Tack Daniel!!!

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Tack Daniel!!!

Post by Bukfaçon »

Men posten skulle visa sig innehålla ytterligare en godsak idag: en Corona Mindre* från 1948 :!: som den gode Daniel skickat mig!

Den tar plats i mitt cigarrmuseum!

Bugar :buga: och tackar varmast!

B

* För nytillkomna tittare: Corona Mindre var en av Svenska Tobaks verkliga storsäljare under 1900-talet, men tillhör nu, liksom så många andra svenska cigarrmärken, historien.
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Tack Daniel!!!

Post by Daniel P »

Roligt att den kommer till nytta och belyser och berikar vår historia. Vi gör vad vi kan för att visa att cigarrerna har haft avtryck i Sverige också.

Jag har fått den av Uffe (Halmstad), så egentligen är det han som bör tackas :!:
Tony (medlem på cigarrprat.se och 08b också) provrökte en på en herf hos Uffe, och hans uttalande var typ att den var ganska tråkig och jättemild, men så hände något mer på mitten - dock utan att briljera :mrgreen: .

Mest coolt var just historien att Uffe hade köpt en öppnad låda från 1948 på tradera för en spottstyver. Det var någon som fått lådan ny 1948 och sedan haft lådan ståendes (utan humidor) i vinkällaren (aj aj) och endast plockat en pinne då och då i samband med bröllop och andra högtidsdagar. Därav att lådan fortfarande var halvfull!

Skön historia, och roligt att även vi unga (just ja, gäller inte mig längre *fan*) får lära oss lite historia också - alltid intressant att höra om cigarrer i kombination med dåtid (synd att mina egna cigarrer hemma inte har så lång historia än ;) ).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply