Askfat

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Askfat

Post by Daniel P »

Dåligt med trådar om askfat, så jag får starta en ny och passa på och berätta en anekdot... :woohoo:

Hemväg i eftermiddags, åkte småvägar genom Småland (som vanligt för att få njuta av natur o kurviga vägar).
Åkte förbi en skylt med texten:
"
Loppis
lördag-söndag 13-18
"
En snabb titt på klockan i bilen och konstaterar att klockan är ca 16 så det är ju öppet. Askfat etc kanske man kan hitta här tänkte jag, så varför inte svänga in och ta en titt.
Sagt och gjort blev det U-sväng (körde bara lite över hastighetsbegränsningen, men skylten var inte placerad 150-200 meter innan som brukligt utan vid själva avfarten/infarten) och in och kollade.

Tog en snabb titt där inne i en gammal ladugård där allt vanligt som brukar finnas på en loppis fanns uppstaplat: Porslin, gamla radioapparater och glas.
Hittade först ett halvdugligt cigarraskfat, men så hittade jag istället ett klart bättre:
Ett identiskt askfat (förutom måtten) som det jag köpte på B@SH#2 2008-01-31: Tjockt glas med 4 djupa fåror för cigarrer upp till 70-80 i ringgauge i värsta fall ;)
Detta var dock lite mer fyrkantigt med de uppskattade måtten 140x140x35 (mitt gamla som jag gav 200:- och några cigarrer till Peter Uppsala är väl 200x100x35).
Vad det kostade på loppisen? 40 spänn :). Inte ens lönt att pruta utan betalde glatt och åkte vidare, lycklig så klart :dansar:

Loppisar är platsen för fynd på cigarraskfat i dessa antirök-tider :idea:

Borde kanske fira fyndet genom att använda det, men SmCS hederspris 2008-Stinkyn står ju här på balkongen ändå, så det får bli en annan dag :vissla-oskyldigt:

Puffa lugnt bröder!
Nytt-o-gammalt-askfat.jpg
Nytt-o-gammalt-askfat.jpg (20.57 KiB) Viewed 4062 times
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
lars@08bolmers.se
Blivande hederssmålänning
Posts: 33
Joined: Sun 19 Oct 2008, 16:26
Location: Stockholm
Contact:

Sv: Askfat

Post by lars@08bolmers.se »

Gratulerar till fyndet Daniel, för ett sådant var det utan tvekan! :tummenupp:

Nu fick jag lite inspiration att leta askfat bland alla små antikhandlare som finns runt mina bopålar här i stan. Om inte annat så behöver vi ju alltid ett och annat askfat till BASH#4. 8-)
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Askfat

Post by Ouch »

Grattis till fyndet, Daniel! Visst är det loppisar och dylikt som gäller när man skall leta askfat nuförtiden. Jag raidade min hemort för några år sedan och införskaffade ett antal glasfat. Ingen annan verkar vilja ha dem! :shock:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Askfat

Post by COJ »

Låter KANON Daniel!

Även jag gjorde ett askfatsfynd på ett lokalt loppis...10 spänn betalade jag för ett kristall askfat...om jag minns rätt...efter köpet sa jag till försäljaren att han sålt ett cigarraskfat i kristall för en 10:a...och då sa han att han var glad att bli av med det...ingen köper askfat längre och att ingen röker cigarr längre...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Askfat

Post by Daniel P »

Jag lämnade faktiskt ett kristallaskfat, var lite underdimensionerat, och eftersom jag inte behöver fler så... Fast i eftertankens blekhet så inser jag att jag åtminstone borde köpt det också för att sponsra någon annan ståndsmässigt likt tidigare - men men, var så exalterad av att hitta detta, så jag missade tillfället. I vilket fall ska jag besöka fler loppias i framtiden som säkerligen inbringar fler sköna askfat :dansar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply