Tändarköp

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Patric
Klubbmedlem
Posts: 44
Joined: Mon 19 Jan 2009, 19:55
Location: Jönköping

Tändarköp

Post by Patric »

Har varit flitig användare av traditionella tändstickor till mina cigarrer men nu har jag varit på Claes Olsson.
Köpte en tändare av märket Silva helios för 169 kr. Förmodligen blir det lite lättare att få fyr på grejorna när det inte är vindstilla. Fast jag måste nog säga att tändstickor är rätt trevligt när tillfälle ges. Vad tycker ni andra?

Ska premiärtända i morgon när jag besöker Helsingborg. Laddar resväskan med en Flor de Copan och en Griffin, båda i storleken short robusto.

Hälsningar
Patric
Ett gott liv förlänger skrattet
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Tändarköp

Post by Daniel P »

Är det vindstilla så är tändstickor ypperligt. Väljer dock helst torch:en av praktiska skäl i, men att tända med cederkoftan som en del cigarrer kommer berikade med tycker jag är ceremoniellt och annorlunda (och svårt då det smular och brinner så förskräckligt) - men smaken uppskattar jag.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Tändarköp

Post by Bukfaçon »

Håller med Daniel P, cederstickor är kul att tända med! :nickar:

Men det blir inte så ofta i praktiken. De flesta cigarrister jag känner tänder med någon form av tändare, i allmänhet en torch. Men mina går bara sönder (mekaniska fel) så jag har återgått till tändstickor. Köper långa stickor (typ 10 cm) från Solstickan och har övat upp mig så att jag både hinner rosta inslaget och få fyr på cigarren med en sticka. Huvudsaken, tycker jag, är att man får glöd på täck- & omblad, en glödande "ring" - då brukar det ge sig!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Hool
Hederssmålänning & Maduro madman
Posts: 171
Joined: Thu 10 Apr 2008, 22:25
Location: Göteborg

Sv: Tändarköp

Post by Hool »

Image
Personligen så tänder jag med vad jag känner för.. ( Läs.. vad jag hittar igen först och som är närmast)

Cedertändning är skoj (brinner som fan) och ger lite bra smak med. Torchtändning är praktiskt.. Föredrar äkta cigarrtändstickor när det ska sticktändas..( Sådana brukar man få på bash ;)) Vanliga solstickan fungerar alldeles utmärkt men man brukar elda fingrarna innan garren är rökklar..

Liten bild på söta lilla mig från Bash#2 tagen av ärkeBOTL DanielP

Sammanfattningsvis.. Det finns egentligen inga "rätt" eller "fel" förutom bensintändare som ger bismak.. :smoking:
Redan Sh@l10?! :smoking:!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Tändarköp

Post by Bukfaçon »

När vi nu har ämnet elddon på tapeten, och kan beundra Hool lekandes pyroman i askkoppen sin ;) , så skall jag be att få ställa en "dum" fråga.

Jag har en oanvänd Ronson-tändare liggande. Såvitt jag förstår har den samma mekanism som en Zippo (vilket lär vara ovanligt med Ronson's).

Frågan: skall den vara fylld med bomull? (Liknar bomull i vart falll...) Hur apterar man tändaren? Är det meningen att man skall fukta in all den där bomullen med tändar-bensin?

Ja, som ni märker är inte tändare-mekanik min starka sida... :oops:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Hool
Hederssmålänning & Maduro madman
Posts: 171
Joined: Thu 10 Apr 2008, 22:25
Location: Göteborg

Sv: Tändarköp

Post by Hool »

Image
Heartfelt Industries wrote:
Blazer Z Plus Insert

Details

One Of The Year's Most Popular New Lighter Accessories - Bring your old case lighter roaring into the 21st Century in just 2 easy steps - Remove the original lighter insert and replace with the Z-PLUS insert and you're ready to go.

Keep your favorite lighter style while adding the modern convenience and reliability of a powerful blue torch flame. The Z-Plus Torch Flame Lighter Insert features:

* Electro Quartz Crystal Ignition, never need another flint
* Butane Refillable, No Odor, No Mess, and it won't evaporate
* Wind resistant torch flame makes it ideal for outdoor use
* Steady torch flame is perfect for quickly and evenly lighting your favorite cigar without the usual gas odor tainting
* Lock works with most popular lighter cases

Makes a great gift for the Millions of flip top lighter collectors Worldwide!
Istället för bensin skulle jag nog förorda en sådan.. Passar rakt i en Zippo så.................................. Köpt en själv men inte provat min än då jag väntar in slantar att köpa själva zippon för.. :smoking:
Redan Sh@l10?! :smoking:!
Fromberg
Hederssmålänning
Posts: 29
Joined: Mon 14 Apr 2008, 08:49
Location: Höllviken, Skåne
Contact:

Sv: Tändarköp

Post by Fromberg »

Hool wrote:Image
Heartfelt Industries wrote:
Blazer Z Plus Insert

Details

One Of The Year's Most Popular New Lighter Accessories - Bring your old case lighter roaring into the 21st Century in just 2 easy steps - Remove the original lighter insert and replace with the Z-PLUS insert and you're ready to go.

Keep your favorite lighter style while adding the modern convenience and reliability of a powerful blue torch flame. The Z-Plus Torch Flame Lighter Insert features:

* Electro Quartz Crystal Ignition, never need another flint
* Butane Refillable, No Odor, No Mess, and it won't evaporate
* Wind resistant torch flame makes it ideal for outdoor use
* Steady torch flame is perfect for quickly and evenly lighting your favorite cigar without the usual gas odor tainting
* Lock works with most popular lighter cases

Makes a great gift for the Millions of flip top lighter collectors Worldwide!
Istället för bensin skulle jag nog förorda en sådan.. Passar rakt i en Zippo så.................................. Köpt en själv men inte provat min än då jag väntar in slantar att köpa själva zippon för.. :smoking:
Har en sådan..funkar utmärkt...dock är gastanken lite för liten för evenemang som BASH & ASH :)

///Fromberg
If I can NOT smoke in heaven I shall NOT go
///Mark Twain 1835 - 1910
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Tändarköp

Post by Bukfaçon »

Kul liten grej, den där isättstorchen, Hool och Fromberg! Men jag skall naturligtvis tända med stil den United States Marine Corps-cigarr som jag fick häromdagen av Kent! (Min cd med amerikanska marscher bör naturligtvis samtidigt snurra i CB-spelaren! :tokig: )

Skall knalla upp till min lokala tobakshandlare och se om han kan hjälpa mig med Ronson-tändaren. Det verkar vara så att man skall olja in bomullen inne i tändaren. :intressant:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Tändarköp

Post by Wagnerian »

Bukfaçon wrote:När vi nu har ämnet elddon på tapeten, och kan beundra Hool lekandes pyroman i askkoppen sin ;) , så skall jag be att få ställa en "dum" fråga.

Jag har en oanvänd Ronson-tändare liggande. Såvitt jag förstår har den samma mekanism som en Zippo (vilket lär vara ovanligt med Ronson's).

Frågan: skall den vara fylld med bomull? (Liknar bomull i vart falll...) Hur apterar man tändaren? Är det meningen att man skall fukta in all den där bomullen med tändar-bensin?

Ja, som ni märker är inte tändare-mekanik min starka sida... :oops:

B
Om det är som jag minns att man hanterade zippon (använde den under mid nikotintid) så skall man fukta/väta "bomullen" eller vad det nu är för mtrl med "tändarbensin" (zippo hade en egen sort) innan man sätter tillbaka insatsen i skalet. Tillse sedan att ingen spill rinner omkring på tändare o hand innan tändning sker. Man ska väl byta veke ibland åxå, likväl "gniststift" - mycket pyssel för att få "bensinsmak" på garren ;)

Wagnermannen
...som bytt till Heartfeldtinsats i sin gamla Zippo.....
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Tändarköp

Post by Bukfaçon »

Wagnerian wrote:mycket pyssel för att få "bensinsmak" på garren ;)
Ja, det är sant! Men jag tycker nog av doften av napa..., f'låt, bensin, passar bra till just US Marine Corps-cigarrer! :lol:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Post Reply