Årgång 1998

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Årgång 1998

Post by salberto »

-98:orna finns fortfarande att köpa lite överallt. Vi är väl en del som rökt ett antal cigarrer från detta år genom åren. Tänkte göra en undersökning om vilka era favoriter är :D
Mina tre favoriter är följande:

1.Trinidad Fundadores
2. Partagas PC
3 Bolivar PC (lite ojämna, men de bra exemplaren är lysande!)

//salberto
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Årgång 1998

Post by Uffe i Uppsala »

Inkopierat från Tisdags röka:

En Bolviar Coronas Extra -98 (salberto vet säkert vart den kommer ifrån :D ) . Bitvis en mycket trevlig cigarr som började med en härlig sälta (lakrits, läder) . Något hård i draget till en början men släppte efter första 1/3 delen . Dessvärre så sprack täckbladet efter ca halva cigarren och detsamma började sedan att rulla upp sig. Det hindrade mig inte från att ha en alldeles underbar liten stund ute i solen även om cigarren avslutades lite tidigare ön tänkt. Men länkar egentligen tillbaka till din andra tråd salberto ang -98 är detta år början av problemen som sogs runt milleniumskiftet?
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Årgång 1998

Post by Ouch »

Jag har nog inte rökt så många lådor från -98 som du, Sal, men mina favoriter är nog dessa:

1. Bolivar Coronas Extra. Extremt goda, det känns som de verkligen är på toppen nu.

2. Partagas Charlottes. Små tuffingar med en ädel smak.

3. Punch Coronas. Min vardagsfavorit just nu. Härliga toner av sötaktiga trätoner och syrlighet.

Just utanför hamnar Bolivar Petit Coronas, Bolivar Coronas El Rey del Mundo Tainos och SLR Lonsdales
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Årgång 1998

Post by salberto »

Ouch wrote:Jag har nog inte rökt så många lådor från -98 som du, Sal, men mina favoriter är nog dessa:

1. Bolivar Coronas Extra. Extremt goda, det känns som de verkligen är på toppen nu.

2. Partagas Charlottes. Små tuffingar med en ädel smak.

3. Punch Coronas. Min vardagsfavorit just nu. Härliga toner av sötaktiga trätoner och syrlighet.

Just utanför hamnar Bolivar Petit Coronas, Bolivar Coronas El Rey del Mundo Tainos och SLR Lonsdales
Bolivar Coronas Extra är i sina bästa stunder en suverän cigarr. Lite ojämn precis som BPC. Den låda jag röker ur nu har en tendens att vara lite tröga understundom. Mycket god i smaken dock.
Min åsikt Uffe, även om de största problemen förknippas med 99 -01, är att utförsresan börjar redan -97. Från 96 har jag inte hittat några riktigt dåliga exemplar.

Partagas Charlottes har jag endast rökt ett femtal av. En tuffing som sagt, som kräver sina rätta sunder. Kalas när man behöver något riktigt fullblodigt i kroppen. Synd att de är hopplösa att få tag i.

Röker också en del Punch Coronas nu. Den har som sagt en syrlig framtoning, Twang som Henrik skulle säga, som jag inte alltid föredrar, annars en toppcigarr på alla sätt och vis!

Som sagt finns en del gott från -98 :D
//salberto
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: Årgång 1998

Post by Magnus (Gävle) »

salberto wrote:-98:orna finns fortfarande att köpa lite överallt. Vi är väl en del som rökt ett antal cigarrer från detta år genom åren. Tänkte göra en undersökning om vilka era favoriter är :D
Mina tre favoriter är följande:

1.Trinidad Fundadores
2. Partagas PC
3 Bolivar PC (lite ojämna, men de bra exemplaren är lysande!)

//salberto
Ettan på sals lista har jag tyvärr inte haft förmånen att prova. De övriga instämmer jag i. Jag har en låda Bolivar coronas extra från 99 som hittills, med halva lådan destruerad, ännu inte gjort mig besviken vare sig vad gäller smak eller konstruktion. Bland de bästa bolivarer jag har rökt faktiskt. Undrar om det skiljer sig mycket mellan 98 och 99 när exemplaren är bra. Ska vi byta och testpuffa Ouch?

Mitt enda modesta bidrag till listan är monte #1. Jag bytte till mig en halv låda någon gång för några år sedan och rökte upp de sista förra sommaren. Otroliga cigarrer från början till slut.
Om det nu är som Salberto säger att det finns "fortfarande att köpa lite överallt" av dessa och övriga nämnda skulle jag gärna få ett PM om vart det där "lite överallt" är någonstans :nickar:
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Årgång 1998

Post by Uffe i Uppsala »

Håller med Magnus ang Monte 1an nu har jag inte testat -98 men är den i närheten eller bättre än de -06a som jag testat så :tummenupp:
Skulle även likt Magnus se fram emot ett PM med vart varstans är :)
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Årgång 1998

Post by Wagnerian »

Ouch wrote:Jag har nog inte rökt så många lådor från -98 som du, Sal, men mina favoriter är nog dessa:

1. Bolivar Coronas Extra. Extremt goda, det känns som de verkligen är på toppen nu.

2. Partagas Charlottes. Små tuffingar med en ädel smak.

3. Punch Coronas. Min vardagsfavorit just nu. Härliga toner av sötaktiga trätoner och syrlighet.

Just utanför hamnar Bolivar Petit Coronas, Bolivar Coronas El Rey del Mundo Tainos och SLR Lonsdales
Har inte puffat så många cigarrer (fr 1998) att man borde uttala sig öht, men alla fr denna årgång (knappa tiotalet, i modern tid) har alla levererat mkt goda smakupplevelser. Men om något har "stått ut" är det två av dina favvisar, Ouch, BCE och Punch Coronas, men även en RS12a har varit i toppklass. Jag får för mig att detta är en väldigt bra årgång när den levererar...

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Årgång 1998

Post by Ouch »

Wagnerian wrote:
Har inte puffat så många cigarrer (fr 1998) att man borde uttala sig öht, men alla fr denna årgång (knappa tiotalet, i modern tid) har alla levererat mkt goda smakupplevelser. Men om något har "stått ut" är det två av dina favvisar, Ouch, BCE och Punch Coronas, men även en RS12a har varit i toppklass. Jag får för mig att detta är en väldigt bra årgång när den levererar...

Wagnermannen :puff:
Jo, så känner jag det också, och det är synd och skam att det finns så många utan drag från detta och för all del även följande år.
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Årgång 1998

Post by Henrik G »

Jag måste säga att jag tyvärr rökt väldigt få -98, synd eftersom de jag testat varit mycket goda. Verkar ha varit ett mycket bra år. Den låda Bolivar CE jag köpte av MK har varit suberb och den låda charlottes som undkom Ouch :mrgreen: på kuba har varit väldigt potent. Sen sparkar jag mig på smalbenet för att jag aldrig investerade i ett 50 cab Fundadores :hamra-i-huvudet: .
Post Reply