Trinidad

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Trinidad

Post by Henrik G »

Som Trinidad älskare så tyckte jag det var intressant med antydningarna att detta märke aldrig varit en diplomat cigarr. Jag har googlat runt lite men man hittar inte mycket fakta, utom att Fidel aldrig verkar ha utfärdat några Trinidad som gåvor, vilket gör fakta som att Trinidad blev tog över som diplomat cigarr 1986 några år efter Cohiba blev tillgänglig på marknaden rätt suspekta. Detta är ju i varje fall konstigt eftersom Cohiba använts som diplomatcigarr efter -86. Ett marknadsföringstrick av tidigare El Laguito chefen Avelino Lara (numera anställd på Graycliff hotell) eller bara ett missförstånd? Han har ju iaf skapat märket det verkar vara klart och han hävdar att det gjordes 1969 på El Laguito.

Lara tog tydligen över efter Eduardo Rivera som skapat Cohiba -66(?). Är det någon som vet om Rivera hamnade i onåd och därför slutade. Då verkar det ju inte otroligt att Lara kanske försökt bräcka honom med ett eget märke som kanske inte gick hem hos Fidel, som fastnat för Cohiba.

Att cigarrer körs lite vid sidan av på Kuba är ju allmänt känt. Var kanske Trinidad ett sådant race fast på en högre nivå? Sådant här kan man ju alltid spekulera i här på ett svenskt forum, där det inte är lika känsligt. MRN skrev ju att han kommer hålla fast vid den "officiell" historien för att inte väcka ont blod. Personligen gillar jag ju storyn att det enbart är 24 cigarrer i en Trinidad låda för att Fidel tog en att testa vid ispektion av fabriken och att efter det var en cigarr från varje låda reserverad för honom.

Goda cigarrer är det i vilket fall som helst. :smoking:
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Trinidad

Post by salberto »

Läste den där intressanta tråden också och är ju naturligtvis helt utan inblickar i frågan. Minns före lanseringen i standardsortimentet, att vi pratade mycket om Trinidad som diplomatgarre och att den skulle vare mer prestige än Cohiba. Minns också tydligt när Fundadores kom till Sverige. Det kändes lite extra att hålla den i handen. Kommer inte exakt ihåg vilket år det var, men de första boxkoderna är tydligen från OCT -97 (partagasfabriken), så det borde kanske varit runt -99-2000 som jag fick tag i en. Det jag då inte visste, var att man hade ändrat blend och storlek.
Farbror Wayne, blir ju också i många frågor nuförtiden sällsynt tråkig då han hela tiden VET, men inte får säga. Tror också att han på detta sätt bygger ett torn av myter om sig själv. Han påstår också att Fundadores som diplomatgarre hade samma blend som Cohiba Lanceros och att det tom helt enkelt kunde vara en sådan med ett annat band. Men som sagt allt vi vet om detta kommer från vår mytbildande ledsagare. Ska röka en Fundadores -98 ikväll för att fira tillkomsten av denna trevliga cigarr.
//salberto
Post Reply