Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Omega »

Hallojs allihopa.

Man har läst mycket om att dessa år var bedrövliga ur rullningssynpunkt medans tobaken var fortfarande bra.
Hur dåliga är dom egentligen?
Jag har rökt många Punch RS#12 JUN-00 som varit kalasbra, inte minsta tillstymmelse till pluggade medans Hoyo Churchill
var som en träpinne...
Sitter och suktar efter en låda H.Upman Monarcas för löjligt lågt pris MEN JUN01 är boxcoden.
Snålheten slår in och viljan att chansa är stor.
Diverse recencenter höjer denna till skyarna, CA höjde en Saint Luis Rey Churchill -01 till skyarna så helt j-a usla kan dom inte var :funderar:

Vad har ni för erfarenheter? :exalterad:

MVH / O som har tråkigt på jobbet...
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Bukfaçon »

Omega wrote:Vad har ni för erfarenheter? :exalterad:

MVH / O som har tråkigt på jobbet...
Bara dåliga... Är absolut urless på pluggade havannacigarrer. Men som du säger så är det säkert inget fel på tobakskvaliteten. Så jag funderar på att skaffa en pipa och röka cigarrerna upphackade i. Tydligen skall just sjöskumspipor vara extra bra att röka torrare tobak, som ex.vis cigarrtobak är, i. Brobergs har en fin pipa, men den kostar 6995.... :o

Ett seriösare svar får du säkert inom kort från Ouch/Salberto/MK.

B som är hemma och vabbar....
Attachments
dunsjoskum1.jpg
dunsjoskum1.jpg (17.31 KiB) Viewed 11709 times
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Magnus (Gävle) »

Omega wrote:Hallojs allihopa.

Man har läst mycket om att dessa år var bedrövliga ur rullningssynpunkt medans tobaken var fortfarande bra.
Hur dåliga är dom egentligen?
Jag har rökt många Punch RS#12 JUN-00 som varit kalasbra, inte minsta tillstymmelse till pluggade medans Hoyo Churchill
var som en träpinne...
Sitter och suktar efter en låda H.Upman Monarcas för löjligt lågt pris MEN JUN01 är boxcoden.
Snålheten slår in och viljan att chansa är stor.
Diverse recencenter höjer denna till skyarna, CA höjde en Saint Luis Rey Churchill -01 till skyarna så helt j-a usla kan dom inte var :funderar:

Vad har ni för erfarenheter? :exalterad:

MVH / O som har tråkigt på jobbet...
Jag har lådor från alla de tre kritiska åren. Vissa är helt underbara. Andra fullständigt orökbara om man inte går loss på cigarrerna rejält med en borr före upptändning... Jag försöker hålla mig ifrån churchill, DC och extremt tunna faconer och har på det sättet (inbillar jag mig) minimerat besvikelsen.
Jag är tex inne på min tredje låda Sancho Panza Bachilleres, jag har rökt två 00-or och är nu på en 99:a. Alla har varit perfekta i konstruktion!
Två boxar Juan Lopez corona gorda från 00 och 01 hade kanske tre respektive fem rökbara pjäser i hela lådan. Resten var trumpinnar. Så, något facit kan jag inte bistå med. Bara lite erfarenheter. Undvik provinsfabrikerna är ju ett stalltips. Men det är å andra sidan den sortens lådor du får köpa till vrakpris, så. Chansa. You win some, you lose some. Lycka till!
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by salberto »

Ett fullödigt svar av Magnus. Det finns inga enkla svar på denna fråga.
En del människor har också högre toleransnivå för tröga cigarrer. Själv är jag rätt känslig för dåligt drag och har följaktligen förhållandevis lite cigarrer från dessa år och desto mer från 97-98 och 2002 och framåt.
//salberto
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Ouch »

Jag är med Magnus och Sal! :smoking:
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Magnus (Gävle) »

Jag lånar tråden och fortsätter med en nyfiken fråga. Hur ser det egentligen ut med 2002? Jag har inga cigarrer från det året, och man ser dem sällan till salu heller. Var problemen som i ett trollslag borta då? Jag undrar lite extra eftersom jag just nu sitter med tvekande beställarfinger och suktar efter en låda Rafael Gonzales slenderellas med boxdatum januari 02. Lite väl nära inpå?
Synpunkter och stöd i min svåra stund önskas :funderar2:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Ouch »

Magnus (Gävle) wrote:Jag lånar tråden och fortsätter med en nyfiken fråga. Hur ser det egentligen ut med 2002? Jag har inga cigarrer från det året, och man ser dem sällan till salu heller. Var problemen som i ett trollslag borta då? Jag undrar lite extra eftersom jag just nu sitter med tvekande beställarfinger och suktar efter en låda Rafael Gonzales slenderellas med boxdatum januari 02. Lite väl nära inpå?
Synpunkter och stöd i min svåra stund önskas :funderar2:
Från min erfarenhet...blandad kvalitet. Rätt många lådor med svårdragna garrar, men jag har bara en 13-14 lådor/cabbar från 2002.
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by salberto »

-99-01 markerar väl snarare en höjdpunkt på problemen, som började så sakta med Sovjetunionens fall. Har rätt gott om
-02 och är nöjd med de flesta av dessa faktiskt.
//salberto
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Magnus (Gävle) »

salberto wrote:-99-01 markerar väl snarare en höjdpunkt på problemen, som började så sakta med Sovjetunionens fall. Har rätt gott om
-02 och är nöjd med de flesta av dessa faktiskt.
//salberto
Det låter betryggande. Men man vet ju aldrig. Det är en rätt extrem facon det här. Jag får helt enkelt chansa!
Tack för input gentlemen!
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by salberto »

Å andra sidan rekommenderar jag egentligen inte någon att köpa slenderellas, vilket år de än är ifrån. De flesta jag har rökt av denna vitola har smakat gammal rumpa! :vissla-oskyldigt: :galen:
//salberto
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Magnus (Gävle) »

salberto wrote:Å andra sidan rekommenderar jag egentligen inte någon att köpa slenderellas, vilket år de än är ifrån. De flesta jag har rökt av denna vitola har smakat gammal rumpa! :vissla-oskyldigt: :galen:
//salberto
Intressant! Vad kommer det sig tror du? Jag menar, framstjärt är ju alltid najs men gammal rumpa är inte det. Sååååå, nu börjar jag dra öronen åt mig en smula. Vill du utveckla en smula? :fakta: Enlighten me!
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Omega »

Hej igen!

Någon med koll på fabrikerna på Kuba?
SLA JUN 01 , vilken fabrik är det?
Bra / dålig?

/O
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Henrik G »

Jag måste säga att jag haft väldig tur dragmässigt med cigarrer från dessa år. Väldigt få pluggade. Däremot tycker jag smaken är si så där på många. Om det beror på felaktig lagring hos grossister och handlare eller dålig tobaksvalitet låter jag vara osagt.
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by salberto »

Magnus (Gävle) wrote:
salberto wrote:Å andra sidan rekommenderar jag egentligen inte någon att köpa slenderellas, vilket år de än är ifrån. De flesta jag har rökt av denna vitola har smakat gammal rumpa! :vissla-oskyldigt: :galen:
//salberto
Intressant! Vad kommer det sig tror du? Jag menar, framstjärt är ju alltid najs men gammal rumpa är inte det. Sååååå, nu börjar jag dra öronen åt mig en smula. Vill du utveckla en smula? :fakta: Enlighten me!
En poetisk omskrivning he he
Nää jag gillade dem helt enkelt inte. De senaste två var från -01, -02 någonting och hade en massa sura och kemiska bismaker. Dåligt lagrade eller mycker dålig tobakskvalitet. De var dessutom skeva, bananformade och hade taskigt drag.
//salberto
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Henrik G »

Om du vill chansa så boxsplittar gärna en låda med dig Magnus, så blir inte fallet så högt :D
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Magnus (Gävle) »

Henrik G wrote:Om du vill chansa så boxsplittar gärna en låda med dig Magnus, så blir inte fallet så högt :D
Det låter som att vi har en affär Henrik! Jag skottar iväg beställningen i morgon så återkommer vi när örnen går in för landning...
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Henrik G »

Kanon!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Ouch »

Omega wrote:Hej igen!

Någon med koll på fabrikerna på Kuba?
SLA JUN 01 , vilken fabrik är det?
Bra / dålig?

/O
SLA skall vara Pinar del Rio-fabriken, Omega. Ingen aning om kvaliteten, har själv inga därifrån.
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by Omega »

Tackar tackar!

Då är ju bara frågan om man ska våga köpa en låda :galen:

/O
User avatar
MK
Humidore
Posts: 86
Joined: Sat 15 Nov 2008, 16:22
Location: Skogarna utanför Ljungby

Sv: Hur dåliga är egentligen -99 - 01:orna?

Post by MK »

Bukfaçon wrote:
Omega wrote:Vad har ni för erfarenheter? :exalterad:

MVH / O som har tråkigt på jobbet...
Bara dåliga... Är absolut urless på pluggade havannacigarrer. Men som du säger så är det säkert inget fel på tobakskvaliteten.

B som är hemma och vabbar....


Jo ämet är ju genom lyst men den version jag alltid har hört är att cigarrboomen på 90-talet kulminerade med att Cuba inte hade tillräckligt med material och producenter för att möta efterfrån. Detta kan ju som alltid varit en "Cubansk bortförklaring" när interna saker gått åt pipan. Jag tycker att både kvaliteten både på tobacen och rullning suger (som ungdomarnarna säger.)
Min erfarenhet som inte är så stor bland 99,00,01 så tycker jag att 01 är minst dåliga. Jag har tom rökt flera bra i rad!

MK
salberto wrote:Å andra sidan rekommenderar jag egentligen inte någon att köpa slenderellas, vilket år de än är ifrån. De flesta jag har rökt av denna vitola har smakat gammal rumpa! :vissla-oskyldigt: :galen:
//salberto
Jag har en halv låda vad ska jag göra med den då?

MK
Henrik G wrote:Jag måste säga att jag haft väldig tur dragmässigt med cigarrer från dessa år. Väldigt få pluggade. Däremot tycker jag smaken är si så där på många. Om det beror på felaktig lagring hos grossister och handlare eller dålig tobaksvalitet låter jag vara osagt.
Henrik
Jag tycker det är dax att Du avsljöjar Dina Cubanska specialleveratörer. Ska vi gå och röka pluggad s--t när Du smörjer kråset??
MK
Post Reply