit och dragit annat än perfekt, så det är väl bara typiskt att det skall hända just nu.

Slutligen måste jag hylla dig för din dådkraft att röka två av dessa samtidigt. det hade jag nog inte vågat... :smoking:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Ramon Allones 8-9-8

Post by salberto »

Helt klart stämde våra tidigare funderingar runt dessa cigarrer. Gillar nog egentligen dina bättre. 5 är till sen är de kalas. Den tokiga branden gjorde egentligen inte så mycket, bara ett uppehåll på 5-6 minuter, sen smakade de ju mycket bra. Draget var fullt acceptabelt.
Tackar dig för möjligheten till denna jämförelse. Det var riktigt kul, även om jag är bra nikotinstinn nu.
Jag har ytterligare en låda. Blir lite sugen på att kolla om de liknar dina eller mina :galen:
//salberto
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Ramon Allones 8-9-8

Post by salberto »

Röker nu ytterligare en av mina RA 8-9-8. I möjlighet av tid och cigarrtillgång brukar jag ibland dra iväg en 4-5 ur samma låda under kort tid för att få grepp om cigarren. Anmärkninsvärt ofta upptäcker jag stora skillnader, som kan vara relaterade till egenskaper hos cigarren, men också vilka omständigheter som råder utanför själva cigarren.
Om man har sett videos från rullning i kubanska cigarrfabriker, eller varit där, kan man ju undra lite över noggrannheten!!!
Ibland verkar det som om de bara stoppar in lite blad på måfå, ibland småbitar som ska fylla ut ett hålrum. Möjligtvis är det en förklaring till att cigarrer helt plötsligt ändrar karaktär, tappar i kvalitet och helt enkelt smakar annorlunda. Med få undantag är det ju fler rullare till cigarrerna i en box, eftersom de sorteras efter färg på färgbordet.
Det är min uppfattning att cigarrer påfallande ofta smakar annorlunda i en låda och man måste återigen betona, att relativt små skillnader i drag kan göra stora skillnader i smak.
Denna Ramon Allones är inget undantag. Den är mer kryddig och stinn av smaker som bångstyrigt försöker hitta balans i munnen. Den här påminner alltså mycket mer om Kjells "steroidpinne", som han kallade den för en gång. Inte speciellt angenäm att röka nu. Troligtvis har den lugnat ned sig om 5-10 år,
Är det inte märkligt hur oberäkneligt livet är för en rökare av havannacigarrer :?
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Ramon Allones 8-9-8

Post by Ouch »

Din observation om variationen i smak i en låda har jag också gjort. Visst är det märkligt? Det kommer säkert att finnas anledning till att återkomma till ämnet fler gånger, men jag håller dragskillnader som den största boven i dramat. Möjligen kan också packningsgraden i en cigarr dessutom påverka hur den mognar under lagring, men om det är så lär det vara omöjligt att kvantifiera den effekten.
Post Reply