Bolivar Especiales No. 2 ER Alemagna 2009

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Bolivar Especiales No. 2 ER Alemagna 2009

Post by Ouch »

Vitolan kallas Delicados och storleken är 38 x 192, en Long Panatela.

Min första provrökning av den här cigarren och jag blev mäkta imponerad. Kan man bara bortse från att den inte riktigt har Bolivars smakprofil lär man bli tillfredställd av allt det goda den erbjuder. Nu är det ju bara ett exemplar som rökts och det är ju inget att dra höga växlar på, så jag avvaktar med ett slutligt omdöme till dess jag rökt några till...

Konstruktionen var perfekt, draget perfekt och rökutvecklingen högst tillfredsställande. Ingen särskilt uttalad pepprighet i näsan utan den började mjukt och fylligt från start. De dominerande smakerna var en blandning av RE-profil med kanel och söta träsmaker samt en hygglig jordighet. Smakerna utvecklades stadigt mot mer jordighet, läder och inslag av citrus. Den sista biten kommer tanninerna in men med 3 cm kvar så är den fortfarande rökbar.

Mina farhågor om dålig konstruktion efter debaclet med ERdM Grandes de Espana kom totalt av sig. Dessutom känns det som den här cigarren har en mycket god utvecklingspotential! Redan nu som färsk bedömer jag den till 92 isterband, med potential till +95 om några år!
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Bolivar Especiales No. 2 ER Alemagna 2009

Post by Henrik G »

Låter härligt med tanke på vår låda.
Post Reply