Hur mycket röker ni?

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Hur mycket röker ni?

Post by golfers »

När man går igenom ämnena i forumet slås man av att många av er röker flerra garrar om dagen. Själv röker/tänker jag röka någon garre i veckan och då verkligen få kvallitets tid dvs kunna sitta mist en timma bara jag och cigarren. En fråga till som jag undrar över är om dom flesta som röker cigarrer ofta också är rökare av pipa elle cigg? Ursäkta en frågvis nybörjare.
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by Ouch »

Njet till cigaretter och pipa! Här gäller konstant snusintag varvat med 1-3 cigarrer om dagen! (En cigarr om dagen om jag är riktigt, riktigt, RIKTIGT sjuk!) :headbang:
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by COJ »

Ouch wrote:Njet till cigaretter och pipa! Här gäller konstant snusintag varvat med 1-3 cigarrer om dagen! (En cigarr om dagen om jag är riktigt, riktigt, RIKTIGT sjuk!) :headbang:
Samma här...inga cig el. pipa...men snus...men puffar inte lika många cigarrer som broder Ouch...iaf. inte på vintern...hans rökrum är mysigare än min inglasade balkong...och varmare om jag inte gitter tända kaminen...och det gitter jag inte varje dag...
OCH jag njuter av varje cigarr...ALLTID...annars så åker den i askfatet...KABOOM!
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by golfers »

Hur väljer man cigarr om man röker flera om dagen? Ja menar det är ju trots allt ganska bra pris/garre om man vill ha lite kvallité. Jag menar 3x50-60:- blir en del pengar i månaden :-) Vad väljer Ni som "vardags" garre? Eller är det så att Ni har en speciell favorit som alltid går till vardags? Som tidigare ursäkta en nyfiken nybörjare
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by golfers »

COJ wrote:
Ouch wrote:Njet till cigaretter och pipa! Här gäller konstant snusintag varvat med 1-3 cigarrer om dagen! (En cigarr om dagen om jag är riktigt, riktigt, RIKTIGT sjuk!) :headbang:
Samma här...inga cig el. pipa...men snus...men puffar inte lika många cigarrer som broder Ouch...iaf. inte på vintern...hans rökrum är mysigare än min inglasade balkong...och varmare om jag inte gitter tända kaminen...och det gitter jag inte varje dag...
OCH jag njuter av varje cigarr...ALLTID...annars så åker den i askfatet...KABOOM!
Jag är lite nyfiken för själv har jag inte rökt sedan 1984 och slutade snusa för ca 3 år sedan, mitt cigarr intresse är ganska nytt och jag inbilar mig att jag ska kunna ha det som livsnjutning då och då ;-)
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
Tony
Hederssmålänning
Posts: 93
Joined: Thu 12 Feb 2009, 16:13

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by Tony »

Hmm, jag kom på mig i vintras med att röka 2-3 cigarrer om dagen...när jag insåg vad det innebar för mitt lager och därmed ekonomi tog jag mig i kragen och ligger nu på oftast en cigarr om dagen och stundom ytterligare en till kaffet efter frukosten.

Kvaliten är dock avgörande och lyckligen har jag en favorit som kostar 65 $ lådan, Padron Londres. Det har gått åt några lådor av dessa under sommaren, men någon gång i veckan har något annat godis i de högre prisklasserna gått upp i rök.
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by COJ »

golfers wrote:Hur väljer man cigarr om man röker flera om dagen? Ja menar det är ju trots allt ganska bra pris/garre om man vill ha lite kvallité. Jag menar 3x50-60:- blir en del pengar i månaden :-) Vad väljer Ni som "vardags" garre? Eller är det så att Ni har en speciell favorit som alltid går till vardags? Som tidigare ursäkta en nyfiken nybörjare
Hur Ouch gör får han svara själv på...men jag röker det jag känner för...och med mycket, mycket få undatag så finns inga fin cigarrer...vad de kostar bryr jag mig inte om...det är ju redan spenderade pengar...och om man inte puffat så kan man ju aldrig köpa nått nytt :smoking:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
Tony
Hederssmålänning
Posts: 93
Joined: Thu 12 Feb 2009, 16:13

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by Tony »

golfers wrote: /.../
Jag är lite nyfiken för själv har jag inte rökt sedan 1984 och slutade snusa för ca 3 år sedan, mitt cigarr intresse är ganska nytt och jag inbilar mig att jag ska kunna ha det som livsnjutning då och då ;-)
Det där dilemmat är nog helt personligt. Själv la jag kedjesnusandet på hyllan en sommar för ett par år sedan och cigarrerna täcker mitt nikotinbehov fullt ut.Lucky me!
User avatar
lordnitron
Hederssmålänning
Posts: 92
Joined: Mon 03 Aug 2009, 15:25
Location: Göteborg

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by lordnitron »

Tony wrote:Hmm, jag kom på mig i vintras med att röka 2-3 cigarrer om dagen...när jag insåg vad det innebar för mitt lager och därmed ekonomi tog jag mig i kragen och ligger nu på oftast en cigarr om dagen och stundom ytterligare en till kaffet efter frukosten.

Kvaliten är dock avgörande och lyckligen har jag en favorit som kostar 65 $ lådan, Padron Londres. Det har gått åt några lådor av dessa under sommaren, men någon gång i veckan har något annat godis i de högre prisklasserna gått upp i rök.
ja Padron är riktigt goda :nickar: de blir allt en låda sådana så fort jag känner att jag har råd :funderar2:
En sillstrypare från Götet som heter Glenn!! ;)
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by golfers »

lordnitron wrote:
Tony wrote:Hmm, jag kom på mig i vintras med att röka 2-3 cigarrer om dagen...när jag insåg vad det innebar för mitt lager och därmed ekonomi tog jag mig i kragen och ligger nu på oftast en cigarr om dagen och stundom ytterligare en till kaffet efter frukosten.

Kvaliten är dock avgörande och lyckligen har jag en favorit som kostar 65 $ lådan, Padron Londres. Det har gått åt några lådor av dessa under sommaren, men någon gång i veckan har något annat godis i de högre prisklasserna gått upp i rök.
ja Padron är riktigt goda :nickar: de blir allt en låda sådana så fort jag känner att jag har råd :funderar2:
Var handlar Ni till bra pris? Låda innehåller ? st
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by leffe »

Jag röker kanske 3-400 om året varav hälften är "vardagscigarrer".

Jakten på den perfekta ( max 1 dollar och skitgod, möjligen något okomplex ) vardagsgarren har pågått sen den dagen jag började röka cigarrer :smoking:

Det finns massor av trådar om tips på goda garrar under 1,5 dollar styck.

Leffe
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by Henrik G »

Jag röker max ett par cigarrer i veckan, givetvis beroende på årstid. Satsar på kvalitet framför kvantitet. Tillvardags tar jag ofta en liten kubansk purito under en promenad det räcker för mig.
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by Ouch »

COJ wrote:
golfers wrote:Hur väljer man cigarr om man röker flera om dagen? Ja menar det är ju trots allt ganska bra pris/garre om man vill ha lite kvallité. Jag menar 3x50-60:- blir en del pengar i månaden :-) Vad väljer Ni som "vardags" garre? Eller är det så att Ni har en speciell favorit som alltid går till vardags? Som tidigare ursäkta en nyfiken nybörjare
Hur Ouch gör får han svara själv på...men jag röker det jag känner för...och med mycket, mycket få undatag så finns inga fin cigarrer...vad de kostar bryr jag mig inte om...det är ju redan spenderade pengar...och om man inte puffat så kan man ju aldrig köpa nått nytt :smoking:
COJ, broder, du tänker rätt mycket som mig här. Nyckelorden för mig är "redan spenderade pengar" och det blir inte mer pengar i månaden än man handlar för.... Det jag har är avsett att rökas och då kvittar det i stort sett vad de kostade. Men visst går det åt vardagscigarrer i min konsumtion. Jag kan dock inte peka någon särskild cigarr, mjaa kanske då Punch Coronas som köpts för en relativt billig penning i vintras. Just nu är det dock annat som röks mer. Jag gillar variation och glädjen att upptäcka något nytt i cigarrer som utvecklas genom lagring.
User avatar
lordnitron
Hederssmålänning
Posts: 92
Joined: Mon 03 Aug 2009, 15:25
Location: Göteborg

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by lordnitron »

golfers wrote:
lordnitron wrote: ja Padron är riktigt goda :nickar: de blir allt en låda sådana så fort jag känner att jag har råd :funderar2:
Var handlar Ni till bra pris? Låda innehåller ? st
Jag har fått av min bror tidigare men jag vet att dom säljs på Lynn för 66 $ / 26 st :woohoo:

/Mårten
En sillstrypare från Götet som heter Glenn!! ;)
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by Härelind »

Snusar gör jag var dag och röker cigarr nästan varje. Att välja rökverk beror lite på vad man är sugen på.
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by COJ »

Ouch wrote:
COJ wrote: Hur Ouch gör får han svara själv på...men jag röker det jag känner för...och med mycket, mycket få undatag så finns inga fin cigarrer...vad de kostar bryr jag mig inte om...det är ju redan spenderade pengar...och om man inte puffat så kan man ju aldrig köpa nått nytt :smoking:
COJ, broder, du tänker rätt mycket som mig här. Nyckelorden för mig är "redan spenderade pengar" och det blir inte mer pengar i månaden än man handlar för.... Det jag har är avsett att rökas och då kvittar det i stort sett vad de kostade. Men visst går det åt vardagscigarrer i min konsumtion. Jag kan dock inte peka någon särskild cigarr, mjaa kanske då Punch Coronas som köpts för en relativt billig penning i vintras. Just nu är det dock annat som röks mer. Jag gillar variation och glädjen att upptäcka något nytt i cigarrer som utvecklas genom lagring.
Allt beror ju på hur man tolkar begreppet vardagscigarr...

Jag har inga cigarrer jag inte tycker om, de är sen länge utrensade...däremot så har jag cigarrer som bara passar vid vissa typer av tillfällen...typ milda morgon cigarrer och "spade i ansiktet" som gör sig bäst efter en stadig middag och med avec till...en av de allra billigaste cigarrer man kan köpa är Quintero Panetelas det råkar dessutom vara en av mina favoritcigarrer...den är dessutom en multitillfälles cigarr...funkar fint en gråmulen morgon med kaffe och precis lika bra efter en god middag med ett glas gott...OCH jag känner ofta för att puffa just en sådan...så då skulle man ju kunna säga att det är en vardagscigarr...MEN och det är det bärande här...jag känner för att puffa den...det är inget jag tar till för att kunna puffa "billigt"...samma sak med de seconds jag har...det finns många tillfällen när jag verkligen känner för en Connie el. en Patel Factory Select...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by Ouch »

Vardagscigarr för mig är främst cigarrer som jag kan röka om och om igen utan att tröttna på dem och därför byter jag ofta vardagscigarr! :D
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by COJ »

Ouch wrote:Vardagscigarr för mig är främst cigarrer som jag kan röka om och om igen utan att tröttna på dem och därför byter jag ofta vardagscigarr! :D
:lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by salberto »

En intressant frågeställning, som ger mig en del huvudbry ibland. Jag vill röka EN cigarr om dan och gör så för det mesta. Denna röks då det infinner sig lugn och ro i huset, för att just skapa kvalitet i rökningen. Under sommaren blir det fler eftersom jag är ledig. Jag gillar egentligen aldrig att röka fler än tre cigarrer om dagen. På storherfer kan man röka 10-12 cigarrer fram mot småtimmarna, men då handlar det i mitt fall om socialrökning, att ha något i munnen bara. MK har lärt mig att aldrig röka några riktigt bra garrar under dessa tillställningar och att helst röka samma sort hela kvällen, det går inte att urskilja så mycket ändå…EMM. Legendomsusade ”blindprovningar”, efter att ha rökt omkring 20 cigarrer under två dagars herfande, funkar tyvärr inte för mig... :kram-lycklig:
Skulle alltså inte vilja vara provrökare på El Laguitofabriken… :mrgreen:
Försöker som Henrik att hävda kvaliteten före kvantitet, även om det inte alltid är lätt, och anstränger mig numera att få bort begreppet vardagscigarr(även om jag använder det hela tiden), som på något sätt för mig leder till ett tvång att bara röka något... nikotinistiskt.
//salberto
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Hur mycket röker ni?

Post by golfers »

Också en intressant fråga för en nybörjare som inte har några bra inkopsställen eller cigarrkontakter ännu, Var beställer/köper Ni era cigarrer?
Jag har kollat lite på Lynn t ex. Hur beställer man på Lynn? Ringer in order, jag förstår inte sidan riktigt, går inte att lägga i varukorg :banghead:

Känner mig som en 5-åring med alla frågor varför mm, men jag hoppas Ni har överseende eller säger till mig om det blir jobbigt :smoking:

"Jag är inte dum, har bara lite otur när jag tänker" :oops:
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
Post Reply