Puffning hemma - hur?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Puffning hemma - hur?

Post by Daniel P »

Själv bor jag på 3:e våningen vilket är översta våningen. Ca 10 meter i sidled till närmsta balkonggranne på samma våning - så jag röker minst sagt helt fritt utan att någon "störs" av det. Inglasat med 2 st infravärmare á 1 KW och ett extra element på 2 KW på balkongens ca 3x1,5 meter, mao plats för 4-5 pers. Puffningstemperatur året runt.

Många diskussioner i olika sammanhang nu för tiden vad gäller rök från rökverk, men trots allt är det tillåtet att röka på balkongen om inte fastighetsägaren föreskriver något annat.

Några bor i hus och har mer eller mindre avstånd till grannar och många många bor liksom jag själv i lägenhet.

Till huvudfrågan: Puffning hemma - hur?
Berätta hur det funkar hos just dig! Kanske finns inskränkningar (legitima eller inte), andra vet inte vilka rättigheter de har och de tredje bryr sig inte för de bor på vischan i hus och behöver inte fundera på sådant här... ni vet vilka ni är, hade jag inte haft en så passande balkong så hade jag varit avundssjuk som bara den! :twisted:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Re: Puffning hemma - hur?

Post by Bukfaçon »

Intressant tråd, hoppas fler vill bidra!

Själv röker jag inomhus i husets bottenvåning. Men ej uppe på de andra våningarna för de finns barnens sovrum. Är det fint väder kan jag sätta mig på altanen och puffa med.

Vill gärna citera Pyttans A B och C D-lära (av herrarna Engström, Fröding, von Heidenstam m.fl.):

Påven är så klok som far,
att han ingen svärmor har!
:D Jag bestämmer således själv här hemma!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Puffning hemma - hur?

Post by Ouch »

Efter en vinter med rökning utomhus i ner till minus 25 tröt tålamodet och jag inredde ett rökrum. Det är utrustat med evakueringsfläkt som fungerar hyggligt men efter många uppbrunna cigarrer så har det en ganska stark doft av herrklubb... 8-)

När nu sommarsäsongen börjat så puffar jag nästan alltid utomhus. Mestadels sitter jag då i mitt fallfärdiga men ändamålsenliga uterum, men jag tar mig även en promenadcigarr allt som oftast.
Johan B
Klubbmedlem
Posts: 49
Joined: Mon 21 Apr 2008, 11:59
Location: Emmaboda - i djupaste Småland

Re: Puffning hemma - hur?

Post by Johan B »

Personligen röker jag ganska få garrar per vecka - kanske 2-4 st beroende på omständighterna. Anledningen till att jag röker cigarrer är att jag verkligen njuter av det (i alla fall när jag hittar goda garrar), därför är det för mig helt uteslutet att förpassa rökandet till en plats som är obekväm eller otrevlig på annat sätt. :smoking:

Nu på sommaren kan man ju ofta puffa utomhus utan problem, men när det är dåligt väder röker jag cigarr i "mitt" rum där även förvaringen av cigarrerna sker (i plastidorer samt humidorer). Ofta sker puffandet framför datorn. Dörren är öppen och köksfläkten är påslagen för att minimera övriga huset från att svepas in i cigarröken - fungerar förvånansvärt bra i detta hus!

Till saken hör kanske att jag har en förstående fru som till och med låtit mig bolma i tv-soffan... :shock: :mrgreen:


:puff:
Mvh
Johan B
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Re: Puffning hemma - hur?

Post by COJ »

Jag puffar numera på den inglasade balkongen...fungerar hyfsat....sällan under 10ºC där ute och rätt mysigt med de nya möblerna.

Enda smolken är att fönstret mellan balkongen och vårt sovrum inte är helt tätt och att det ibland sugs in...om inte rök så iaf. lukt pga undertryck i lägenheten...utsug i kök och framförallt badrumet.
Så när det är för kallt att öppna fönstert i badrummet så får vi tejpa sovrumsfönstert....inte så snyggt...men det funkar :smoking:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Tenorfürsten
Tidigare känd under namnet BOTL
Posts: 104
Joined: Thu 08 May 2008, 21:40
Location: Gränna

Re: Puffning hemma - hur?

Post by Tenorfürsten »

Balkong med hög mysfaktor - i allafall nu under sommarhalvåret. För mig funkar det så här:
vinter=samlartider, ett inköp/månad av lösplugg i runda slängar + ett par lådor från USA.
sommar=tänt var det här! :smoking:

I kväll blev det Griffin i ngn variant XII stod det på i allafall. Så här såg det ut:
bakifrån ...
Image

framifrån ...
Image

Close up ...
Image

Den sista bilden är rätt avslöjande för hur välrullad garren är, i alla fall i långst ut i ändan. Här har den brunnit i c:a 4min.


Efter det följde BXO (Braastads XO) tillsammans med en Carlos Toranjo 1916 [torpedo]
Finfint!
Med vänlig hälsning, Tenorfürsten :hattpuff:
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Re: Puffning hemma - hur?

Post by Härelind »

Jösses Ricard! Ser ut att vara en mysig hemmakväll!

På vintern sitter jag i GARAGET!! Kanske inte det mysigaste stället i kåken men det är varmt :lol: Om temperaturen håller sig någorlunda är det i pensionärskuvösen som gäller, en varm jacka och ett gäng tända ljus gör att man håller värmen. Andra som deltagit i puffandet önskar infravärmare och annat men romen värmer både kropp och själ!

På sommaren är det uteplatsen eller ovanstående kuvös som gäller. Grannarna tycker det luktar "herre" i hela kvarteret :sefakta:, jag tror de är avundssjuka!
Nu när det har blivit varmt och skönt har även vattenpipan fått flytta ut igen. Denna kan inte mäta sig med en garre men det är riktigt mysigt att sitta och "bubbla" och ta en pilsner!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Puffning hemma - hur?

Post by leffe »

Nå, jag har min snickerboa som är ett uppvärmt, med TV och CDspelare bestyckat 10 m2 förråd. Perfekt på vintern eller när det inte är väder för att sitta ute :smoking:

Leffe
User avatar
Tenorfürsten
Tidigare känd under namnet BOTL
Posts: 104
Joined: Thu 08 May 2008, 21:40
Location: Gränna

Sv: Puffning hemma - hur?

Post by Tenorfürsten »

Ingen som kör luftrenare av ngt slag? Jag har en electrolux som inte gör mkt nytta även om det är kolfilter i och bla bla bla :sefakta: bla bla :banghead: :meh2: så man blir helt :forbannad: :vissla-oskyldigt:

(för er som inte hängde med så funkar det alltså inte så bra. Mot partiklar är den fenomenal men inte mot röklukt av basisk karraktär!)

Men det finns ju bra grejor, bl.a. system där man kan ha ett rökrum, eller snarare rökruta, mitt i ett kontorslandskap. Ngt sådant kanske ngn har investerat i? Eller om ni har läst om ngn från hufvudstaden som har testat?
Med vänlig hälsning, Tenorfürsten :hattpuff:
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Puffning hemma - hur?

Post by Ouch »

Mja, jag har ett par stycken som jag sätter på ibland, men inte förmår de något mot den gedigna inpyrdhet som mitt rökrum har...men om man suktar efter lite ozondoft kan man köra dem lite..
Snutti
Blivande hederssmålänning
Posts: 44
Joined: Tue 08 Mar 2016, 16:40
Location: Stockholm

Re: Puffning hemma - hur?

Post by Snutti »

Hemma puffas det på balkongen. Har en balkong ovanför men ännu inte fått några klagomål. Tror inte att det finns några förbud (och skulle någon föreslå sådant (bostadsrätt) får jag väl ta och gå med i styrelsen och sätta stopp för alla sådana tokigheter!!
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Re: Puffning hemma - hur?

Post by kent »

Jag har en altan jag sitter på när det är varmt ute, annars sitter jag under fläkten i köket. Bor i hus så ingen som ska klaga på vad jag gör.
Men att puffa på balkongen tror jag faktiskt att dom kan sätta stopp för.
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
hebbe72
Marco Polo
Posts: 517
Joined: Tue 10 Aug 2010, 09:43
Location: Växjö

Re: Puffning hemma - hur?

Post by hebbe72 »

Har du övergivit garaget Kent?

Sitter precis som Snutti på balkong (med infravärmare) i bostadsrätt.

Tror dock att du har rätt i att föreningen inte helt plötsligt kan förbjuda det då det inte står nåt i köpekontraktet om rökförbud.
A woman is only a woman, but a good Cigar is a Smoke.
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Re: Puffning hemma - hur?

Post by kent »

HA HA Ja du Hebbe det har jag gjort. Har så möe bröte i garaget så det knappt går komma in där.
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Re: Puffning hemma - hur?

Post by Ouch »

Jag har mitt lilla krypin fortfarande, men lite uppsnyggat sedan jag gjorde rökrum av det för länge sedan. :smoking:
User avatar
kent
Metal Carebear
Posts: 983
Joined: Wed 14 May 2008, 05:45
Location: HOK

Re: Puffning hemma - hur?

Post by kent »

Ditt rökrum har blivit riktigt snyggt :salut:
SER DÅLIGT NÄR JAG BLUNDAR...
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Re: Puffning hemma - hur?

Post by Daniel P »

Snutti wrote:Hemma puffas det på balkongen. Har en balkong ovanför men ännu inte fått några klagomål. Tror inte att det finns några förbud (och skulle någon föreslå sådant (bostadsrätt) får jag väl ta och gå med i styrelsen och sätta stopp för alla sådana tokigheter!!
Vettig inställning. Rent juridiskt så är luften fri, dvs någon separat lag som säger om man får röka på balkongen eller ej finns inte - det är faktiskt fastighetsägarens problem om det luktar rök i grannarnas lägenheter i så fall. För grannsämjans skulle (och för att det inte ska dyka upp något skumt förbud) är det inte fel att engagera sig, särskilt med tanke på att folk tror det är olagligt att röka på sin balkong :fakta: .

Själv puffar jag på min inglasade balkong och "ingen bryr sig". Bor på tredje våningen i en hyresrätt utan några grannar i närheten av min balkong. Hör av en bekant som bor på förstavåningen att det luktar lite då och då, så antar att jag inte kommer helt smärtfritt förbi att någon märker det. Han tycker det luktar gott, men vem vet vad som kommer i framtiden av önskemål/regler...
Stå på dig vad gäller doft från balkongen. Det är inte olagligt på något sätt, det räknas som utomhus och om det luktar hos grannarna (inomhus alltså) är det ett problem för fastighetsägaren att lösa - inte din skyldighet att ta hänsyn till.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply