HdM i Piramide format?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

HdM i Piramide format?

Post by Wagnerian »

En fråga till våra kära Habanofiler.
:funderar:
Min kusin kom i sommar över ett par HdM i piramideformat i en tobaksaffär i Malaga. Problemet är att mig veterligen har de endast kommit ut som LE 2003, och då naturligtvis med ett LE band, som denna cigarr saknar. Dock finns väl en "sampler"box (Selección Pirámides) med 5 olika piramider varav en är just en HdM, och då naturligtvis utan LE band, liknande de som kusinen köpt. Men, han påstår (tror sig minnas) att de låg i en vanlig box med boxkod JUN03. Året stämmer både för limitadan och det året som "samplern" första gången släpptes, men har det funnits i vanliga boxar? :funderar2: Kanske detta är ett exempel på de avvikelser i Habanos sortimentet som verkar finnas just i Spanien, eller kan detta vara "fakes" :tveksam: - skall iaf bli spännande att prova dem....

Men som sagt, är det någon som vet något om dessa?

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: HdM i Piramide format?

Post by salberto »

Wagnerian wrote:En fråga till våra kära Habanofiler.
:funderar:
Min kusin kom i sommar över ett par HdM i piramideformat i en tobaksaffär i Malaga. Problemet är att mig veterligen har de endast kommit ut som LE 2003, och då naturligtvis med ett LE band, som denna cigarr saknar. Dock finns väl en "sampler"box (Selección Pirámides) med 5 olika piramider varav en är just en HdM, och då naturligtvis utan LE band, liknande de som kusinen köpt. Men, han påstår (tror sig minnas) att de låg i en vanlig box med boxkod JUN03. Året stämmer både för limitadan och det året som "samplern" första gången släpptes, men har det funnits i vanliga boxar? :funderar2: Kanske detta är ett exempel på de avvikelser i Habanos sortimentet som verkar finnas just i Spanien, eller kan detta vara "fakes" :tveksam: - skall iaf bli spännande att prova dem....

Men som sagt, är det någon som vet något om dessa?

Wagnermannen :puff:
Utöver dessa två och en Gran Piramides med enkelband ur en humidor, har jag inte sett några ur standardsortimentet.
Spanien + oklarheter luktar fake dessvärre
//salberto
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: HdM i Piramide format?

Post by Wagnerian »

Tack för svaret Sal,

Då blir det nästan ännu intressantare att prova denna :intressant: :geek: men naturligtvis skulle det vara bra med en "äkta" som referens - vad är mest smaklik en äkta icke LE gördlad piramide fr HdM då :?: Och är det någon som är i besittning av sådana som kan avvara en genom byte/köp?? :buga:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: HdM i Piramide format?

Post by Omega »

Haha, jag har en Cohiba i samma utförande, gissningsvis ur denna Sélecion pyramides.
Jag gissar att den har samma mått som vanliga obus har 155 x 52?
Det fanns en gran commemerative humidor som hade HdM pyramide men dom var lite större, 160x57...

Man får helt enkelt puffa å se :smoking:

/O
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: HdM i Piramide format?

Post by Wagnerian »

Omega wrote:Haha, jag har en Cohiba i samma utförande, gissningsvis ur denna Sélecion pyramides.
Jag gissar att den har samma mått som vanliga obus har 155 x 52?
Det fanns en gran commemerative humidor som hade HdM pyramide men dom var lite större, 160x57...

Man får helt enkelt puffa å se :smoking:

/O
Ja, den har de rätta måtten, det rätta cubanska utseendet (lite slarvigt, fläckigt, mm), den rätta mörkare färgen som det lagrade täckbladet bör ha (EDIT: jämförde utseendet med några Cuaba LE2008 och de såg mkt lika ut utseendemässigt), den rätta doften. Framförallt har de det rätta bandet som satt på tom ca 2003 - det som finns på bild på cubancigarwebsite. I mina ögon ser gördeln autentisk ut. Den är dessutom sådär slarvigt påsatt med alltför mkt lim m fläckar mm. Samplervarianten verkar ju ha det nya bandet. Den ser exakt ut som LE2003 utgåvan utan LE-bandet. Men kanske faketillverkarna kan alla dessa knep - eller....Man funderar ju dock varför man lägger ned så mkt tid på att göra en "bra fake" men sätter inte på LE band så den verkligen kan inbringa ett högt pris. Tror att denna såldes för singelpriset 10euro, vilket är rätt lågt...

Den är köpt på en "välrenommerad" estanca, men jag antar att fakehandeln sker på en högre nivå - handlarna kanske inte ens vet något(?)...

Iaf ska det bli intressant att prova

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: HdM i Piramide format?

Post by salberto »

Finns väl inte alltid en entydig logik vad gäller fakes. Vissa är av väl så god kvalitet, tillverkade på på Kuba och goda i smaken. Andra skulle min hund Hasse kunna göra bättre.
Spanien är en stor fake- och kvalitetsvarning för mig.
Hoppas att den är god, Anders :smoking:
//salberto
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: HdM i Piramide format?

Post by Wagnerian »

salberto wrote:....Andra skulle min hund Hasse kunna göra bättre.
.......
//salberto
Dessa vill jag smaka Johan - skicka omgående några Hasse-special ;) :smoking: :mrgreen: :lmao:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: HdM i Piramide format?

Post by salberto »

Wagnerian wrote:
salberto wrote:....Andra skulle min hund Hasse kunna göra bättre.
.......
//salberto
Dessa vill jag smaka Johan - skicka omgående några Hasse-special ;) :smoking: :mrgreen: :lmao:

Wagnermannen :puff:
har några "hassecigarrer" som jag lägger undan åt dig!
//salberto
Post Reply