Toscana (Italia) Antico - Mina kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Toscana (Italia) Antico - Mina kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Toscana (Italia) Antico
Toscana (Italia) Antico.jpg
Toscana (Italia) Antico.jpg (5.03 KiB) Viewed 3662 times
Röktid: 20-45 minuter.

Kommentar: Mörk med väldigt ojämnt täckblad - ganska hård också. Klipps på mitten pga att täckbladet är pårullat av ett helt tobaksblad - cigarren klipps alltså på mitten så att *vips* blir det två cigarrer :). Bra drag och tjock rök. Askan är gråvitsvart (komplex :) ) Smak av russin, mörkt bröd, väldigt mörk choklad och ceder. Medel till full kropp och full styrka.

Betyg: Plus för konstruktion. Minus för det dåliga förhållandet mellan kropp och styrka. Jag ger denna cigarr en trea av fem möjliga.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Toscana (Italia) Antico - Mina kommentarer och betyg

Post by Bukfaçon »

Såg en film på YouTube (av en italienare som var varm anhängare av sitt lands cigarrer - ungefär som undertecknad alltså när det gäller svenska cigarrer... :vissla-oskyldigt: ) och han menade att de toskanska cigarrerna inte skall klippas på mitten utan istället snoppas ett per mm i vardera ände och njutas hel!

Å andra sidan skriver Kjell Collin redan på tidigt 1960-tal, i sin bok Tobak, om den s.k. toskanska dubbelcigarren (som alltså skulle klippas på mitten).

Med tanke på den rätt pregnanta, för att inte säga otäcka, smaken av kentuckytobak (= torkad över rök) kanske följande är korrekt: hel cigarr = mandomsprov; halv cigarr = intelligensprov? :lol:

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Martin Nilsson
Ambassadör för SmCS i NL
Posts: 41
Joined: Thu 29 May 2008, 11:29
Location: Voorburg, Nederländerna

Sv: Toscana (Italia) Antico - Mina kommentarer och betyg

Post by Martin Nilsson »

Min bäste och käre br:. Bukfaçon,

En toscansk dubbelcigarr är inget mandomsprov*, däremot får nog en hel förpackning oklippta ATs (5 st.) under loppet av _en_ aftons snookerspel med sprit nog benämnas som sådant. Det ger enligt egen erfarenhet upphov till samma kallsvettsanfall som de som föregår en stöddig influensa. Vidare kan jag väl nog medge att en hel Il Moro nog skulle kunna sänka den muntre amatören men för män som oss, lär det vara en, om inte en dans på rosor så i alla fall ett lätt snedtramp i rosenrabatten.

/Martin


* Eller jo,, möjligen de enklaste Toscanis som enligt mitt förmenande har en så otäckt oraffinerad och stickig smak att man inte ger sig i kast med dessa sekunda skitgrenar om man inte absolut måste.
"Quoi que puisse dire Aristote et toute la Philosophie, il n'est rien d'égal au tabac: c'est la passion des honnêtes gens, et qui vit sans tabac n'est pas digne de vivre."
----------
Jean-Baptiste Poquelin (Molière)
Post Reply