Vad är det som avgör lagringstiden?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Omega »

Hej hopp.
Sitter och filosoferar lite om vad det är som gör att man lagrar cigarrer och lite om vilka cigarrer
som man bör lagra och vilka som man ska lagra.
För att dra paralleller till vinmakare så görs ju en stor del röda viner för just direktkonsumering, ett vanligt
franska bordsvin vinner ingenting på att lagras i två-tre år, tvärtom, medans en bra château-neuf-du-pape
är tämligen ointressant om det lagrats mindre än 12-15 år?
OCH varför är det mest kubanska cigarrer som bör lagras?
Det bör ju sitta i blenden tycker jag, en Bolivar bör man lagra längre än en Hoyo de Monterrey trots att
tobaken odlats sida vid sida men tagits olika högt på plantan...

Finns det några enkla tumregler eller är det som vanligt helt efter tycke o smak?
Ung Cognac kan man ju inte göra annat med än att ha i såser eller göra grogg på medans tonårig dito är utmärkt att
ha till kaffe, cigarr eller choklad - är det lika enkelt med cigarrer att olika blends har olika "användningsområden"
helt beroende på konsumentens smakpreferenser? :funderar:

Hur tänker ni?

/O
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Ouch »

Om tio år är jag beredd att svara på din fråga! :smoking:

Skämt åsido, klart att smaklökarna och den personliga preferensen spelar en stor roll. Vi har haft flera diskussioner här som har tangerat det här temat, men det finns inget konsensus än så vitt jag minns. Det jag uppskattar hos en cigarr uppnår den efter ca 4-10 år, beroende på vilken cigarr det är. Jag vill ha bottenstyrka, maffiga toner av trä, peppar och jord. Det som andra uppskattar, t ex eteriska trätoner, uppnås efter lagringstider på över tio år emm. Blenden borde ju vara det som bestämmer lagringspotentialen...börjar man med en elegant och finlemmad smak hos den unga cigarren så lär den ju uppnå det eteriska stadiet snabbare. Men i det här ryms så mycket magi och kemi så vi lär väl aldrig få någon koll... :mrgreen:
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Omega »

Tack för ett bra resonemang Ouch!

Det primära jag är ute efter är att komma över dessa "sjuka perioder" som alla cigarrer har oavsett ursprung,
samt att slipa av dom lite vassa tonerna som sätter snurr i bollen på en :galen:
Givetvis är en äldre cigar mera mogen i smaken liksom äldre whisky är i regel mildare och snällare än ung,
men jag är såpass ny i gemet så jag har inte hittat några "sanna" preferenser ännu.
Mitt cigarrlager är mestadels från 2006 och framåt, dom stora faconerna är tänkt att avnjutas då barnen blivit större
och så har jag mest köpt cigarrer efter vad som fallit mej in?
Men jag söker en liten inköpsstrategi med detta resonemang! Hur ska man tänka när man handlar?

En inte helt okomplicerad fråga med lika många svar som involverade personer?

/O
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Henrik G »

Jag gillar riktigt vällagrade cigarrer. Har rökt några kubaner bla Monte Edmundo rätt färska och de har varit OK, men inget slår en vällagrad Kuban EMM. Min strategi är väl rätt enkel. Jag köper billiga 00-01 för rökning. Dessa blir slit och slängcigarrer som man kan röka utan att tänka så mycket. Sen en del vintage när jag vill röka något riktigt gott. Sen har jag några nya lådor som är undanstoppade för riktig långtidslagring.

Problemet är ju att år och till och med lådor skiljer ju sig åt. Om en viss låda Boli CE smakar bra med tio år på nacken så är det ju inte säker att en Boli CE låda från -08 kommer göra det. Jag låter cigarrerna lagras minst tre år, sedan kan man ju testa med jämna mellanrum, smakar de bra är det ju bara att röka (tills man har ett fåtal kvar, då man vill se vad som händer med på riktigt lång sikt :smoking: ).

Nya blender och tobakssorter gör det ju svårt att sia om framtiden. Jag hoppas ju att cigarrer från de senaste åren kommer hålla i 10-20 år men vem vet. :funderar:
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Ouch »

Mina inköpsstrategier är ungefär som följer:

1. Köpa så många olika Vitolas av alla Marcas som möjligt i åldrarna 1997-2005. Jag betraktar de flesta av dessa cigarrer som färdigt rökbara eller åtminstone kapabla att ge mig en uppfattning om deras kvalitet. De som tilltalar mig försöker jag skaffa mycket av för att ha att röka av de närmaste åren.

2. Köpa även färska cigarrer (2006 och nyare) av dem jag tycker om. Jag ser fram emot att röka cigarrer jag lagrat själv till full mognad. En del av mina har nu tagit de första stegen dit.

3. Köpa exklusiva cigarrer för att lägga undan för rökning vid speciella tillfällen.

Behöver jag säga att jag är ständigt pank? :meh2:
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Wagnerian »

Man är ju alldeles för ung o grön i gamet för att kunna uttala sig om något. Dock försöker man väl ha någon form av struktur i det ibland lite förvirrade sökandet, provandet och köpandet. Vill alltsomoftast prova cigarrer (helst när det är ffg av en vitola i en marca :vissla-oskyldigt: ) relativt gamla (3-10 år) för att få en mental bild vad man med lagring borde/skulle kunna åstadkomma för resultat. Sedan får man köpa yngre utgåvor, av exvis rekommenderat bra årgångar - prova igen och hoppas på att tendenser till "slutprodukten" enligt gamlingsprovet kan skönjas, sedan är det bara att följa utvecklingen genom att puffa nån varje år.... Men inget är ju säkert i denna "vetenskap". Så alternativet är ju att prova gammalt, och är det gott köpa "hela lådan" och puffa utan tanke på vidarelagring. Men även där finns ju så stora variationer bara i en låda så man kan inte vara "säker". Samtidigt är väl just det charmen åxå. Och faktiskt enligt betingningsteorin ger ju partiell belöning den starkaste betingningen - kanske är Kubanerna smartare än vi tror ;)

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Bukfaçon »

Intressanta tankegångar! Jag ville bara göra en liten anmärkning (och nu tror folk att jag är på jakt efter Omegas skalp efter min geografilektion i en annan tråd - men så är inte fallet! :nekar: ): jämförelsen med alkohol är en smula haltande. Vin ja, men konjak eller visky, nej. Sprit som konjak eller visky åldras inte på flaskan, alltså kan man köpa hem och vänta hur länge som helst, inget händer... Vin däremot är ju som cigarrer de åldras med viss grace, och har man köpt rätt flaskor så blir man glad när korkar upp sina sparbuteljer och märker hur stora de blivit.

På sätt och vis är ju vin enklare att ha att göra med än cigarrer: vin kan man köpa "billigt", lagra och bli bra. Lagringscigarrer är i regel "dyra" redan när de släpps och blir ännu dyrare när de är lagrade. "Billiga" cigarrer är inte lönt att lagra - det verkar som om den ekvation som vinbonden bjuder på: "köp nu och det blir billigt, köp sen och det är dyrare", inte existerar i cigarrvärlden: cigarrdirektören: "köp nu dyrt eller vänta och köp ännu dyrare". F*n, de kan ju lika gärna vifta med pistolerna synligt om de ändå skall råna en... :(

För att avrunda med spriten: där måste lagringen ske hos destillatören, och han, precis som vinbonden (och för all del, även cigarrdirektören), tar ut ett högre pris allteftersom hur länge spriten blir liggande i hans lagerlokaler.

Jag är trött i huvudet känner jag nu :| , men jag hoppas ni kan uttolka poängen (jag kan nog inte det vid närmare eftertanke... :oops: )

Godnatt.....

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by salberto »

Ouch wrote:Mina inköpsstrategier är ungefär som följer:

1. Köpa så många olika Vitolas av alla Marcas som möjligt i åldrarna 1997-2005. Jag betraktar de flesta av dessa cigarrer som färdigt rökbara eller åtminstone kapabla att ge mig en uppfattning om deras kvalitet. De som tilltalar mig försöker jag skaffa mycket av för att ha att röka av de närmaste åren.

2. Köpa även färska cigarrer (2006 och nyare) av dem jag tycker om. Jag ser fram emot att röka cigarrer jag lagrat själv till full mognad. En del av mina har nu tagit de första stegen dit.

3. Köpa exklusiva cigarrer för att lägga undan för rökning vid speciella tillfällen.

Behöver jag säga att jag är ständigt pank? :meh2:
Min rökstrategi påminner väldigt mycket om OUCHs. Under punkt nummer ett är jag lite mer sparsmakad vad gäller Marcas. Under punkt tre ingår en ansenlig mängd vintage.
Lever i ständig brist på pengar, men röker rätt gott. :?
Tänkte att jag skulle försöka pränta ned mina erfarenheter av vilka cigarrer som har bäst lagringspotential, men det får bli imorgon.
God natt!
//salberto
User avatar
MK
Humidore
Posts: 86
Joined: Sat 15 Nov 2008, 16:22
Location: Skogarna utanför Ljungby

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by MK »

Omega wrote:Hej hopp.
Sitter och filosoferar lite om vad det är som gör att man lagrar cigarrer och lite om vilka cigarrer
som man bör lagra och vilka som man ska lagra.


OCH varför är det mest kubanska cigarrer som bör lagras?
Det bör ju sitta i blenden tycker jag, en Bolivar bör man lagra längre än en Hoyo de Monterrey trots att
tobaken odlats sida vid sida men tagits olika högt på plantan...

Finns det några enkla tumregler eller är det som vanligt helt efter tycke o smak?


Hur tänker ni?

/O
Denna frågeställning dyker upp med jämna tillfärllen här och på olika forum och jag tror säker att den dyker upp i huvudet hos alla Er ofta, det gör den för min del i all fall.
Det tar nog i bästa fall en livstid innan man kommit nära facit på sin personliga strategi.
Ang. icke cubanska cigarrer har de inte samma vintagepotetial, beroende op jordmån, vilka frö som används etc. DEtta är info jag läst mig till. Jag har testat en del ickecubansk från 70-talet och ingen har imponerat på mig. Lägg där till att ingen köper vintage annat än Cubansk.
Jag häller med om att det sitter i blenden och även i storleken för olika märken för att få fram optimal lagringstid, helt klart även om en Hoyo gourment 70-talare är mycket potet samtidigt som en DC har gått förbi sin Peek.

Tumreglar: Jag för min del röker nästan aldrig nya cigarrer, endast för att smaka för att eventuellt köpa fler för lagring. Jag tror mycket på devisen att Du måste gilla cigarrer innan lagring för att kunna älska den om 20 år.
Jag brukar testa mina cigarrer först efter mellan 5 coch 10 år beroende op marka och vitola, då tycker jag att cigarrer fått en bra tid för mognad och då har man ju även chansen att röka upp dem om man tycker de är så goda eller stoppa dem till vintagelagring.

MK
Ouch wrote:Om tio år är jag beredd att svara på din fråga! :smoking:

Skämt åsido, klart att smaklökarna och den personliga preferensen spelar en stor roll. Vi har haft flera diskussioner här som har tangerat det här temat, men det finns inget konsensus än så vitt jag minns. Det jag uppskattar hos en cigarr uppnår den efter ca 4-10 år, beroende på vilken cigarr det är. Jag vill ha bottenstyrka, maffiga toner av trä, peppar och jord. Det som andra uppskattar, t ex eteriska trätoner, uppnås efter lagringstider på över tio år emm. Blenden borde ju vara det som bestämmer lagringspotentialen...börjar man med en elegant och finlemmad smak hos den unga cigarren så lär den ju uppnå det eteriska stadiet snabbare. Men i det här ryms så mycket magi och kemi så vi lär väl aldrig få någon koll... :mrgreen:
Jag tror mig veta ungefär vad Du gillar och det bekräftar Du ovan. Du borde ju få en himla massa gagar med 10-års lagring med tiden. Jag är spekulant på att köpa/byta dessa så jag kan fortsätta lagringen, Bra grej va!!

MK
Wagnerian wrote:. Vill alltsomoftast prova cigarrer (helst när det är ffg av en vitola i en marca :vissla-oskyldigt: ) relativt gamla (3-10 år) för att få en mental bild vad man med lagring borde/skulle kunna åstadkomma för resultat. Sedan får man köpa yngre utgåvor, av exvis rekommenderat bra årgångar - prova igen och hoppas på att tendenser till "slutprodukten" enligt gamlingsprovet kan skönjas, sedan är det bara att följa utvecklingen genom att puffa nån varje år....

Wagnermannen :puff:
Det verkar vara en sund inställning som Du säkert kommer att omvärdera många många gånger.

MK
Henrik G wrote:Jag gillar riktigt vällagrade cigarrer. Har rökt några kubaner bla Monte Edmundo rätt färska och de har varit OK, men inget slår en vällagrad Kuban EMM. Min strategi är väl rätt enkel. Jag köper billiga 00-01 för rökning. Dessa blir slit och slängcigarrer som man kan röka utan att tänka så mycket. Sen en del vintage när jag vill röka något riktigt gott. Sen har jag några nya lådor som är undanstoppade för riktig långtidslagring.

Problemet är ju att år och till och med lådor skiljer ju sig åt. Om en viss låda Boli CE smakar bra med tio år på nacken så är det ju inte säker att en Boli CE låda från -08 kommer göra det. Jag låter cigarrerna lagras minst tre år, sedan kan man ju testa med jämna mellanrum, smakar de bra är det ju bara att röka (tills man har ett fåtal kvar, då man vill se vad som händer med på riktigt lång sikt :smoking: ).

Nya blender och tobakssorter gör det ju svårt att sia om framtiden. Jag hoppas ju att cigarrer från de senaste åren kommer hålla i 10-20 år men vem vet. :funderar:

Ja det är många faktorer, den där on olika blend i olka gamla boxar är ju svår att komma åt men som tur finns ju vidda genvägasr också. Hittar Du ngn bra från 00-01 stocka upp med ett antal och Du ligger 10 år "plus".

Till slut min strategi: Är nog lite spretig med jag försöker smaka av cigarrer 5-10 år gaml (köpa en box) och skulle denna vara bra försöker jag hitta fler och därigenom gena lite. Vissa boxcoder som jag finnaer bra brukar jag också testa med andra garrar kan varit så att fakriken hade bra personal ocg bra råmaterial det året.
Men med EL och ER är det lite svårare jag brukar smaka alla och den eller de jag gillar och tror kan passa mig i framtiden försöker jag att stocka upp med. PÅ ER-sidan har jag ingen strategi någon som kan hjälpa till där?

MK
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Wagnerian »

Mycket intressanta och inspirerande tankar MK :nickar: :D , tack för dessa, de har helt klart startat nya processer i min hjärna. Kommer nog som du säger både ändra inriktning och gå på en del blindskär innan man hittar "sin egen väg" men det finns väl (tyvärr) inga genvägar, varje ny erfarenhet leder till ny kunskap och nya beslut. Inlägget som sådant måste helt klart klassas i storleksordning "massif central" ;) :race: :exalterad:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Henrik G »

Jag glömde ju en betydande del i min strategi. Jag låter MK göra jobbet och sen köper jag garrarna av honom när de fått tillräcklig ålder :smoking: .
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Omega »

Bukfaçon wrote:Intressanta tankegångar! Jag ville bara göra en liten anmärkning (och nu tror folk att jag är på jakt efter Omegas skalp efter min geografilektion i en annan tråd - men så är inte fallet! :nekar: ): jämförelsen med alkohol är en smula haltande. Vin ja, men konjak eller visky, nej. Sprit som konjak eller visky åldras inte på flaskan, alltså kan man köpa hem och vänta hur länge som helst, inget händer... Vin däremot är ju som cigarrer de åldras med viss grace, och har man köpt rätt flaskor så blir man glad när korkar upp sina sparbuteljer och märker hur stora de blivit.

B
Kloka ord broder!
Mitt resonemang går givetvis ut på att lagring av sprit sker på ekfat...ledsen om jag var oklar :vissla-oskyldigt:
Problemet där är ungefär som cigarrer, det finns flaskor som är så udda så att jag inte riktigt hittar tillfälle att dricka dom?
Kanske mest för att dom inte finns att få tag på längre? 25 år gammal Dallas Dhu eller 23 år gammal Port Ellen t.ex...

Liksom MK & Henrik G så har jag lyckats hitta ett antal guldkorn från "de svåra åren" -00,-01 som är helt underbara och stackat upp ett
litet förråd av dessa.Den allmäna uppfattningen är generellt att alla är rädda för dessa...vilket gör handlarnas "reklam" lite intressant.
Vissa handlare har dessa år som "rea-utförsäljning-köp-två-betala-för-en" medans andra har dom som Vintage med tillhörande priser?!
Vem vill då betala 280$ för en låda orökbara pinnar?

Tanken är att få igång ett resonemang kring inköpsstrategin och lära mej av andras erfarenheter, eller bara för att få tips och idéer...
Känner att jag har inte riktigt provat av VAD jag vill ha mitt skåp fyllt med...ännu...

MVH /O
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by salberto »

Oj oj oj...Inköpsstrategier. Vad jag har hållit på med detta under alla år :hamra-i-huvudet: Och hur ofta har jag inte ändrat strategi, hittat nya riktlinjer helt plötsligt, tröttnat, insett att man är ute och cyklar...
Har förstått att min grundläggande strategi är upphängd av att jag redan har ett rätt hyfsat lager, att jag har en del kontakter, att jag ofta vet var jag ska leta, att jag har relativt hyfsade kunskaper och framförallt att jag har kompisar som hjälper till, dessutom kommer man ju inte ifrån att det gäller att få fram pengar när erbjudanden kommer.
Vilka cigarrer som blir bäst i framtiden. är egentligen på ett sätt ganska lätt att förstå. Det är ju bara att kolla runt i världen och se vilka som inte går att få tag i! Och vilka som försvinner snabbt! Troligtvis finns det en logik i detta.
Några bärande strategier som jag har haft under senare år och fortfarande har.

06-strategin. Bygg upp ett stort lager 06-07:or. De kommer antagligen att bli bra i framtiden och många går att röka tidigt.

Spara tid genom att hitta cigarrer som redan har legat en tid. Jag har framförallt inriktat mig på -97 och -98. Bra exempel är BPC-98. Ett litet tips från OUCH, man testar en låda, upptäcker kvaliteten och bygger upp ett litet lager.

Satsa på ett lager riktiga kvalitetscigarrer. Både vintage och nya premiumcigarrer. Om man tvekar försvinner de snabbt.

Satsa på att skaffa kunskap! Det viktigaste av allting. Ofta finns det inte några genvägar. Det gäller att röka så mycket man orkar :D och skaffa sig erfarenhet. Läsa viktiga forum.

Satsa på det du verkligen gillar att röka. I början köpte jag mycket billigt halvskräp, maskinrullat, knepiga marcas. Det gör jag aldrig nuförtiden

Inrikta dig på ganska få marcas i början och sätt dig in i dem riktigt rejält. Det är lätt att bli splittrad och förvirrad av alla cigarrer.

Sen håller jag mede Henrik. Utan MK skulle många av dessa strategier ha gått åt skogen :kram-lycklig:
//salberto
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by COJ »

MK wrote:
Denna frågeställning dyker upp med jämna tillfärllen här och på olika forum och jag tror säker att den dyker upp i huvudet hos alla Er ofta, det gör den för min del i all fall.
Det tar nog i bästa fall en livstid innan man kommit nära facit på sin personliga strategi.
Ang. icke cubanska cigarrer har de inte samma vintagepotetial, beroende op jordmån, vilka frö som används etc. DEtta är info jag läst mig till. Jag har testat en del ickecubansk från 70-talet och ingen har imponerat på mig. Lägg där till att ingen köper vintage annat än Cubansk.
Jag häller med om att det sitter i blenden och även i storleken för olika märken för att få fram optimal lagringstid, helt klart även om en Hoyo gourment 70-talare är mycket potet samtidigt som en DC har gått förbi sin Peek.

Tumreglar: Jag för min del röker nästan aldrig nya cigarrer, endast för att smaka för att eventuellt köpa fler för lagring. Jag tror mycket på devisen att Du måste gilla cigarrer innan lagring för att kunna älska den om 20 år.
Jag brukar testa mina cigarrer först efter mellan 5 coch 10 år beroende op marka och vitola, då tycker jag att cigarrer fått en bra tid för mognad och då har man ju även chansen att röka upp dem om man tycker de är så goda eller stoppa dem till vintagelagring.

