Söt!

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Nike
Härdad puffare
Posts: 198
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:38
Location: Ljungby
Contact:

Söt!

Post by Nike »

Hej alla
Skulle vilja få lite tips på vilka garrar som är lite sötare till smaken.
INTE smaksatta med vanilj eller körsbär utan bara "vanligt" (hoppas ni förstår vad jag menar.
Sen om det är någon som vet vilken av dessa 2 som är lite "sötare" Cohiba eller H Uppman, en kompis till mig köpte en låda var av dessa på Cuba och någon av dem fastnade jag något fruktansvärt för, de var inköpta 2004 så det var nog inte några "gamla" garrar och inte fruktansvärt dyra, skulle gärna vilja ha tag på dessa isåfall för Me Like ....much, tror han har kvar lådorna men det står ju inte vad det är för modell på dem, eller???
Väldigt tacksam för hjälp om detta.
Never trust a smiling nurse
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Söt!

Post by Daniel P »

Bild på nån skulle underlätta för att utröna vilken facon det är etc.

Vad gäller sötma i cigarrer så är det ju lurigt det där vad folk upplever som sötma, men majoriteten skulle nog hålla med om att mörkare cigarrer (alltså cigarrer som fermenterats längre) har mer sötma än de ljusare med mindre fermentering. Dock så är det kanske så att du gillar smaker åt kokos-hållet och kallar det sött, medans andra säger russin och kallar det mer sött - lurigt alltså.
Cohiba har släppt några maduro-versioner sista åren, men inte gratis precis.

Vart vill jag komma? Inte vet jag, puffa mer så lär du dig samtidigt mer vad du gillar. :puff:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Nike
Härdad puffare
Posts: 198
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:38
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Söt!

Post by Nike »

Hmm... ska kolla om han har några gördlar kvar eller fota lådorna....kanske hjälper.
Är ju ganska färsk på det här men självklart ska det puffas vidare..... :pip-puff:
Never trust a smiling nurse
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Söt!

Post by Bukfaçon »

Eventuellt kanske en cigarr som är sötad i spetsen - s.k. sweet-tip - är något som faller frågeställaren på läppen (pun intended!)?

Isåfall köper du några Baccarat av LL! Märket har funnits sedan 1871, så något rätt gör de väl...

Annars håller jag med DP, "sött" är lite lurigt i cigarrsammanhang. För mig kan en del brasil-cigarrer upplevas som söta, ex.vis tyska cigarren Handelsgold. Och naturligtvis alla karibiska maduros som man stöter på!

Happy hunting!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Nike
Härdad puffare
Posts: 198
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:38
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Söt!

Post by Nike »

Bukfaçon wrote:Eventuellt kanske en cigarr som är sötad i spetsen - s.k. sweet-tip - är något som faller frågeställaren på läppen (pun intended!)?

Isåfall köper du några Baccarat av LL! Märket har funnits sedan 1871, så något rätt gör de väl...

Annars håller jag med DP, "sött" är lite lurigt i cigarrsammanhang. För mig kan en del brasil-cigarrer upplevas som söta, ex.vis tyska cigarren Handelsgold. Och naturligtvis alla karibiska maduros som man stöter på!

Happy hunting!

B
Tackar för tipset! får testa några singlar om LL har det.
Never trust a smiling nurse
User avatar
Nike
Härdad puffare
Posts: 198
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:38
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Söt!

Post by Nike »

Inga fler förslag??
Never trust a smiling nurse
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Söt!

Post by Ouch »

Bland de kubanska märkena finns det flera som har söta komponenter i smaken. Jag har haft funderingar på att starta en ny tråd för att diskutera detta men det passar väl lika bra här? :)

Det här handlar ju, som vanligt när det gäller smak, väldigt subjektiva upplevelser. Min egen uppfattning är att det finns sötma i de flesta, men inte alla, kubanska cigarrer. I grund och botten är det ju smakvariationer hos ren tobak vi pratar om, och det som vi diskuterar är ofta övertoner av smaker och aromer.

Om jag får generalisera lite och dela upp smakerna i grundsmak och övertoner så uppfattar jag ofta grundsmaken hos kubanska cigarrer, den m e m rena tobakssmaken, som sötaktig. Ett exempel på detta är den cigarr som jag röker just nu, en Bolivar Tubos No. 1, som har en övertonsblandning av jordiga, träartade och syrliga aromer men som på tungan (grundsmaken) känns sötaktig och vars eftersmak även den är sötaktig.

Dessutom finns det ju exempel på kubanska märken som har en sötaktig karaktär som kännetecken. Det verkar som dessa smaker lyfts fram först efter flera års lagring och här lyfter jag gärna fram Por Larrañaga, Ramon Allones och i viss mån Bolivar som typiska exempel. Por Larrañaga känns ofta som att de har en karamellaktig sötma, särskilt hos Montecarlos och Panatelas tycker jag. Petit Coronas och de olika Limitadas av märket jag rökt har en mer subtil sötma som dock går åt det hållet. Den verkar bli starkare med tiden; så upplever jag i alla fall mina Lonsdales från -06 som nu är riktigt bra att röka.

Ramon Allones kan få en helt överjordisk tung fruktig sötma när de är som bäst. Mina mesta upplevelser av det har varit av Specially Selected och Gigantes. De vaknar inte upp förrän efter några år, verkar det som, men när de blivit mogna så är det smaker av fruktkompott så det vimlar i smaklökarna.

Bolivar är lite speciella eftersom jag inte känner en lika tydlig enskild söt komponent i smaken. En syrlig fruktighet finns där ofta, och tillsammans med jordigheten ger det mina smaklökar söta associationer.

Partagas-märket har vissa vitolas vars träighet är söt till karaktären. Jag tänker då främst på 8-9-8 och Series de Connaisseur.

Cohiba...ibland smakar det ta mig tusan honung! Enormt gott! :woohoo:

Vad säger ni andra? Finns det något i det här som ni kan hålla med om?
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Söt!

Post by Daniel P »

Svårt att säga om vi upplever samma sak, men intressant läsning som jag håller med om i stora drag (jag har ju inte samma erfarenhet på kubanska cigarrer som herr Ouch).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Nike
Härdad puffare
Posts: 198
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:38
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Söt!

Post by Nike »

WOW, låter som kärlek när du beskriver dessa skönheter...

SÅÅÅÅåååå många man vill prova på nu... bästa är väll o köpa 3 singlar av varje man vill prova på eller??

Fick ju en hel del smakprov av Mr D.......................(fortfarande kraftiga ångestattacker över att man tog emot lådorna) tack igen Mr D!! :buga:
Och det känns lite respektlöst att bara puffa upp dem sådär.... men jag antar att det är bara o sätta igång :tokig:
Never trust a smiling nurse
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Söt!

Post by salberto »

Intressant läsning, Kjell!
Och några av de allra bästa exemplen på cigarrer med pregnant sötma.
Vill framhålla den mogna välutvecklade cohibans sötma
OCH Le Hoyo du Gourmet. med en underbar mjuk sötma efter 5-10 år.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Söt!

Post by Ouch »

Hoyo... ett av mina glömda cigarrmärken. Jag har dock köpt 4 lådor den senaste tiden, så jag får snart chansen att testa av lite mera. :nickar:
User avatar
Nike
Härdad puffare
Posts: 198
Joined: Thu 05 Feb 2009, 23:38
Location: Ljungby
Contact:

Sv: Söt!

Post by Nike »

Kan ni nämna några icke-kubaner oxo??
Never trust a smiling nurse
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Söt!

Post by COJ »

Nike wrote:Kan ni nämna några icke-kubaner oxo??
Det är lättare, nästan alla Maduro cigarrer har en klart sötaktig ton, mer eller mindre uttalad.
Dessutom så är många cigarrer med Cameroon täckblad sötaktiga men oftas i kombination med en kryddighet.

Exempel på Maduro cigarrer med klart uttalad sötma är Villazon(Punch, HdM, JR Ult) men även Fuentes Madurocigarrer har detta.
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Söt!

Post by Daniel P »

COJ wrote:
Nike wrote:Kan ni nämna några icke-kubaner oxo??
Dessutom så är många cigarrer med Cameroon täckblad sötaktiga men oftas i kombination med en kryddighet.
Hade nästan helt glömt bort ju, cameroon är mumsigt (även inte alla uppskattar smaken): Prova t.ex. Carlos Toraño 1916 cameroon och Old Fashioned Chico Cameroon (OFCC). Sistnämnda tydligen svåra att få tag på från LL nu för tiden :banghead:
Nike wrote:Fick ju en hel del smakprov av Mr D.......................(fortfarande kraftiga ångestattacker över att man tog emot lådorna) tack igen Mr D!! :buga:
Och det känns lite respektlöst att bara puffa upp dem sådär.... men jag antar att det är bara o sätta igång :tokig:
Det är själva poängen, puffa på bara! Sedan är det enligt "taktiken" pass-it-forward ;). Du ska se att du kanske får några själar på ditt samvete också i framtiden :hamra-i-huvudet:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Söt!

Post by Härelind »

Daniel P wrote:
COJ wrote: Dessutom så är många cigarrer med Cameroon täckblad sötaktiga men oftas i kombination med en kryddighet.
Hade nästan helt glömt bort ju, cameroon är mumsigt (även inte alla uppskattar smaken): Prova t.ex. Carlos Toraño 1916 cameroon och Old Fashioned Chico Cameroon (OFCC). Sistnämnda tydligen svåra att få tag på från LL nu för tiden :banghead:
Nike wrote:Fick ju en hel del smakprov av Mr D.......................(fortfarande kraftiga ångestattacker över att man tog emot lådorna) tack igen Mr D!! :buga:
Och det känns lite respektlöst att bara puffa upp dem sådär.... men jag antar att det är bara o sätta igång :tokig:
Det är själva poängen, puffa på bara! Sedan är det enligt "taktiken" pass-it-forward ;). Du ska se att du kanske får några själar på ditt samvete också i framtiden :hamra-i-huvudet:
OFCC finns för beställning!! Dock var de utan ett par månader!!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Söt!

Post by Bukfaçon »

Fråga: av OFCC och OFC - vilken är det som är Macanudo Café Ascot och vilken är Partagás?

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Janne Gbg
Hederssmålänning
Posts: 238
Joined: Mon 21 Apr 2008, 19:48
Location: Göteborg, mammas morfar kom från Eksjö

Sv: Söt!

Post by Janne Gbg »

Som jag fattat det hela är OFC=Macanudo Ascot och OFCC=Partagas Purito, fast seconds.

Janne
"Jag tycker om att sjunga och jag tycker om whisky. De flesta hör nog mig hellre dricka whisky" George Burns
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Söt!

Post by Bukfaçon »

Janne Gbg wrote:Som jag fattat det hela är OFC=Macanudo Ascot och OFCC=Partagas Purito, fast seconds.

Janne
Ja, just det, Macanudo har väl Connecticut-täckblad medan Partagás har Kamerun-dito. Tack Janne!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Söt!

Post by Wagnerian »

Härelind wrote:OFCC finns för beställning!! Dock var de utan ett par månader!!
Daniel P wrote:Old Fashioned Chico Cameroon (OFCC). Sistnämnda tydligen svåra att få tag på från LL nu för tiden
De verkar funnits ett tag, men när jag var inne igår verkare de slut igen. Alla är väl på väg till suktande svenska bolmers....så är det ngn som fått hem för många såååå....(de tog slut medans det inte gick att gå in på Larrys hemsida i en vecka :meh: :banghead: )

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Söt!

Post by Wagnerian »

Kanske Don Kiki White Label? Har dock bara en på smaklökarna från ikväll:
viewtopic.php?f=2&t=34&p=4450#p4450

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Post Reply