COHIBA ESPLENDIDOS RESERVA 2003

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

COHIBA ESPLENDIDOS RESERVA 2003

Post by salberto »

Fullbordar idag rökningen av reservalådan 2003 med Esplendidon. Klockan 9.30 på söndagsmorgonen, kanske lite tidigt för denna pjäs :galen: men ska iväg på middag under rökfria förhållanden, så det måste bli nu!
Torrdragningen smakar karamell och mörk choklad.
Perfekt tight drag. Överdrivet vackra täckblad i rödaktig colorado
(Batteriet på kameran slut…orkar inte leta efter laddaren!)
Sött hö.
Mycket tydlig söt fruksmak, äpple, fruktgodis, RAG-liknande.
Mörk choklad och högkvalitativt aromatiskt trä
Lite sött gräs
Bränt gammalt torrt tallträ
Brasa helt enkelt
Mediumfyllig++

Frukten avtar något och aromatiskt trä tar överhand.

Och så plötsligt efter lite mer än en tredjedel sitter allting som EMM ska finnas i en cigarr där. En komplex sammansatt helhet med örter, kryddor, frukt, kräm, sötma, jord, mörk choklad, aromatiska exotiska träsmaker, allting i en perfekt balans, ingenting dominerar eller sticker ut.
WOW…orkar inte skriva mer…bara ren njutning… :woohoo:

Poäng ? Brukar inte vilja poängbedöma cigarrer. Tycker att det är svårt med referensramarna… ofta blir det alldeles för höga poäng. Men, den här borde ligga på 95-97 poäng OCH DÅ är det inte med Cigarr Afficionados poängskala. Då skulle den vara klar 100-poängare.
//salberto :D
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: COHIBA ESPLENDIDOS RESERVA 2003

Post by Daniel P »

Dreglar avundsjukt här, jösses vad GOTT det låter!!! :meh: Jag vill ju också! *suck*. Får börja spara till en sån där Cohiba Reserva-låda vad det lider - det är nog det enda som kan täcka upp avundsjukan här. Endast $497 på 1001, så helt orimligt är det ju inte :roll: - bara orimligt just nu... detta årtiondet.. *suck* :cry:
cohiba_reserva.jpg
cohiba_reserva.jpg (4.73 KiB) Viewed 6230 times
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: COHIBA ESPLENDIDOS RESERVA 2003

Post by Ouch »

Suck, vad det låter gott. Tack, Sal, för en kittlande review! :tummenupp:

Daniel, Reserva-lådan ligger under avdelningen slutsålda cigarrer så du får nog betala minst $600 på andra ställen. :(
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: COHIBA ESPLENDIDOS RESERVA 2003

Post by salberto »

Cubanlous har en för strax över 500 $. Jag minns att 1001 hade den med kraftig rabatt och lågt dollarvärde för nått år sedan :hamra-i-huvudet:
Alla har dock inte varit lika goda med mina smaklökar mätt. Esplendidos, Coronas Esp. och Media Coronas har varit dunder. Robusten OK, men inte så mycket mer och Piramidesen ganska medioker. Med reservation för sinnestämning och kemiska förutsättningar i käften :D
Ganska oroande :nickar: :nekar: är dock att jag gillar cohibas så mycket, då de får lite ålder. (inte bra för plånboken). Som tur är kommer jag fortfarande inte riktigt överens med siglosarna. :funderar:
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: COHIBA ESPLENDIDOS RESERVA 2003

Post by Ouch »

Ja, se där! Strax under 4700 spänn bara! :shock:

Jag önskar att jag tagit mig råd att köpa en låda i Kuba...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: COHIBA ESPLENDIDOS RESERVA 2003

Post by salberto »

Jo, man blir ju svettig... :?
Men...men.. betänker man att det är Cohiba(dyrt!), 30 cigarrer(dyrt!!) och reservas(dyrt!!!) så är de ju nästan förhållandevis prisvärda :galen:
Partagas Reservas drar väl iväg på en 10 lakan för 20 cigarrer. Monte reservan 5 lakan för 20 småpinnar. Vad kostar inte tre lådor Monte sublimes eller Cuaba!?
Egentligen :galen: :galen: :galen: :salut: ligger de här ju i lågprissegmentet inom sin kategori, antagligen för att de inte uppskattades i början. De fick lite dåligt rykte. Möjligtvis har de med åldern börjat att smaka så bra som en reserva ska smaka. Kanske passar de mina smaklökar extra bra också.
Så kanske är de tom ett fynd!
Liknande förhållande har ju också funnits runt Monte reservan
//salberto
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: COHIBA ESPLENDIDOS RESERVA 2003

Post by Daniel P »

Låter som en boxsplit *hämtar fogsvansen* ;)
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: COHIBA ESPLENDIDOS RESERVA 2003

Post by Wagnerian »

salberto wrote:Fullbordar idag rökningen av reservalådan 2003 med Esplendidon. Klockan 9.30 på söndagsmorgonen
Citerar Killinggänget/Nilecity/Rasta-radio: "Reespect!"
salberto wrote:Och så plötsligt efter lite mer än en tredjedel sitter allting som EMM ska finnas i en cigarr där. En komplex sammansatt helhet med örter, kryddor, frukt, kräm, sötma, jord, mörk choklad, aromatiska exotiska träsmaker, allting i en perfekt balans, ingenting dominerar eller sticker ut.
Med den beskrivningen känns ju
Ouch wrote:Ja, se där! Strax under 4700 spänn bara!
som JEHOVA.... :mrgreen:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Post Reply