RE:s LE:s hur resonerar ni?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Wagnerian »

salberto wrote: Teoribildningar är intressanta, men det bästa är att själv skapa sig en uppfattning om vad man gillar själv och att bunkra dessa.
//salberto
Ungefär så verkar som en gångbar strategi :smoking:

Hittade ett inlägg i FOH debatten som jag gillade och därför vill bifoga en del av:
.....As to those that purchase the newer EL’s/RE’s, hey more power to you as I have no right to tell you how to spend your money. If you have made your way through most, if not all of the regular line and are looking for something new or unique, go for it. But if you are purchasing these cigars strictly because they are new or the latest thing to have in the humidor, well, I think you may be part of the problem. If you are purchasing the newer EL’s/RE’s just make sure you understand why.

To reiterate, the discontinuation and introduction of vitolas is part of the evolution of the habanos line of cigars, IMO. I, for one, have no problem with Habanos, S.A. introducing newer EL’s/RE’s, as long as these cigars are better than those being discontinued.
--------------------
- Andre´
Hela inlägget finns i tråden som Ouch länkar till ovan.

Wagnerian :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Ouch »

salberto wrote:Har läst Waynes trådar om detta på ICC i omgångar, men blir inte riktigt klok på vad han säger och jag håller med Kjell i undringen hur bra koll han egentligen har. Det finns ett hemlighetsmakeri runt hans utsagor som blir rätt förvirrande. Han "vet", men får inte säga! :galen: Den nya fillern criollo -98 har möjligtvis fått genomslag till årgång 2006. Det har känts som en förändring /kvalitetshöjning vad gäller tobaken inträffade då. Misstänker att man håller på att experimentera rätt mycket och att de svart-vita åsikterna, som Wayne ofta har, kanske alltid inte riktigt håller. I det senaste numret av CA finns en intressant artikel i detta ämne. De en gång så fantastiska caperobladen tex. verkar ha blivit ett misslyckande, då de inte är tjocka nog. F-n vet vad som händer egentligen.
Som sagt, den som lever får se... :D Just nu känns det där området helt ogenomträngligt.
salberto wrote:Det finns också många frågetecken vad gäller långtidslagringen och vilken tobak som passar bäst till detta och jag misstänker att blenden nog är den viktigaste aspekten. Man kan tycka att vikingos och Cuaba Piramides med dess kärva "tanninrika" smak borde bli bäst i längden, ungefär som bordeauxviner, men jag vet inte om det fungerar så. Diplomaticos med sin milda blend är ju utmärkta att långtidslagra och smakar utsökt efter 30 år. Vissa blender blir tom mer pregnanata och får en starkare karaktär med åren!? vad som händer med de tidigt rökfärdiga 06:0rna har jag ingen aning om. Jag tycker mig märka att 06:orna har utvecklats under åren som gått och tror att tex Monte 2 blir en höjdare i framtiden.
Jag håller mig till en ganska simplistisk syn på det här och den är just som du skriver ovan i rödmarkeringen. i övrigt; alla cigarrer förändras ju och där tar våra preferenser vid när vi skall uttala oss om huruvida cigarrer blir utsökta eller inte efter långtidslagring. Du och jag verkar ha lite olika smak där, t ex. Det som förundrar mig mest av allt är det du nämner, att en del cigarrer verkar bli kraftigare med åren (Upmann är väl ett rätt ok exempel?). Hur länge den effekten verkar i det enskilda fallet kommer jag nog aldrig att få veta...livet är ju inte oändligt...men jag är mycket förbryllad över detta fenomen. Det är ju nästan som omvänd entropi! Mot naturlagarna på något sätt, alltså! :funderar2:
salberto wrote:Teoribildningar är intressanta, men det bästa är att själv skapa sig en uppfattning om vad man gillar själv och att bunkra dessa.
//salberto
:high five: Det skriver jag under på, utan reservation. Det är en alldeles fantastisk resa att ge sig ut på. Viva los Tabajos!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Ouch »

Wagnerian wrote:
salberto wrote: Teoribildningar är intressanta, men det bästa är att själv skapa sig en uppfattning om vad man gillar själv och att bunkra dessa.
//salberto
Ungefär så verkar som en gångbar strategi :smoking:

Hittade ett inlägg i FOH debatten som jag gillade och därför vill bifoga en del av:
.....As to those that purchase the newer EL’s/RE’s, hey more power to you as I have no right to tell you how to spend your money. If you have made your way through most, if not all of the regular line and are looking for something new or unique, go for it. But if you are purchasing these cigars strictly because they are new or the latest thing to have in the humidor, well, I think you may be part of the problem. If you are purchasing the newer EL’s/RE’s just make sure you understand why.

To reiterate, the discontinuation and introduction of vitolas is part of the evolution of the habanos line of cigars, IMO. I, for one, have no problem with Habanos, S.A. introducing newer EL’s/RE’s, as long as these cigars are better than those being discontinued.
--------------------
- Andre´
Hela inlägget finns i tråden som Ouch länkar till ovan.

Wagnerian :puff:
Det var lite svartvitt formulerat tycker jag, för man kan ju också känna att man vill ha chansen att smaka så mycket som möjligt av den upplevelsen som exempelvis kubanska cigarrer kan erbjuda. Själv är jag lite åt det hållet. Jag kan söka efter och köpa utgångna modeller och nytillskott som LE och ER bara för att öka på mina referensramar (och kanske hitta den där fantastiska cigarren som finns därute).
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Wagnerian »

Ouch wrote:
Wagnerian wrote: Ungefär så verkar som en gångbar strategi :smoking:

Hittade ett inlägg i FOH debatten som jag gillade och därför vill bifoga en del av:
Hela inlägget finns i tråden som Ouch länkar till ovan.

Wagnerian :puff:
Det var lite svartvitt formulerat tycker jag, för man kan ju också känna att man vill ha chansen att smaka så mycket som möjligt av den upplevelsen som exempelvis kubanska cigarrer kan erbjuda. Själv är jag lite åt det hållet. Jag kan söka efter och köpa utgångna modeller och nytillskott som LE och ER bara för att öka på mina referensramar (och kanske hitta den där fantastiska cigarren som finns därute).
Helt riktigt Ouch, visst skall man prova runt och få så breda referensramar som möjligt, och exvis du ligger snarast i kategori a) i formuleringen ovan. Vad jag tyckte var tankvärt var att man bör tänka på att sitt eget agerande (konsumtionsmönster) får konsekvenser - framförallt aggregatet - och ibland kan motverka sina egna preferenser. Även de som inte "tänker" och slaviskt följer moderiktningar förstärker den "skapade" efterfrågan ytterligare...Inget man kan gör ngt åt kanske, men dock tankvärt emm.

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Ouch »

Ouch wrote:
Det var lite svartvitt formulerat tycker jag, för man kan ju också känna att man vill ha chansen att smaka så mycket som möjligt av den upplevelsen som exempelvis kubanska cigarrer kan erbjuda. Själv är jag lite åt det hållet. Jag kan söka efter och köpa utgångna modeller och nytillskott som LE och ER bara för att öka på mina referensramar (och kanske hitta den där fantastiska cigarren som finns därute).
Wagnerian wrote:Helt riktigt Ouch, visst skall man prova runt och få så breda referensramar som möjligt, och exvis du ligger snarast i kategori a) i formuleringen ovan. Vad jag tyckte var tankvärt var att man bör tänka på att sitt eget agerande (konsumtionsmönster) får konsekvenser - framförallt aggregatet - och ibland kan motverka sina egna preferenser. Även de som inte "tänker" och slaviskt följer moderiktningar förstärker den "skapade" efterfrågan ytterligare...Inget man kan gör ngt åt kanske, men dock tankvärt emm.

