Davidoff-Destruction-Mission

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Davidoff-Destruction-Mission

Post by Wagnerian »

Ett litet "special-team" av Davidoffdestruktörer tänker här ge sina synpunkter på denna cigarr. De tre som vågar livet är:
Sal the brave from Starcourt
Grennamannen - The B-man
Wagnermannen - The W-man

W-man går ut först med:

Davidoff Special B (belicoso) 155/17 mm fr 1995 ------ 2009-03-17

Image


Utseende: Vackert chokladbrun, få vener I täckbladet och mycket gulnad gördel.
Boquet: Svag angenäm lite nötig tobaksdoft, lite torkad frukt i inslaget

Snoppar minimalt för att få motstånd i draget – det går alltid att ta mer sedan – milda smaker i torrdraget. Konstruktionen verkar oklanderlig.

Image

1.Mild gräddig peppar dominerar så att inga andra smaker förnimms de första en och en halv centimetrarna. När pepparn stillar sig kommer lite krämig hasselnöt och en lite ”parfymerad” blommighet. Tycker smakerna spretar obalanserat, med för mycket peppar, som ”dödar” de andra smakerna/aromerna. Efterhand kommer en lite ”torr” och kryddig sötma mitt på tungan ackompanjerat av en slank träton, men snart nog övergår den till att smaka ”tråkig tobak” och får en tendens till bitterhet. Kanhända gör mildheten att man puffar lite för hårt, så den får lite vila…

Image


2.Aning mer sötma och träton, med inslag av kakao. Fortfarande mycket mild men lite godare nu. Sötman övergår i en sval druvsockerton (honung?) och trätonerna får ett aning bredare register.

Image

3.Trätoner ökar och blir acceptabelt komplexa. En rostad nötton dyker upp. Nu blir spetsen lite ”såsig” så jag klipper 3-4 mm till, och lättar draget lite.

Image

Tyvärr försämras smaken till det sämre efter klippningen, men när 4 cm återstår får den helt plötsligt lite ”karaktär” och smaken förbättras i samma smakspår, men lite tillägg av kaffe och kakao och framförallt äntligen lite balanserande krämig sötma. De sista 2 centimetrarna blev således förhållandevis goda, men det kanhända var en ”relativitetsupplevelse” och vem orkar vänta på dessa…

Image

Tyvärr kan man nog bara uppskatta en dylik pjäs om man inte som jag är ”Havannaförvriden” i munnen. Sen skadar nog inte om man är len och oförstörd i munhålan… Betyg: :evil: :evil: :evil:

Image

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by salberto »

Lysande review :exalterad:
Wagnermannen 100/100
Davidoff 43/100
//salberto
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Wagnerian »

salberto wrote:Lysande review :exalterad:
Wagnermannen 100/100
Davidoff 43/100
//salberto
Tackar!
Faktiskt var det mer ett test hur man lägger upp bilder på imageshack och hanterar dessa i forummiljö - cigarren var som sagt både megamild och ibland rent dålig i smaken, förutom en kort bit på slutet....

Men det lilla du kände - var smakerna såsom du skulle beskriva dem eller annorlunda (om det nu fanns några egentligen ;) )

Ska bli kul att höra vad "the special-B man" kan förnimma och extrapolera ur dessa....

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by salberto »

Efter de fyra första dragen har jag bekräftat min misstanke om en alltför mild cigarr. Jag känner svaga trätoner som förstärks efter en tredjedel, men tyvärr tappade jag intresset något. Det var lite som när jag rökte cigaretter för länge sedan och skulle gå från röda prins till Blend ultima. Jag drog så jag fick ont i huvudet. Som sagt, det riktigt intressanta nu är att röka en kubansk vintage. Varför inte en monte fyra!
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Ouch »

Ja, vad gör ni inte för vetenskapen, grabbar! One for the team, indeed! :lol:
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Bukfaçon »

Wagnerian wrote:Ska bli kul att höra vad "the special-B man" kan förnimma och extrapolera ur dessa....
Det dröjer ett par dagar innan jag får tillfälle att sitta ned i lugn och ro att röka mina, men jag återkommer i denna tråd då.

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Bukfaçon »

Helgens cigarrpuffande inleddes med en Davidoff Special B. Tack Wagner för att jag fick tillfälle att testa! :buga:

En i många avseenden, men inte alla (som vi strax skall se), perfekt cigarr: absolut topp-kvalité på täckbladet, slätt och fint, sammetsmjukt att beröra. Cigarren är otroligt välrullad, inga avvikelse (mer än möjligen att mitt ex snarast var en pyramide än en belicoso - svag, svag midjefaçon); avgjort vacker att titta på. Davidoffs gördlar är det ju inte heller något fel på. Torrdraget helt utan anmärkning. Brann väldigt fint och jämnt och gav en fin vit tät aska (något vitare än på W's bilder). Vid av-askning ett tvärt snitt. Som sagt: riktigt trevligt att få ha provat.

Vad? Jaha, ni undrar vad den smakade? Tja, just ingenting... :| Sannolik den mildaste cigarr jag rökt. Vid tändningen med en cedersticka smakade det starkt av ceder och vitpeppar, men sedan nästan ingenting. När 2/3 var puffat utan att lyfta klippte jag sönder cigarren med cigarrsax för att rädda gördeln oskadd (!).

Men ändå, mycket hedersknyffligt av W att dela med sig - även uteblivna resultat är ett resultat som vi säger inom humaniora-forskning. Frågan är om det är snällt eller elakt att vidarebefordra Davidoff Grand Cru No 1:en till Våge för provsmakning? :funderar2:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Wagnerian »

Bukfaçon wrote:Helgens cigarrpuffande inleddes med en Davidoff Special B. Tack Wagner för att jag fick tillfälle att testa! :buga:

En i många avseenden, men inte alla (som vi strax skall se), perfekt cigarr: absolut topp-kvalité på täckbladet, slätt och fint, sammetsmjukt att beröra. Cigarren är otroligt välrullad, inga avvikelse (mer än möjligen att mitt ex snarast var en pyramide än en belicoso - svag, svag midjefaçon); avgjort vacker att titta på. Davidoffs gördlar är det ju inte heller något fel på. Torrdraget helt utan anmärkning. Brann väldigt fint och jämnt och gav en fin vit tät aska (något vitare än på W's bilder). Vid av-askning ett tvärt snitt. Som sagt: riktigt trevligt att få ha provat.

Vad? Jaha, ni undrar vad den smakade? Tja, just ingenting... :| Sannolik den mildaste cigarr jag rökt. Vid tändningen med en cedersticka smakade det starkt av ceder och vitpeppar, men sedan nästan ingenting. När 2/3 var puffat utan att lyfta klippte jag sönder cigarren med cigarrsax för att rädda gördeln oskadd (!).

Men ändå, mycket hedersknyffligt av W att dela med sig - även uteblivna resultat är ett resultat som vi säger inom humaniora-forskning. Frågan är om det är snällt eller elakt att vidarebefordra Davidoff Grand Cru No 1:en till Våge för provsmakning? :funderar2:

B
Problemet är väl att de unga utgåvorna inte är mycket bättre (och nu sticker man väl ut hakan) än en sådan här gamling - eller... Det finns ju en anledning till att de hamnat längst ner i humidoren och glömts bort.... ;) :smoking:
Men nu kan nog tesen "Davidoff Special-B växer i styrka och smak med lagring" förkastas efter ett synnerligen väl utfört empririskt experiment :fakta: :ugeek:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Bukfaçon »

Wagnerian wrote:Problemet är väl att de unga utgåvorna inte är mycket bättre (och nu sticker man väl ut hakan) än en sådan här gamling - eller...
Ja, man får väl erkänna att jag sällan (läs: aldrig) köper några nya Davidoff.... :|

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Daniel P »

Trevlig "destruktionsanalys" - bra jobbat! :race:

(Varför läggs inte bilderna upp direkt på vårt forum? Twitter förstår jag inte varför de är inblandade... :funderar: )

EDIT: Tog bort Twitter-reklamen.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Ouch »

Måste man inte länka från en extern server, Daniel? Vi har väl ingen annan funktion för att ladda upp bilder till forumet? Det kunde vara en bra grej att ha...ett galleri...som jag vet finns på andra forum lite varstans.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Daniel P »

Det är bara att klicka på fliken 'Ladda upp bilaga' när du skriver inlägg så kan du lägga upp valfri bild från din hårddisk - du behöver inte tanka upp bilden någon annanstans på Internet först.
Något galleri har vi inte någon funktion för nej, skulle underlätta bläddring av större mängd bilder från t.ex. herfar - men det brukar inte bli värre än att man kan lägga upp alla (bra) bilder som de är i forumet. Har man tusentals bilder som man vill publicera som nerladdningsbar länk så hör man bara av sig till mig så fixar jag det isf :tummenupp:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Ouch »

Ja, nu såg jag hur det fungerade. Jag har aldrig reflekterat över hur bilage-funktionen fungerar eftersom jag har egen webplats. Tack för infon, Daniel!
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Wagnerian »

Daniel P wrote:Trevlig "destruktionsanalys" - bra jobbat! :race:
(Varför läggs inte bilderna upp direkt på vårt forum? Twitter förstår jag inte varför de är inblandade... :funderar: )
EDIT: Tog bort Twitter-reklamen.
Tack för hjälpen, vet inte varför reklamen kom med, och är inte tillräckligt data-nörd för att få bort den... :nekar: Visste inte heller att det gick, men får försöka nästa gång... :smoking:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
PerR
Blivande hederssmålänning
Posts: 8
Joined: Mon 21 Jul 2008, 14:44
Location: En övergiven ö i sthlms skärgård

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by PerR »

Tjosan

Jag som var så sugen på en låda av D:s senaste skapelse att lägga på lagring eller är den inte prisvärd???
En handlare beskriver den så vackert och priset...

Davidoff Royal Salomones

Fira våren med en riktigt speciell cigarr, Davidoff Royal Salomones. Denna pampiga cigarr produceras i extremt begränsad omfattning, en njutning utöver det vanliga. Vi har ett mycket litet antal lådor att erbjuda och även ett fåtal cigarrer som säljs per styck.

Pris: 50 st / 22 500:- 495:-/st
Där man röker kan Du lugnt förbida; dåliga människor har aldrig cigarrer.
D Kalinsch 1850
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Davidoff-Destruction-Mission

Post by Härelind »

Det var ju som hittat!! Ett half-wheel D för den nätta pengen :galen: Boxsplit nån??
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
Post Reply