Cohiba Siglo VI Tubos

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Ouch »

Cohiba Siglo VI Tubos

Okänd ålder på den här men kändes ett par tre år gammal. Köpt av Salberto för en tid sedan och idag kunde jag inte hålla mig längre... :) En maffig cigarr! Ljust Coloradofärgat täckblad, bra fylld, bra drag! Bara att tända på, eller hur?

Image

Det kommer rikligt med rök ur Siglo VI:an; god, fyllig rök med karakteristisk gräsighet. Milda smaker men ändå fyllig! Jag sitter och njuter och väntar på vad som skall hända för den känns speciell från början.

Image

Efter en kort stund har gräsigheten förvandlats till en honungsblommighet...det är som om sommaren har tagit plats i cigarren. Sakta men säkert blir smakerna klassiskt tyngre, inte så att den går mot jordighet och beska utan mera mot mandel och vörtbröd. Lite flummigt uttryckt, men den höll väldigt länge utan att tappa bort sig i det alldeles för vanliga och bittra slutet.

Image

Jag glömde nästan...jag ger Siglo VI:an 92 isterband utan att blinka. Jag njöt så mycket att jag inte tänkte så mycket på smakerna, men den hade redan nått långt i mognad. Lite till och de blir otroliga!
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by salberto »

Stämmer bra med ungefär tre år på nacken. Det är ett tag sen jag rökte siglo VI, så jag får brassa på en i kväll och se om jag har ändrat smak, eller om cigarren har utvecklats på några år. Sist jag rökte den, kändes den lite meningslös, lite pompös med alldeles för mycket utfyllnad. Som en riktig brallis som aldrig får av sig kläderna ;)
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Ouch »

salberto wrote:Stämmer bra med ungefär tre år på nacken. Det är ett tag sen jag rökte siglo VI, så jag får brassa på en i kväll och se om jag har ändrat smak, eller om cigarren har utvecklats på några år. Sist jag rökte den, kändes den lite meningslös, lite pompös med alldeles för mycket utfyllnad. Som en riktig brallis som aldrig får av sig kläderna ;)
//salberto
:lmao:
Jag hoppas att du finner den förvandlad till den läckra kubanska som jag smakade på... :vissla-oskyldigt:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by COJ »

salberto wrote:Stämmer bra med ungefär tre år på nacken. Det är ett tag sen jag rökte siglo VI, så jag får brassa på en i kväll och se om jag har ändrat smak, eller om cigarren har utvecklats på några år. Sist jag rökte den, kändes den lite meningslös, lite pompös med alldeles för mycket utfyllnad. Som en riktig brallis som aldrig får av sig kläderna ;)
//salberto
:lmao: :lmao: :lmao: :lmao:

Har bara testat 2 precis när de kom...lite osäker på när det var...jag var inte imponerad alls...inte för att jag minns nått specifikt, men minns att jag var besviken...då jag gillar III, IV & V...men troligtvis var de alldeles för färska...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by salberto »

En canonazo till Kjells ära. :tummenupp:
Denna bör ha likartad ålder, 3-4 år gammal. Dock har denna Siglo VI:a levt ett otubat liv och borde därvidlag, enligt alla cigarrkonstens regler, ha mognat aningen mer än Kjells tubade rackare.
Alltså en ståtlig pjäs på alla sätt och vis! Då den kom och några år senare pratade många, cigarafficionadiska amerikaner kanske framförallt, om att den representerade det allra bästa Cuba då producerade. Förväntningarna var således gigantiska!
För mig föll de lite platt till marken och nu hoppas vi på att cigarrerna med lite lagring skall ha uppnått en högre nivå av läckerhet. I somras rökte jag en steroidvariant som blivit snabblagrad i kubanska förhållanden och den var särdeles välsmakande.
Den luktar lite stall och ren tobak. Foten är lite underfylld, med ett litet hål i centrum. Torrdragningen är dessbättre kompakt välmatat, perfekt drag. Smörsmak i aromen.
Typisk Cohibaöppning med tydliga smaker av hö och gräs. Lite tanninkänsla i munnen. Rökvolym är hyfsad (egentligen rätt liten i förhållande till formatet (mycket utfyllnad)).
Jag känner av lite Ceder, men ingen jord. Den är lite icke-kubansk i karaktären och smakar halvtorrt ris-aspris. lite tjurigt ofärdig i överhuvudtaget.
Än så länge finns det ingen vacker kubanska i sikte, Kjell, snarare den där ilskna, tjuriga och otrevliga mattanten i skolbespisningen. Hon som skällde på allt levande i hennes omgivning. Kläderna fortfarande på! :exalterad:
I andra tredjedelen börjar den att förändras något. Den råa smaken av hö har försvunnit och lite underliggande krämighet studsar upp mot ytan. Kaffesmak, café au lait och kakao och den smakar plötsligt påtagligt bättre, precis som du skrev, OUCH. Och efter ytterligare ett litet tag kommer också sötman. Märkligt!!! Mjuk pepparkaka.
Den torra grässmaken har förvandlats till en subtil och raffinerad smak av trä. Smakrikedomen närmar sig lite Piramides 2006.
Jo du Kjell, när hälften återstår är det nog den där läckra kubanskan som tittar fram, precis som du sa! Lite i det mildaste laget för mig. EMM kommer den inte i närheten av Piramiden LE 2006, men god är den!
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Ouch »