Wagnermannen :puff:
Jo, jag förstår vad du menar. I enstaka fall, för enstaka utgåvor, kan vårt (entusiasternas) köpmönster säkert göra skillnad, men jag undrar hur stor vår påverkan är i det stora hela. Svaret på det ligger väl delvis i Habanos och distributörernas försäljningsstatistik och det enda jag hört om den saken är hörsägen av RA på FoH. Nätförsäljningen ligger där långt i bakvattnet gentemot butiksförsäljningen. Antagligen är det ett förhållande som ändras med tiden till fördel för näthandeln...

Nåväl, jag dissar inte inte den där posten på FoH och håller med om att det är en klar fördel om man vet varför man köper de cigarrer man gör. :D
User avatar
Gurra
Blivande hederssmålänning
Posts: 5
Joined: Thu 17 Apr 2008, 08:03
Location: Stockholm

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Gurra »

Såg detta om Habonos försäljning i DI

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... onid=Ettan

RE/LE påminner mig om vad skivindustrin har har hållt på med sedan 70/80-talet, skivor med begränsad upplaga med extra spår, färgad vinyl m.m. som man kan kränga till samlare för lite extra och försöka skapa en hype.
När det kom 3 LE om året kunde man köpa några för att testa, men nu med alla RE så orkar man inte.
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Magnus (Gävle) »

Gurra wrote:Såg detta om Habonos försäljning i DI

http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?A ... onid=Ettan

RE/LE påminner mig om vad skivindustrin har har hållt på med sedan 70/80-talet, skivor med begränsad upplaga med extra spår, färgad vinyl m.m. som man kan kränga till samlare för lite extra och försöka skapa en hype.
När det kom 3 LE om året kunde man köpa några för att testa, men nu med alla RE så orkar man inte.
När det gäller kotletter och stekare tror jag att Davidoff har lyckats ta marknadsandelar. Det kan vara en förklaring. Sen är ju frågan hur de räknar. Syns det i Habanos statistik att halva Ostlandets samlade gamla millennieskiftesproduktion skeppats av till Sverige under hösten? Dessutom till dumpade priser :woohoo:
Nästan en fjärdedel av den totala försäljningen sker i flygplatsbutikerna står det i artikeln. Tänk vad icke-representativa konsumenter vi är ändå! Jag är personligen jätteskeptisk till taxfree-humidorerna. Jag minns med bävan StefaN:s bilder på den baggekoloni han hade med sig hem från semestern :o
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by salberto »

Magnus (Gävle) wrote: Nästan en fjärdedel av den totala försäljningen sker i flygplatsbutikerna står det i artikeln. Tänk vad icke-representativa konsumenter vi är ändå! Jag är personligen jätteskeptisk till taxfree-humidorerna. Jag minns med bävan StefaN:s bilder på den baggekoloni han hade med sig hem från semestern :o

Skönt att höra. Jag är inte ensam...
Jag avskyr flygplatshumidorer...
Skulle aldrig köpa en seriös cigarr ur dessa.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Ouch »

salberto wrote:
Magnus (Gävle) wrote: Nästan en fjärdedel av den totala försäljningen sker i flygplatsbutikerna står det i artikeln. Tänk vad icke-representativa konsumenter vi är ändå! Jag är personligen jätteskeptisk till taxfree-humidorerna. Jag minns med bävan StefaN:s bilder på den baggekoloni han hade med sig hem från semestern :o

Skönt att höra. Jag är inte ensam...
Jag avskyr flygplatshumidorer...
Skulle aldrig köpa en seriös cigarr ur dessa.
//salberto
Jag sällar mig till er skara! :D
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by salberto »

Ouch wrote: Jag håller mig till en ganska simplistisk syn på det här och den är just som du skriver ovan i rödmarkeringen. i övrigt; alla cigarrer förändras ju och där tar våra preferenser vid när vi skall uttala oss om huruvida cigarrer blir utsökta eller inte efter långtidslagring. Du och jag verkar ha lite olika smak där, t ex. Det som förundrar mig mest av allt är det du nämner, att en del cigarrer verkar bli kraftigare med åren (Upmann är väl ett rätt ok exempel?). Hur länge den effekten verkar i det enskilda fallet kommer jag nog aldrig att få veta...livet är ju inte oändligt...men jag är mycket förbryllad över detta fenomen. Det är ju nästan som omvänd entropi! Mot naturlagarna på något sätt, alltså! :funderar2:
Här är jag ju ute på rätt ovetenskapligt djupt vatten och det vore lätt att bara referera till MRN:s exempel på detta fenomen. Problemet är ju att han inte förklarar hur detta kan ske, den här omvända logiken.
Möjligtvis är det så att vi jämför med vin och stirrar oss blinda på hur vinets tanniner utvecklas och mjuknar med lagring och överför detta på cigarrerna. Naturligtvis mjuknar cigarrer med åren och intar nya stadier av subtilitet, mer "ethereal", som MRN skulle uttrycka det. Om detta finns att läsa i encyklopedien. "tanninrika" cigarrer med tydlig träkaraktär ska man leta efter om cigarrerna ska utvecklas bäst.
Den ökade "styrkan" och pregnansen som jag talar om, behöver ju inte nödvändigtvis ha med "tanninerna" eller nikotinstyrkan att göra och jag tror att det snarare handlar om träets utveckling i cigarren. Jag upplever alltså ibland att träkaraktären kan öka så att cigarren känns pregnantare och starkare, så stark att den river i näsan som värsta vitpepparkicken. Ett bra exempel på vad jag menar! Vi rökte en RyJ cedros de luxe från 70-talet i somras i Stjärnhov. Minns du den, Kjell? Av alla cedros de luxe jag har rökt från olika åldrar var den mest pregnant och full av styrka. Har varit med om många liknade cigarrer, men de flesta följer självklart det vanliga mönstret.
Vet inte om detta svammel vad det du efterfrågade, men det är det jag menar med en viss osäkerhet i bedömningen av vilka cigarrer som utvecklas bäst.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Ouch »

salberto wrote:
Här är jag ju ute på rätt ovetenskapligt djupt vatten och det vore lätt att bara referera till MRN:s exempel på detta fenomen. Problemet är ju att han inte förklarar hur detta kan ske, den här omvända logiken.
Möjligtvis är det så att vi jämför med vin och stirrar oss blinda på hur vinets tanniner utvecklas och mjuknar med lagring och överför detta på cigarrerna. Naturligtvis mjuknar cigarrer med åren och intar nya stadier av subtilitet, mer "ethereal", som MRN skulle uttrycka det. Om detta finns att läsa i encyklopedien. "tanninrika" cigarrer med tydlig träkaraktär ska man leta efter om cigarrerna ska utvecklas bäst.
Den ökade "styrkan" och pregnansen som jag talar om, behöver ju inte nödvändigtvis ha med "tanninerna" eller nikotinstyrkan att göra och jag tror att det snarare handlar om träets utveckling i cigarren. Jag upplever alltså ibland att träkaraktären kan öka så att cigarren känns pregnantare och starkare, så stark att den river i näsan som värsta vitpepparkicken. Ett bra exempel på vad jag menar! Vi rökte en RyJ cedros de luxe från 70-talet i somras i Stjärnhov. Minns du den, Kjell? Av alla cedros de luxe jag har rökt från olika åldrar var den mest pregnant och full av styrka. Har varit med om många liknade cigarrer, men de flesta följer självklart det vanliga mönstret.
Vet inte om detta svammel vad det du efterfrågade, men det är det jag menar med en viss osäkerhet i bedömningen av vilka cigarrer som utvecklas bäst.
//salberto
Jag förstår hur du menar och visst minns jag RyJ-garren vi rökte. Fantastiskt vilken krydda det var i den! Så, talar vi då egentligen om flera olika karakteristika som vi benämner "styrka"? Förutom den här rätt dominanta pepprigheten i näsan, som jag också känt i flera cigarrer runt 10-årsstrecket för övrigt, så har vi ju nikotinstyrkan. I ett fall, en låda H. Upmann Connaisseur No. 1 -00, har jag upplevt att styrkan i cigarrerna blivit större. De är så starka att jag går omvägar runt dem. :D Partagas Lonsdales kan ju också vara sådana och ibland orkar jag inte röka färdigt dem.

En annan definition av styrka kan kanske vara mängden smaker - det totala smakangreppet så att säga. En del cigarrer excellerar ju i detta och kan fullkomligt explodera på smaklökarna. Även här skulle jag nog dra fram H. Upmann, särskilt de Monarchs och Petit Corona från -00 till -01 jag rökt.

Vad det gäller tanninernas utveckling så tycker jag att jag upplevt det fenomenet i t ex RASS och SLR Serie A som gått från vasst otäcka till gudomliga på något år (numera verkar mina lådor av dem ofta stanna i det otäcka stadiet...). Du har rätt i att det kanske ändå är så att man drar för stora växlar på detta och visst kan man vara fast i vin-jämförelsen. Men det är ju det här som är så kul med cigarrer - det är ju lite obruten mark och det finns en massa saker att upptäcka. Personligen ser jag fram emot att bli lite klokare på det här och att bli det i samspråk med dig och andra, Salberto!

Förresten, just nu kollar jag utvecklingen av Edmundo Dantes Conde 109 Exclusivo Mexico. Jag borde kanske koncentrera mig mera på den än att fortsätta skriva, för det här är en mycket, mycket god cigarr. En regional utgåva, ganska färsk (sep 07), och detta till trots utnämner jag dem till mina godaste cigarrer. Jag kommer ALDRIG att ångra att jag köpt dem! :D
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by salberto »

Precis vad jag menar! Det finns andra styrkebegrepp, än bara nikotinstyrkan. Det finns andra "gröna" smakkvaliteter än ammoniakinfluens eller "tannier". (Det här tanninbegreppet haltar ju också rätt betänkligt i cigarrer).
Träets omvandling i cigarrer över år intresserar mig mycket, framförallt då det sticker över 15-års strecket. Egentligen borde vi diskutera detta med en kemist som Pyro!

Första eller andra laddningen av Condes?
Den här gången är det du som frestar mig. Kvällscigarren är given! :D
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Ouch »

Hehe, det var första årgången av ED! :smoking:
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Wagnerian »

Liten fundering appropå vitola-förskjutning mot allt grövre/större, EL/ER ist för std-sortiment och blender och kopplingen mellan försäljning och nedläggning.

Som det ser ut idag har vi ett antal "marcas" som sanning och säga är mer eller mindre variationer på samma tobak, varför en totalöversyn faktiskt vore på sin plats. Diversifieringen och "konkurrensen" är ju bara en schimär... Sedan finns det ju inom många marca en rad väldigt liknande vitolas, som endast skiljer ett par enheter hit&dit i ringmått och 30-40 mm i längd. Må vara att de har lite olika blender, men den här stora diversifieringen i både marcas och vitolas gör att väldigt många enskilta vitolas får usla försäljningssiffror och därför läggs ned eller åtm riskerar att gå den vägen. Vår egna vilja till variation får dessvärre en motverkande effekt och nedläggandet sker nu lite "flappsy happsy" utan den helikoptersyn som kanske skulle behövas.

Vore det då inte en välgärning (även för oss konsumenter) att man slimmade utbudet och avskaffade närliggande marcas och sparade endast de som levererar ngt riktigt unikt. Likaledes med antalet vitolas till exvis 2-3 smala, 3-4 40-42 ring och 3-4 grova maximalt inom varje marca och i dessa skapade optimala och unika blender. Marcas med störst försäljning kan ha fler vitolas och vice versa. Det skulle ju tydliggöra att det förmodligen finns ett ouppmärksammat kundklientel även till smalare vitolas, som hittills inte synts pga diversifiering på alltför många marcas/vitolas. Dessutom skulle en koncentration i viss mån minska behovet av EL/ER då exklusivitet ist skulle kunna göras "marca-beroende"- dvs finare (dyrare) blender i utvalda marcas.

Men hur komma dithän utifrån ett konsumentperspektiv - svårt/omöjligt, men att koncentrera sina köp till färre marca o färre vitolas och undvika ER/EL. Köp av ER/EL bidrar ju till framväxten på två sätt likt när man flyttar sig från ena sidan till den andra i en krängande segelbåt. Man flyttar ju dubbla vikten då. Genom köp av ER/EL, som ofta är dubbelt så dyra eller trippelt om man jämför med mindre o smalare vitolas, flyttar man bort 2-3 volymenheter i std-sortimentet givet konstant cigarrbudget, dvs ganska stor påverkan aggregerat. Därav min syn att ER/EL i viss utsträckning, kanske större än man tror, påverkar standardsortimentets storlek och vitalitet negativt.

Brandfackla - you bet

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Ouch »

Det verkar som om utvecklingen både gör som du vill och som du inte vill...Antalet vitolas inom de olika marcas som finns (kvar) minskar. Man skyller här på dålig försäljning. Resultatet verkar bli en utarmning speciellt inom vissa marcas som till synes går mot sin undergång (Rafael Gonzales t ex) och det stora bortfallet är hos de tunna cigarrmodellerna.

Vissa andra marcas får nya modeller i standardsortimentet, t ex Cohiba och Montecristo (den nya "Open"). Delvis en klar koppling till exklusivitet här, inte sant? Jag tycker det verkar som om marcas med stor försäljning och exklusivitet redan har flest modeller.

Det är svårt att avgöra hur stor påverkan köpmönstret hos en lite procent av cigarrköparna som vi har på den totala försäljningen. Om alla cigarrköpare gjorde som du föreslår så skulle Habanos SA utan tvekan reagera. Om bara vi cigarrentusiaster och "vanerökare" struntar i LE/ER så händer säkert ingenting. Rörelsen mot grövre vitolas verkar ha skett oavsett LE/ER-utgåvorna men förstärks säkert av dem eftersom de oftast är just grövre vitolas.
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Bukfaçon »

Ouch wrote:Rörelsen mot grövre vitolas verkar ha skett oavsett LE/ER-utgåvorna men förstärks säkert av dem eftersom de oftast är just grövre vitolas.
Jag undrar just varför? Man kommer inte ifrån vissa freudianska förklaringsmodeller här; även om den gode Sigmund envetet hävdade att det finns tillfällen då en cigarr bara är en cigarr... :mrgreen:

F.ö. är det ju inte bara Habanos som är medskyldig i denna utveckling, även ex.vis männen bakom Gurkha-märket verkar ju vara i behov av "förstoring/förlängning"....

B (jag känner mig säker i min manlighet, så jag nöjer mig med petit-coronor och coronor och liknande!)
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Henrik G »

Som Ouch skriver så har vi entusiaster nog alldeles för lite inverkan. EL´s ER´s är nog här för att stanna, tittar man i en vanlig livsmedelsbutik så är det ju EL på allt från magnumglassar till juice, så det är väl ett barn av sin tid.

En annan tanke som slagit mig är att med EL, ER så får man ett gäng premiumcigarrer där man inte behöver upprepa en framgångsrik blend, vilket kan vara bra om man har en skiftande tobakskvalitet. Skulle man pumpa upp vissa Marcas så skulle man ju behöva leverera top of the line år från år. Ta HU Sir Winston, den kommer ju med några årsmellanrum just för att de skall kunna ha ordentligt med premiumtobak för att kunna rulla dessa, så har jag förstått det åtminstone.

Surfade runt och på när ett 5-pack EL RE kostar lika mycket som en låda LGC Med no 3 tex så förstår man ju vad Habanos vill satsa på. Jag vet ju vad jag väljer i just det fallet.

Sen har vi ju det här med global/niche brands och Multilocal/local brands. Ren marknadsföringsmässigt torde det ju vara smartare att satsa på Global brands och bygga ut dessa, där har man ju redan en trogen kundkrets och starka varumärken, istället för att satsa på mindre marcas. Just nu så känner man nog sig tvungen att behålla vissa mindre märken för att de trots allt har en trogen kundkrets, men när antiröklagar blir mer omfattande och sällanköpsmarkanden blir viktigare så kommer man nog till en brytpunkt där man kommer lägga ner vissa märken helt, framför allt local brands.
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Wagnerian »

Ouch wrote:Det verkar som om utvecklingen både gör som du vill och som du inte vill...Antalet vitolas inom de olika marcas som finns (kvar) minskar. Man skyller här på dålig försäljning. Resultatet verkar bli en utarmning speciellt inom vissa marcas som till synes går mot sin undergång (Rafael Gonzales t ex) och det stora bortfallet är hos de tunna cigarrmodellerna.
Men jag är inte helt säker på att man skulle kunna visa på dålig försäljning om man ist f att summera en marcas enskilda vitola, utan istället tittade på exvis de tre grupperna jag gjorde ovan, eller kanske tom på ännu lägre aggregationsnivå t.ex. marevas för sig och cervantes för sig osv... Kanhända ett annat försäljningsmönster skulle framträda som den fragmentering/diversifiering som "döljer". Någon som sett dylika försäljningssiffror?? Kanske smala vitolas inte längre skulle sälja så dåligt...

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by Henrik G »

Vet ej. Kubanerna försökte ju tidigare göra om alla märken till ett fåtal, det gick ju inte så bra. Man skulle ju kunna göra om några andra märken till niche brands tex LGC för att behålla en uppsättning tunna façoner, men då tror jag man hellre lägger ner det märket och behåller Partagas serie du connoisseur. All and all säljer väl tunna cigarrer sämre:

"Jag har förstått av Rob Ayala, ägare av Cigar-Czar i Brisbane, att man har siktat in sig på en högre status än vad som nu gäller för Havannacigarrer. Samme man hävdar att förlusten av traditionstyngda märken och vitolas av kubanska cigarrer helt och hållet beror på ekonomiska kalkyler. De säljer helt enkelt för dåligt! Det är mycket tråkigt eftersom många goda cigarrmodeller har gått förlorade, men det enda sättet att förändra detta är att köpa mer av t ex tunna cigarrer. Möjligen påverkas detta av Habanos SA:s strävan att gå mot en lyxigare image, men i stort sett verkar det vara konsumtionsmönstren so styr utvecklingen."
För att citera Ouch tidigare.

Rob som säljer en hel del torde ha koll på vad som går och inte går. Det är bara att gå till mig mig själv. När jag började var det bara robusto som gällde, man fick liksom mest för pengarna, tyckte jag och det är ett lättröt format för nybörjaren och det ser ut som en rejäl cigarr. På denna nivå tror jag de flesta stannar och då är det inte konstigt att robuston är populär. Samtidigt kunde man ju önska att vardagsrökaren blev lite utbildad, men det blir ju ännu svårare med lagstiftning kring tobaksreklam etc.

Konstigt nog verkar det ju som om lanceron fått ett uppsving i staterna, men det verkar gälla premiumplus sortimentet och där vänder man sig till en mindre mer kunnig grupp. Sen skall man ju komma ihåg att den façonen verkar ofta helt saknas hos ickekubansa tillverkare där det endast är robusto, churchill, torpedo och någon figurado som dominerar.

Tittar man på kubanerna så har ju de stora global brands samt nice brands en del tunna cigarrer som cohiba lancero - excuistos, trinidad coloniales, montecristo especial no 1 och 2, Hoyo du gourmet, Partagas serie du connoisseur för att nämna några.

Sen tycker jag det är tråkigt att inte LE:s RE.s kommer i tunnare façoner, men det är klart skall man som grossist ta ansvar för försäljningen av ett gäng tusen lådor så väljer man nog de som säljer. Det är väl bara tyskar med deras stora marknad som har modet att satsa på en Bolivar Especiales No.2. Att Habanos Nordic valde två helt groteska storlekar förvånar mig föga.
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: RE:s LE:s hur resonerar ni?

Post by COJ »

Jag tror att Rob tillmäts alldeles för stor betydelse...tveksamt om hans försäljning ens kan mätas i promille..samma med Wayne och MRN...kunniga JA, men jag tvivlar på att de har ett öra inne i den inre kretsen som vet nått...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
Post Reply