Forumdatabasen låg nere...

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Forumdatabasen låg nere...

Post by Daniel P »

Vilket snabbt upptäcktes i morse av Bukfaçon och Härelind, tack för infon! :kram-lycklig:
Strax efter att jag informerade företaget som driftar sajten om problemet fick de igång forumet igen.

Överkursinfo för de tekniskt intresserade:
Databastjänsten på den server som hanterar innehållet på vårt forum hade stannat av okänd anledning. Det har hänt en gång tidigare under året (som är vårt första år). Jag har pratat med företaget som driftar om problemet och de är naturligtvis ledsna över att inte kunna säga vad ursprungliga problemet var som gjorde att tjänsten stannade, men de håller samtidigt på med ett annat projekt "på lediga stunder" där de håller på att testköra mySQL-databaserna på en annan Linux-baserad server för att ytterligare snabba på snabbheten för kunderna. ... och då är redan deras nuvarande databastjänst som vi använder nu mycket snabbare än andra webhotell (jämför laddningstiden med övriga forum så märker ni att det är mer rapphet här). När vi blir flyttade till den nya snabbare servern är ännu inte utrett - men inom 3-4 år iaf som senast (då ska befintlig server gå i pension nämligen).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Forumdatabasen låg nere...

Post by Daniel P »

Det hände idag på morgonen igen. Felsökning pågår hos leverantören vad felet består av eftersom det hände igen (att SQL-servertjänsten stannade).
Vi är inte ensamma hos leverantören att använda denna SQL-servertjänst - så det är fokus på att finna felkällan.
Återkommer när jag får mer info.

Tack ][OpTiMuS][, Ouch, Nike och Härelind för infon att forumet låg nere :buga:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply