OT: Korslagda ansjovisar

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

OT: Korslagda ansjovisar

Post by Daniel P »

Jobbat länge idag (och blir fler sådana dagar tyvärr denna veckan) och kommit hem sent. Insåg att jag inte "hinner" ta en cigarr idag, får bli slutet på en film som påbörjades i fredags och ett par mackor istället.
Italienskt lantbröd med skivat kokt ägg, majonäs, korslagda ansjovisar och dill - mao samma som lördagens frukost jag bjöd på när P-O ärade mig med sin närvaro.
Så till denna tråds fråga:
Varifrån har jag fått att ansjovisarna ska vara korslagda? Vet att jag hört/sett det någonstans men kan inte relatera. Nyfiken blir jag ju så klart - hjälp till med historia och mening i min kvällsmacka!
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Fromberg
Hederssmålänning
Posts: 29
Joined: Mon 14 Apr 2008, 08:49
Location: Höllviken, Skåne
Contact:

Sv: Korslagda ansjovisar

Post by Fromberg »

Hade hoppats på att komma med en kul och intressant historia på ditt dilemma Daniel.....MEN tyvärr är det nog så enkelt att det är rent estetiskt....får lära sig i restaurangskolan att "gästerna äter först med ögat och sedan munnen"
If I can NOT smoke in heaven I shall NOT go
///Mark Twain 1835 - 1910
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Korslagda ansjovisar

Post by Magnus (Gävle) »

Parallella ansjovisar är också snyggt. Det är huller om buller som inte funkar.
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Korslagda ansjovisar

Post by Bukfaçon »

Magnus (Gävle) wrote:Parallella ansjovisar är också snyggt. Det är huller om buller som inte funkar.
Jag har inte heller kunnat hitta något om detta (annat än att även Prins Bertils förutvarande kock serverade rätten Scottish Woodcock med korslagda ansjovis). Dock kör jag med parallella ansjovis, lite diagonalt, om jag ev. skulle ta mig en knäckemacka med skivade ägg och ansjovis.

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Fromberg
Hederssmålänning
Posts: 29
Joined: Mon 14 Apr 2008, 08:49
Location: Höllviken, Skåne
Contact:

Sv: Korslagda ansjovisar

Post by Fromberg »

Rent personligen så tycker jag att Bukis förslag är bäst....parallella och lite digonalt...så får man lite ansjovis hela tiden i varje tugga och det ser trevligt ut.

Har lite svårt för överambitiösa kockar som klyddar till det så att man knappt vågar röra maten och måste flytta om på tallriken innan man kan börja äta. Givetvis gillar jag snyggt upplagd mat men låt det vara snyggt å rustikt å inte en massa extra tjafs å snajdande. Pytt i panna serveras med skivade rödbetor antingen i en hög på tallriken lr i en skål brevid! !nte i ett torn, sammanpressat för att kocken tycker det är snyggt. Så att hälften av tornen rasar när servitören bär ut maten och andra hälften trillar över tallrikskanten när gästen försöker ta en skiva.

Sry OT men det är ett bra och själv upplevt exempel.
If I can NOT smoke in heaven I shall NOT go
///Mark Twain 1835 - 1910
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Korslagda ansjovisar

Post by Bukfaçon »

Fromberg wrote:Sry OT men det är ett bra och själv upplevt exempel.
Ingen fara Fromberg! Det här är ett forum med en hel del OT-gliderier! (Se bara "min" kulturtråd där undertecknad svamlar!)

Jag hatar verkligen när kockar bygger torn av allting! Förvisso äter man med ögonen med, men det måste ju finnas reson även i restaurangbranschen. Igår köpte jag en kebab inne i Jönköping - den var det enda en kebab skall vara: välfylld & smakrik! Det är hederligt!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Post Reply