La Gloria Cubana - erfarenheter & tips?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

La Gloria Cubana - erfarenheter & tips?

Post by Omega »

God afton bröder & systrar!

Sitter och funderar på att införskaffa en låda La Gloria Cubana Tainos, churchillen i samlingen.
Det är ju på väg att utrangeras ur sortimentet så det vore på sin plats att prova innan det är för sent?
Är det någon som har erfarenheter av LGC i allmänhet å Tainos i synnerlighet?
Eller kanske bara tips på bra kubaner i churchill facon?

MVH /O
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: La Gloria Cubana - erfarenheter & tips?

Post by Henrik G »

Boxsplittade en låda LGC no 3 från -02 och de har varit fantastiskt goda, dessutom är det ju ett härligt format. Vet inte hur churcillen är i jämförelse, den måste ge en helt annat rökupplevelse med tanke på det grövre ringmåttet.
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: La Gloria Cubana - erfarenheter & tips?

Post by Wagnerian »

Omega wrote:God afton bröder & systrar!

Sitter och funderar på att införskaffa en låda La Gloria Cubana Tainos, churchillen i samlingen.
Det är ju på väg att utrangeras ur sortimentet så det vore på sin plats att prova innan det är för sent?
Är det någon som har erfarenheter av LGC i allmänhet å Tainos i synnerlighet?
Eller kanske bara tips på bra kubaner i churchill facon?

MVH /O
Provade en LGC Tainos -03 i förra veckan (från PerRs samlingar) och den var väl god men på intet sätt märkvärdig. Det är den enda LGCn jag provat så referensramen är väl minimal. Dock provades vid samma tillfälle en likadan av min kusin, som hade ung samma omdöme.

Om du vill prova en av dessa kan du väl PMa mig :smoking:

(Skrev i mina noter; LGC Tainos 2003 som hade en massa goda smaker som hasselnöt, choklad/kakao, citrus/ceder på läderbotten. Ibland när lite sötma kickade in var den supergod, men för det mesta saknades antingen just sötma eller krämighet för att den skulle vara i balans och bli riktigt god, utan förblev bara god men ej märkvärdig)

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: La Gloria Cubana - erfarenheter & tips?

Post by Daniel P »

Har testat La Gloria Cubana Serie R #4 (köpte några enstaka av Pyro för ett år sedan), och kan notera att jag gett dem högt betyg (ej publicerade kommentarer och betyg än... :banghead: ...men det kommer förr eller senare).
Bra komplexitet och lite grädde finns noterat (utan att avslöja mer än :vissla-oskyldigt: ).
#4 har måtten 4.875x52 och är mao grov så den är jämförbar med en churchill.

Atlantic skriver så här om skillnaden mellan vanliga serien och serie R:
"
In seeking to appeal to the more sophisticated tastes of the true cigar connoisseur, La Gloria Cubana is migrating away from the milder, more popular blends in favor of rich, heavy-bodied Cuban-type blends like those from which it takes its name. With the Serie “R” line, La Gloria introduces cigars that are larger and fuller than usual. Their 52 and 54 ring gauge sizes suggest the increased flavor they carry. The stronger blend of Nicaraguan Ligero and Dominican Olor complement the larger sizes and mark a return to the full-bodied smokes long favored in the Latin tradition. But don’t let the strength of the cigar mislead you into thinking that it lacks subtlety. The Ecuador-Sumatra wrapper delivers the spicy, earthy overtones and nuances that can only be found in cigars that do not stint in the flavor department.
"
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: La Gloria Cubana - erfarenheter & tips?

Post by Wagnerian »

Vi pratar väl Havannor?? Tainos är ju en Cuba-producerad iaf de jag har provat. :smoking:
Tror Daniel P pratar icke Havanna??

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: La Gloria Cubana - erfarenheter & tips?

Post by Omega »

Stämmer Bra Wagnermannen!

Cuba är landet sa Bill, landet är Kuba sa Bull...för att återkoppla till mitt ursprung...

Misströsta inte Daniel - dom andra LGC är inte fel alls, gillar Felicias mycket (dottern heter dessutom Felicia!!),
å har rökt mycket Wavell men nu är det Kuba som gäller för hela slanten...

/O
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: La Gloria Cubana - erfarenheter & tips?

Post by Daniel P »

Wagnerian wrote:Vi pratar väl Havannor?? Tainos är ju en Cuba-producerad iaf de jag har provat. :smoking:
Tror Daniel P pratar icke Havanna??
Riktigt, Dominikanska för att vara exakt. Bra att ni var uppmärksamma, jag tänkte inte på dubbelproblemet här.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply