Joya de Nicaragua Gran Consul - Kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Joya de Nicaragua Gran Consul - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

JDNAntano_small.jpg
JDNAntano_small.jpg (4.75 KiB) Viewed 4574 times
Facon: Gran Consul, 4,75x60.
Paket: Låda med 20 st.
Pris: $105.60 på lynncigars.com (2009-09).

Röktid: 65-90 minuter.

Kommentarer: Jämnt och fint täckblad utan markerade vener, men ändå går färgen åt madurohållet. Smak av choklad, vitpeppar, knäck. Efter hand kommer även grädde och torkade frukter. Fantastiskt! Gördeln är JdN's klassiska rödvitgröna med dekorationer av guldfärg med relief och svart inslag. En förlängning av gördeln undertill med texten "Antaño 1970" tydliggör att det inte är standardutgåvan. Askan är homogent grå och hänger kvar mycket bra. Dessa brukar vara starka, men kanske tack vare lagring, medel i kropp och styrka på detta exemplar.

Betyg: Plus för komplexitet, smaker, brandegenskaper och konstruktion. Inga minus. Jag ger denna cigarr en stark fyra av fem möjliga. Säkert har den tjänat en del på lagringstiden (över 2 år dokumenterat).
Har glömt vem jag fått denna av, någon som har bättre minne och kan erinra sig ha gett mig denna på ASH#2 i juni 2007?

---[Övrig info:]-------------
lynncigars.com:
"
Full bodied all-Nicaraguan tobacco cigars. Rated 91 by Cigar Insider.
"
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Joya de Nicaragua Gran Consul - Kommentarer och betyg

Post by Bukfaçon »

Fick vi inte några sådana där på ASH 08? Jag fick Ouch's och Häris* fick mina....

F.ö. är den klassiska JdN-gördeln den där med guldbrunt, grönt blad i mitten etc. Den har hängt med sedan ca 1970. Antaño är nyare. Tror jag. :funderar2:

B

* = På den tiden han rökte vitt och brett! :vissla-oskyldigt:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Uffe i Uppsala
Blivande hederssmålänning
Posts: 102
Joined: Tue 24 Mar 2009, 13:39
Location: Uppsala

Sv: Joya de Nicaragua Gran Consul - Kommentarer och betyg

Post by Uffe i Uppsala »

Antanon är en "gammal" favorit hos mig. När jag läser din recension så kommer jag på att jag har ett gäng consul liggandes längst ner i en låda någonstans. Stoppade undan dem för att de är som du säger starka ochde skulle få klinga av lite. Vet ju inte hur nikotin känslig du är men efter två år så tyckte du de inte var några problem att röka dem?
Då kanske det börjar bli dags att leta reda på dem där de ligger lång ner i plastidoren.
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Joya de Nicaragua Gran Consul - Kommentarer och betyg

Post by Härelind »

Bukfaçon wrote:Fick vi inte några sådana där på ASH 08? Jag fick Ouch's och Häris* fick mina....

F.ö. är den klassiska JdN-gördeln den där med guldbrunt, grönt blad i mitten etc. Den har hängt med sedan ca 1970. Antaño är nyare. Tror jag. :funderar2:

B

* = På den tiden han rökte vitt och brett! :vissla-oskyldigt:
Jo tack den fick jag av dig!! Gillar dom fortfarande!! :smoking: Maffigt rökverk!!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Joya de Nicaragua Gran Consul - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Puffar en JdN Antaño 1970 panatela nu som jag fick av Jacob på SH@S#1 (när var det?). Inte lika fantastisk :shock: Någon skum bismak, men inte dålig för det.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Post Reply