Villa Zamorona - Kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Villa Zamorona - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Villa Zamorona
Facon: ?. (vinst vid 2006 års limericktävling på Carlscoronas forum)
Röktid: 45-70minuter.

-------------------------------

Kommentarer: Ganska jämnt och fint täckblad med bara nån enstaka lite markerad ven. Mocka, brödighet, mandel, ljus choklad och någon karamellartad sötma som är svårt att sätta fingret på. Draget är lätt och askan är vitgrå med lite mörkare inlaga och hänger kvar hyfsat bra. Cigarren är medel till full i kropp och styrka (efter minst 3 års lagring ska tilläggas).

Betyg: Plus för komplexitet. Inga minus. Jag ger denna cigarr en svag fyra av fem möjliga (utan lagring är den nere på en trea).

---------------------------------
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
lars@08bolmers.se
Blivande hederssmålänning
Posts: 33
Joined: Sun 19 Oct 2008, 16:26
Location: Stockholm
Contact:

Sv: Villa Zamorona - Kommentarer och betyg

Post by lars@08bolmers.se »

På tal om denna, i vanlig ordning när det gäller Daniel P, utmärkta recension så har Cigarrummet i Stockholm nyligen tagit in dessa pinnar. Garrarna säljs i bundlar om 25 st och faconer är Petit Robusto, Corona, Robusto, Robusto Extra (f ö en osedvanligt löjlig och onödig facon!) och Churchill. Priser från 870 kr till 1 380 kr per bundle. :tveksam:

Jag har själv inte rökt någon Villa Zamorano, men funderar på att ta en sväng förbi Cigarrummet imorgon och inhandla en Corona för teströkning.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Villa Zamorona - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Tack för berömmet - det värmer - och lycka till med inköpet imorgon, en cigarr som är värd att prova åtminstone :nickar: (även att jag kan instämma att priset inte lockade så mycket så är det väl att betrakta som okeeej i Sverige räknat :roll: )
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Patric
Klubbmedlem
Posts: 44
Joined: Mon 19 Jan 2009, 19:55
Location: Jönköping

Sv: Villa Zamorona - Kommentarer och betyg

Post by Patric »

lars@08bolmers.se wrote:
Jag har själv inte rökt någon Villa Zamorano, men funderar på att ta en sväng förbi Cigarrummet imorgon och inhandla en Corona för teströkning.
Jag prövade en Villa Zamorano intenso (short robusto) för dett par veckor sen. Den var för övrigt inhandlad på just Cigarrummet. Det var kanske ingen aha-upplevelse men helt ok. Tyvärr klantade jag mig med förvaringen. :meh2: Fick cigarren levererad i deras pappersask och där blev den liggandes ett par dagar tills jag vara på hemmaplan igen. Väl hemma hamnade den i humidoren men endast en kort stund innan provrökardjävulen satte tänderna i mig. :twisted: Den omilda resan gjorde kanske att intrycket inte blev helt rättvist, eller hur fort torkar en cigarr egentligen. :?: De andra cigarrerna som inhandlades vid samma tillfälle ligger i alla fall fortfarande i humidoren.

Jag gillar storleken, passar bra på balkongen när vädret är som det är. Måste helt enkelt ge denna cigarr en chans till.

Skriv gärna någon rad när du teströkt Coronan

/Patric
Ett gott liv förlänger skrattet
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Villa Zamorona - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

1-2 dagar i pappask är inte så farligt för upplevelsen, särskilt inte som det brukar vara hyfsade naturliga nivåer av humiditet i luften sommartid (vet inte hur läget är för dig just nu dock).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply