Citat-tråden.

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Citat-tråden.

Post by Bukfaçon »

I samband med förra veckans tävling slog det mig att jag gärna vill veta om ni som deltager på detta forum har några favoritcitat ur skönlitteraturen som ni vill dela med er av. Både Magnus i Gävle och Ouch nämnde sci-fi och även Markurells var uppe på tapeten.

Skriv in dessa här då vetja!

Själv kommer jag bidraga med några som inte fick plats i själva tävlingen.

:readsmile:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Citat-tråden.

Post by Bukfaçon »

Här är ett litterärt citat - vem tror ni döljer sig bakom det? Författaren låter här - sannolikt - sin romanhjälte ha samma åsikter om cigarrer som sig själv:

"Egentligen röker jag inte. Aldrig cigarett och definitivt inte pipa. Jag rös när jag tänkte på Calles stinkande piptobak, förde istället cigarren till näsan och drog in doften. Det här är ett stycke kulturhistoria, tänkte jag, och ett utmärkt instrument för avkoppling och meditation. En cigarett konsumeras i snabba bloss, halsbloss, med förödande konsekvenser för lungor och hjärta. En cigarr däremot avnjutes långsamt och kärleksfullt, får ta den tid den behöver innan den förvandlas till en lång grå askpelare.
Jag tände min cigarr, följde den blågrå röken med ögonen. Aztekerna vid Montezumas hov hade rökt vid ceremoniella riter, där prästerna blandade tobaken med hallucinogena växter. Till Europa hade cigarren förts med Columbus. Bruket spreds bland överklassen i Spanien och Portugal, men det skulle dröja innan resten av Europa, som höll till goda med kritpipor och snus, började uppskatta den njutning cigarren erbjöd. En av pionjärerna var Casanova, som dock gick till historien för andra färdigheter än konsten att röka cigarr. Populäriteten minskade naturligtvis inte av berättelsen om hur de rullades mot tobakserbeterskornas nakna lår."

Ja, vad tror ni? Ett av mina favoritcitat måste erkännas!

:readsmile:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Citat-tråden.

Post by Daniel P »

Så vackert att tårarna inte är långt borta :smoking: :readsmile:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Tony
Hederssmålänning
Posts: 93
Joined: Thu 12 Feb 2009, 16:13

Sv: Citat-tråden.

Post by Tony »

På tal om tobaksarbeterskornas nakna lår så fanns faktiskt följande citat med i Famous Moke Shop nyhetsbrev idag.

This immense harem of four thousand eight hundred women...showed no reserve in profiting by the tolerance which permits them undress as much as they like in the insupportable atmosphere they live in from June to September...almost all worked stark naked to the waist with a simple linen petticoat unfastened round it and sometimes turned up as far as the middle of the thighs.
- Pierre Louÿs, The Woman and the Puppet, 1902 (Describing the young women who worked in Seville's Fabrica de Tobacco, circa the 1830's.)


Om boken i övrigt är bra vet jag inte, men den finns naturligtvis på amazon.com för några dollares.
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Citat-tråden.

Post by Bukfaçon »

Tack för tipset, Tony!

Föut kallades alla cigarrer tillverkade i Spanien (utom Kanarieöarna) för just sevillacigarr - ett bra ord som jag föreslår borde komma till heders igen; i den utsträckning någon nu röker spanska cigarrer... :|

Citatet ovan är författat av förre Biträdande Generalsekreteraren i Förenta Nationerna, förre hovmarskalken m.m. Jan Mårtensson, och "jaget" är då såklart antikhandlare Johan Christian Homan på Köpmangatan uti Gamla Stan! Boken heter Akilles häl, vill jag minnas... :funderar2:

:readsmile:
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Citat-tråden.

Post by Ouch »

Bukfaçon wrote:Tack för tipset, Tony!

Föut kallades alla cigarrer tillverkade i Spanien (utom Kanarieöarna) för just sevillacigarr - ett bra ord som jag föreslår borde komma till heders igen; i den utsträckning någon nu röker spanska cigarrer... :|

Citatet ovan är författat av förre Biträdande Generalsekreteraren i Förenta Nationerna, förre hovmarskalken m.m. Jan Mårtensson, och "jaget" är då såklart antikhandlare Johan Christian Homan på Köpmangatan uti Gamla Stan! Boken heter Akilles häl, vill jag minnas... :funderar2:

:readsmile:
Jag knatade omkring den gamla cigarrfabriken i Sevilla förra hösten. Inga halvnakna tjejer kvar, tyvärr. Många unga studentskor, dock. Fabriken är numera Universitet...
Post Reply