MONTECRISTO RESERVA

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

MONTECRISTO RESERVA

Post by salberto »

Monte reservan mottogs inte med några större jubelkörer då den kom. Det verkar som om få har köpt den, få har i alla fall bibringat oss recensioner av denna exklusiva mareva.
Antagligen handlar det om att de flesta tycker att den är alldeles för dyr. Liknande åsikter fanns då Partagas Reservan kom. Idag är den en svårfångad och mycket dyrbar raritet. :nickar:

Cigarren är mycket vackert svagt oljigt rödfärgad. Den är till skillnad mot den vanliga monte-fyran närmast helt rund. Draget är perfekt och den utstrålar mästerlig konstruktion.
Den luktar inte speciellt mycket, bara svaga animaliska ammoniaktoner. Torrdragningen smakar lite smöraktig ceder, lite gammal cigarrlåda!?
Tänder på och möts av en enorm rökvolym. Den största på mycket länge. Tjock, fyllig stålgrå rök i en perfekt brand. De inledande smakerna är bitska och stickigt omoget kärva. Första tanken är alltså att den är alldeles för ung, vilket i rökandets stund faktiskt känns skönt! Äntligen en som bryter mönstret med tjocka lättrökta milda cigarrer som nuförtiden är så trendiga.
Allteftersom mildras den kärva framtoningen och karakteristiska montesmaker börjar sakta framträda. Det var länge sedan jag rökte en ung montefyra och jag har problem att jämföra med mina gamlingar av vitolan. Svaga balanserade exklusiva trätoner börjar framträda (högklassig tobak), ren rostad tobak, dov smakrikedom med kakaobönor och lite bitter vanilj. Smakar lite som Monte No. 2, fast inte lika tydligt stark smakrikedom(mindre kaffe-chokladkaraktär). Sista tredjedelen liknar den andra. Fortfarande en raffinerad dov underliggande bas av högkvalitativa träsmaker kombinerat med lite kärva bittra omogna toner.

SLUTSATS: Mästerlig konstruktion - fyllig tjock rök - högklassig tobak och smakprofil som andas något riktigt, riktigt gott om ett tiotal år. Prisvärdheten är svår att diskutera nu, möjligtvis blir det lättare att prata om den om 10-15 år.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: MONTECRISTO RESERVA

Post by Ouch »

Är du telepat, Johan? Det låg ett par i brevlådan idag från en mycket generös man i Ljungbytrakten ( :nickar: ) och det skall bli synnerligen intressant att provröka, särskilt efter din beskrivning.
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: MONTECRISTO RESERVA

Post by salberto »

He He...
:vissla-oskyldigt:
Nää... inte telepatisk.
Snarare en kombination av bra kompisar och stor nyfikenhet. (nästan direkt från brevlådan, rakt in i munnen) :galen:
Svårt att låta bli de där cigarrerna man har gått och funderat på länge.
Vore kul att höra din uppfatning, Kjell.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: MONTECRISTO RESERVA

Post by Ouch »

OK, jag tänder en Reserva idag. Ha ett trevligt vinterlov, förresten! :salut:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: MONTECRISTO RESERVA

Post by salberto »

Ouch wrote:OK, jag tänder en Reserva idag. Ha ett trevligt vinterlov, förresten! :salut:
Detsamma Kjell. Kollade just på Ayalas reviews av RASS och CoRo. Som sagt, sanslöst kul. De där grabbarna skulle vi ha som grannar :applad: :woohoo:
Måste börja att fundera på CoRo -08, då kanske.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: MONTECRISTO RESERVA

Post by Ouch »

Ja, det vore kul att bo nära dem, och jag lovar att Rob är lika kul in real life som på deras videoreviews. Maken till man att konsumera livets glädjeämnen! Jag har börjat tjata på Marianne att vi skall ta en semester i Australien snart (men hon tycker att jag skall åka själv eftersom det blir för grabbigt!) . Rob tyckte att vi skulle dra ut i vildmarken en vecka eller två och det låter fantastiskt kul. Fiske, lägerliv, milslånga badstränder och ett sorgfritt förtärande av Kubas bästa drycker och cigarrer utlovades, hehe. Efter en sådan semester kan man kanske behöva en semester till! :lmao:

Jag rökte nyss en Montecristo Reserva och jag blev djupt imponerad! I stort sett håller jag med dig om smakomdömena men det fanns vissa skillnader. Antagligen beror skillnaderna på ett lite trängre drag hos den jag rökte. Rökvolymen var inte så kopiös som du beskrev och det var mycket lite kärv stickighet i början. Det som slog mig var den balanserade smaken och den kittlande goda, lite återhållna men breda träkryddigheten. Det var som att röka en femårig Sir Winston där allt är blandat till perfektion. Mycket hög kvalitet och en av de godaste cigarrer jag rökt på länge! Nog har de här potential alltid och jag tackar Ljungbybolmaren än en gång för möjligheten att prova denna cigarr. :woohoo:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: MONTECRISTO RESERVA

Post by salberto »

Jag gillar verkligen de där underliggande kryddiga komplexa och balanserade exklusiva trätoner som verkar finnas i högkvalitetstobak.
Ibland är det synd att man inte är nån gammal carnegiedirektör, då skulle man kunna röka såna här cigarrer hela dagarna :banghead:
Förresten...så synd är det väl inte om oss :vissla-oskyldigt: :mrgreen:
Kul att du gillade den också Kjell
Blir nog en låda, va...
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: MONTECRISTO RESERVA

Post by Ouch »

salberto wrote:Jag gillar verkligen de där underliggande kryddiga komplexa och balanserade exklusiva trätoner som verkar finnas i högkvalitetstobak.
Ibland är det synd att man inte är nån gammal carnegiedirektör, då skulle man kunna röka såna här cigarrer hela dagarna :banghead:
Förresten...så synd är det väl inte om oss :vissla-oskyldigt: :mrgreen:
Kul att du gillade den också Kjell
Blir nog en låda, va...
//salberto

Nej, det är inte synd om oss, Johan! :D

Jag har definitivt lust med en låda, men avvaktar nog ett tag...
Post Reply