Det var mycket trevligt att även du fick smaka på förändringen av dessa. Lite konstigt att den otubade inte mognat mer, men lite olika tobak i dem så vips, får de lite egna utvecklingskurvor... :funderar2:

Jag höll på att garva ihjäl mig åt din mattant! :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:

Förresten, vad är aspris för någe? :funderar:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by salberto »

Lite klantigt formulerat. Grenar och sly av trädslaget asp. Det kanske inte ens heter ris då det rör sig om lövträd :fattar-ingenting:
//salberto
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Daniel P »

salberto wrote:Lite klantigt formulerat. Grenar och sly av trädslaget asp. Det kanske inte ens heter ris då det rör sig om lövträd :fattar-ingenting:
//salberto
Beror på om det är råris, grötris eller jasminris som åsyftas :fakta: :intressant:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Ouch »

Du glömde det ädlaste av dem alla, Daniel - Basmati-riset - förutan vilket mången måltid faller platt till havsnivån! :nickar:
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Daniel P »

Basmatiris, menar du att det är (åtminstone anses generellt eller av dig) godare än jasminris? :fattar-ingenting: Jag har (mig veteligen) aldrig smakat basmatiris.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Härelind »

Vildris är då ännu bättre enligt mig :woohoo:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by COJ »

Daniel P wrote:Basmatiris, menar du att det är (åtminstone anses generellt eller av dig) godare än jasminris? :fattar-ingenting: Jag har (mig veteligen) aldrig smakat basmatiris.
Generellt eller inte, enligt mig är Basmatiris mycket godare än annat ris...men...man skall skölja det noga och sen bryna det i olja med t.ex vitlök, lök, paprika en liten stund innan vattent hälls på...görs med fördel i en traktörspanna...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Daniel P »

COJ wrote:Generellt eller inte, enligt mig är Basmatiris mycket godare än annat ris...men...man skall skölja det noga och sen bryna det i olja med t.ex vitlök, lök, paprika en liten stund innan vattent hälls på...görs med fördel i en traktörspanna...
Säg det ris som inte blir ljuvligt gott av den behandlingen :race:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by salberto »

Daniel P wrote:
COJ wrote:Generellt eller inte, enligt mig är Basmatiris mycket godare än annat ris...men...man skall skölja det noga och sen bryna det i olja med t.ex vitlök, lök, paprika en liten stund innan vattent hälls på...görs med fördel i en traktörspanna...
Säg det ris som inte blir ljuvligt gott av den behandlingen :race:
Aspris!
Tror inte på granris i detta fall heller!
//salberto
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Bukfaçon »

Men vad tusan?! Har det här blivit Smålands RisSällskap eller nå't??? :lmao: Låter en smula sado-masochistiskt....

B

PS Jag föredrar påskriset - för då vankas semlor! (Enl. mycket gammal, nu troligen bortglömd, tradition.)
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Ouch »

Mmmm..semlor! :tummenupp:

Marianne kom triumferande hem igår och lät meddela att hon ätit årets första semla! Min avundsjuka lät sig med svårighet behärskas eftersom jag älskar semlor, i tid och även i otid. På det sättet är jag lik Ture Sventon...
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Härelind »

Semlor är världens bästa bakverk!! :exalterad:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Bukfaçon »

Generalsekreteriatet noterar efterfrågan om en Fastlagsherf; och ber att få återkomma i ärendet närmare semmel-tiden!

B, gen.sek.
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Härelind »

Efter allt prat om semlor fick man ju trycka i sig TVÅ under dagen......... Målvikten ser ut att vara långt borta :banghead:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Cohiba Siglo VI Tubos

Post by Daniel P »

Tråkigt att behöva avbryta, men då ämnet för länge sedan lämnats så låser jag nu tråden (temporärt) till förmån för nya trådar med mer passande ämnesrubriker. :fakta:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply