Cohiba Maduro 5

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Cohiba Maduro 5

Post by Henrik G »

Testade en Cohiba Maduro 5 Genios idag. Började med en tydlig sälta, drack en kopp fin choklad till och tänkte att den möjligtvis dolda smakerna, efter att ha rensat gommen med vatten kunde jag bara konstatera att så inte var fallet. Jag hade trott att jag skulle få uppleva väldigt tydliga bönsmaker som man vanligtvis förknippar med maduro och som finns i cohiba men dessa var knappt märkbara. Cigarren hade inte heller en så stor kropp som jag förväntade mig av cohiba, rätt mild, mycket volado gissningsvis. Vid mitten av cigarren kom den igång med en ton av torkade körsbär som jag vanligtvis förknippar med Opus, och en trevlig kryddighet samt då den underliggande tonen av sälta och läder, mot slutet blev den rätt enformig i sin smak. Formatet passar mig inte riktigt, det är ett dagsverke att röka en cigarr av denna storlek. Tycker inte jag läst så mycket om Cohiba Maduro nu på olika forum känns inte som någon rejäl hit? kanske ytterligare ett exempel på en cigarr som vänder sig till sällanrökaren? har en låda secretos som jag lagt undan, unrdar om de kommer klara någon längre lagring, kanske chansar jag vilt och låter dessa vila 20-30 år och ser vad som händer med tiden.
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Cohiba Maduro 5

Post by Daniel P »

Säkert inte fel att lägga undan dem så länge, men jag hade inte klarat av att inte röra dem på så länge :nekar:

Jag gillar dem, men som du antydde så är det nog inte vad Cohiba är och kommer bli kända för.
Kul att de vågar prova maduro, men det är väl först när amerikanska marknaden öppnar upp sig som det verkligen kommer hända grejer i maduro-riktning på Kuba skulle jag spontant gissa på.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Hool
Hederssmålänning & Maduro madman
Posts: 171
Joined: Thu 10 Apr 2008, 22:25
Location: Göteborg

Sv: Cohiba Maduro 5

Post by Hool »

Är väl en nat med 3 maduroblad längst ute..


Som en rulle $1 med en $20 längst ute :D


Hyfsat goda men finns godare maduro för mindre pengar :applad:


Maduro :exalterad:
Redan Sh@l10?! :smoking:!
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Cohiba Maduro 5

Post by salberto »

Har rökt några stycken var av de fetare och en halv låda secretos och kan bara konstatera att de inte är något för mig. I stort en missräkning. har rökt en del icker-kubanska maduros som varit mycket bättre!
//salberto
Post Reply