MK
Känner att jag bara måste säga emot MK här, för det första så är det bara utanför Cuba som man idag ännu odlar tobakssorter som Corojo och Corillo vilka fram till en bit in på 90-talet utgjorde grunden i Cubanska cigarrer....dvs så länge man fick gödning och sjukdomsbekämpningsmedel från sovjet...
För det andra så är jordmånen på Cuba inte unik...samma geologiska skeende som skapade den Cubanska jordmånen skapade jordmånen på de andra karibiska öarna...det enda som skiljer är att Cuba inte har råd men tillräckligt ned gödning...
För det tredje, den cigarrproduktion som riktade sig till den Amerikanska marknaden på 60, 70 och 80 talet hade en mycket, mycket mildare smakprofil...då smakpreferenserna var sådan...storsäljare var Macanudo, Bering, Dunhill och annat som vi idag ofta förkastar som varm luft...inte så konstigt att en vintage cigarr från den marknaden inte håller måttet...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Bukfaçon »

COJ wrote:Känner att jag bara måste säga emot MK här, för det första så är det bara utanför Cuba som man idag ännu odlar tobakssorter som Corojo och Corillo vilka fram till en bit in på 90-talet utgjorde grunden i Cubanska cigarrer....dvs så länge man fick gödning och sjukdomsbekämpningsmedel från sovjet...
För det andra så är jordmånen på Cuba inte unik...samma geologiska skeende som skapade den Cubanska jordmånen skapade jordmånen på de andra karibiska öarna...det enda som skiljer är att Cuba inte har råd men tillräckligt ned gödning...
För det tredje, den cigarrproduktion som riktade sig till den Amerikanska marknaden på 60, 70 och 80 talet hade en mycket, mycket mildare smakprofil...då smakpreferenserna var sådan...storsäljare var Macanudo, Bering, Dunhill och annat som vi idag ofta förkastar som varm luft...inte så konstigt att en vintage cigarr från den marknaden inte håller måttet...
Intressant information - som alltid f.ö. - från COJ här. Förklarar delvis varför så många "amerikanska" cigarrer tillverkade med criollo och corojo etc. bär namn som associerar till Kuba och Havanna. (Förutom att de skall sälja bra såklart.)

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by salberto »

Nja... jag har väl svårt att förstå att det bara är bristen på gödningsmedel som skapar den fantastiska kubanska tobaken. Om så vore fallet skulle nog de allra flesta cigarrproducenter i världen köra gödningsfritt...

Håller inte med om geologin helle. Om jag har förstått det rätt är det i Vuelto Abajo området som den allra bästa tobaken produceras och att de flesta områdena på Kuba inte alls får fram så bra tobak. Lokala skillnader i jordmån, geologiska förutsättningar och andra klimatologiska skillnader gör nog sitt till.

Citerar amerikanen James Suckling, vars tidning i normala fall hävrar sig stort över icke-kubanerna och rankar dem poängmässigt sanslöst högt. Så han bör väl inte vara jävig i detta fall:

"Tobacco experts often say that the best and the worst tobacco in the world come from Cuba. The leaf is grown in just about every region of the island. However, it is the rich red soil of the Vuelta Abajo that produces the best tobacco, both for filler and wrapper. Nothing compares with the tobacco from such towns as San Luis and San Juan y Martinez. The hundreds of farms dotted around these small towns together make up what is the Holy Grail to cigar smokers. Names like El Corojo, Hoyo de Monterrey, Esperanza, and El Pinar are to cigars what Margaux, Latour, Mouton, Lafite and Haut-Brion are to wine?they are some of the best in their fields."

Han skriver vidare att de flesta experter i världen är överens om att den bästa tobaken i världen produceras här:
"The Vuelta Abajo is where, according to most cigar aficionados, the best leaf in the world is grown. It just wouldn't be a trip to Cuba without visiting the tobacco fields, which are usually full of plants from
//salberto
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Vad är det som avgör lagringstiden?

Post by Henrik G »

Det är ofta komplext hur växter tar upp näringsämnen. Om jorden är rik på en viss sorts näringsämne, kan det göra att den får svårt att ta upp andra näringsämnen vilket säkert får effekt på smaken. Det kanske inte hjälper att avstå från gödning eller tillföra ett särskilt näringsämne.
Post Reply