RE:s LE:s hur resonerar ni?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Ouch »

Det är riktigt, COJ, att Rob inte säljer så stor andel av totalen, men han har förmedlat vad han fått höra av folk i de inre kretsarna i Habanos SA, och det är att det är ekonomiska skäl som styr urvalet av vilka vitolas som skall tas ur produktion. Man får ta det för vad det är, hörsägen, men jag betraktar honom som en av de få öppenhjärtliga och informativa personer som har en hygglig inblick i den kubanska cigarrproduktionen. Han är lite av gossen Ruda i de salongerna, misstänker jag, eftersom han är så öppen med information.

Men fan vad jag önskar att den här trenden med tjocka cigarrer kunde vända. De har sin plats, men jag njuter mer av en Long Panetela än en Robusto. :tummenupp:
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Henrik G »

Rob borde ju se tendenser även i sin försäljningsstatistik även om de kanske inte är ett tillräckligt bra underlag för att se utvecklingen på global nivå. Sen lär han väl få indikationer på vad man kommer satsa på och varför. Och det är klart att ekonomiska skäl ligger bakom, om det är så att man säljer för lite av dessa produkter eller att det för dåliga marginaler i jämförelse med grövre ringmått kan man ju diskutera, men de tar ju knappast bort tunna façoner för att det är skoj. Om kubanerna vore lika traditionsbundna som tex odlarna i Champagne skulle de köra på ändå men jag gissar att en stor koncern som Habanos med Altadis som delägare mer ser dollartecken. Skulle skurken i nästa bondfilm gå omkring och puffa på en panatela hela tiden så kanske man kunde få en trend åt andra hållet... :smoking:
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Bukfaçon »

Henrik G wrote:Skulle skurken i nästa bondfilm gå omkring och puffa på en panatela hela tiden så kanske man kunde få en trend åt andra hållet... :smoking:
Och varför går inte skurken omkring och puffar en panatela, utan en feting, då? :intressant: Jo, se mitt inlägg ovan - som blev märkligt okommenterat!

Psykologi, mina herrar! :fakta:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Ouch »

Äsch, det är ju så självklart ett utslag av steroider, B., att ingen ville kommentera det! :lmao:

Freud har jag dock inte så stort förtroende för...för mycket fria fantasier för min smak! :mrgreen:
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Bukfaçon »

Ouch wrote:Freud har jag dock inte så stort förtroende för...för mycket fria fantasier för min smak! :mrgreen:
:lol:

Men allvarligt talat bröder! Det är ju rakt åt h*lv*t* att världens cigarrproduktion styrs efter mönster som går att relatera till välmående nordamerikaners, japaners och kinesers (samt en och annan europé) behov av "förlängning". Inbilla mig inte att alla dessa karibiska (men icke-kubanska) robustos, toros, churchills, stor-coronor etc som översvämmar den amerikanska marknaden, röks av kännare. Ånej, här handlar det om - precis som valet av skurkcigarrer i film - om symbolik!

Och vitsen med min freudianska textkoppling är ju att visa att han har fel. Freud menade ju som bekant att en cigarr bara är en cigarr (en rökstund), jag menar ju att det är tvärtom för väldigt många cigarrister, sannolikt även inom våra egna led!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Henrik G »

Jo precis som jag skrev. När jag började på var det robusto som gällde, därför att det var "mycket" cigarr. Jag tror sällanköpsköparen tycker en stor cigarr ser häftig ut oavsett om de behöver kompensera för något eller inte. Sen har det ju också med rökstil att göra. En färsk short robusto kan man blossa hårt på en kort stund utomhus, vilket passar i dessa rökförbudets dagar. En long panatela behöver sin tid och plats = 1,5-2 timmar inomhus och den bör vara lagrad. Jag säger inte att den ovanen konsumenten vet detta, men jag tror de känner av det när de röker. En robusto smakar gott direkt, en panatela blir sur om den röks färsk och för hårt.
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Wagnerian »

Men jag tror fortfarande att (utan att ha den minsta susning) om man aggregerar försäljningssiffror på ett annat sätt än för enskilda vitolas i en marca så kan man se andra mönster. Försäljningsförklaringen tror jag bara på om siffror visas offentligen. Faktum är att beslutsmodellen mycket väl kan vara av typen: "det här är vad vi vill göra (lägga ner små smala och satsa på "grotescos") hitta en rimlig förklaring till varför vi gör så" dvs man bygger under det beslut man redan fattat utan underlag.

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by salberto »

COJ wrote:Jag tror att Rob tillmäts alldeles för stor betydelse...tveksamt om hans försäljning ens kan mätas i promille..samma med Wayne och MRN...kunniga JA, men jag tvivlar på att de har ett öra inne i den inre kretsen som vet nått...
Man får ta alla utsagor med en nypa salt.
Det viktigaste är att koncentrera sig på det man kan påverka.
Röka så ofta man kan och så mycket som möjligt.
Det finns limitadas som är oerhört goda, vill man hitta toppgarrar över år, måste man leta bland dem.
Det finns smågarrar och smala garrar som är suveräna, både utom och inom Kubas gränser.
säger som COJ
"Keep puffing"

//salberto
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by salberto »

Tar upp en gammal tråd, efter det att Jag och Leffe rökte varsin Partagas SdNo3 LE 2001. Jag har rökt ett antal av dessa under åren och haft mina tveksamheter till dem. Lite ojämn i karaktären, tom inom cigarren. Nu när vi rökte den, smakar den riktigt riktigt gott och utvecklingen genom åren har varit i mkt positiv riktning. Den har som Leffe uttryckte det en fond, en buljong, som skapar ett fantastiskt fundament i den här cigarren. God aromatisk kryddighet, fin-fin krämkaraktär, dov smakrik jord. Kvällens klart bästa EMM och då började vi ändå kvällen med en Cohiba reserva 2003.
Man måste ge många limitadas tid att utvecklas, ha tålamod...
//salberto
Last edited by salberto on Sun 22 Mar 2009, 21:03, edited 1 time in total.
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Henrik G »

Det här stöder väl kanske teorin att just LE:s har lagrings potential. Den som lever får se.
Post Reply