Förvaring, luftning mm

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Förvaring, luftning mm

Post by golfers »

Jag förvarar min cigarrer i sk coolidor och det funkar bra mht fuktighet mm. Jag har några frågor angående förvaring.

1: Är det bäst i mitt fall att ha cigarrerna i "gamla" cigarrlådor ?
2: Ska lådan i så fall vara stängd eller lite öppen i coolidoren?
3: Hur ofta och hur länge varje gång bör jag lufta cigarrerna?

Ska naturligtvis köpa humidor vad det lider, så har ni tips på prisvärda humidorer så tar jag gärna emot det.
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Förvaring, luftning mm

Post by Daniel P »

golfers wrote:1: Är det bäst i mitt fall att ha cigarrerna i "gamla" cigarrlådor ?
2: Ska lådan i så fall vara stängd eller lite öppen i coolidoren?
3: Hur ofta och hur länge varje gång bör jag lufta cigarrerna?
Humidor eller plastidor (etc) är en smaksak som har med utséende mm att göra, knappast funktion mer än att en i trä är bättre på att hålla fuktigheten stabil med mindre mängd cigarrer i. Till frågorna då:
1. Låt gärna cigarrerna ligga i sina originallådor (eller andra lådor, men det brukar bli bökigt då de sällan passar storlekarna så bra på cigarrerna), det ger en extra stabiliserande miljö för cigarrerna.
2. Liten öppen är inte fel i början om du vill att cigarrerna ska klimatisera sig så snabbt som möjligt. Ska du inte röra dem på flera (!) månader så spelar det ingen roll dock, cigarrerna inuti hinner klimatisera sig tids nog.
3. Spelar liten roll om du inte planerar lagra cigarrerna mer än 10 år, och då är det fortfarande ändå något som finns olika insikter om. Luftningen när du tittar till de små liven och plockar lite då och då räcker gott.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Förvaring, luftning mm

Post by Henrik G »

Instämmer med Daniel P. När det gäller luftning så tycker jag så lite som möjligt. Om du tänker långtidslagra tex kubaner (minst 3 år) så lägg i ziplock.

Jag skulle strunta i humidor och satsa på ett riktigt skåp när tiden är mogen (om du nu inte menar skåp när du pratar om humidor). De flesta humidorer är så små att de sällan gör någon cigarrökare glad. I början är det betydligt bättre att lägga pengarna på cigarrer istället för humidorer tycker jag.
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Förvaring, luftning mm

Post by COJ »

Henrik G wrote:Instämmer med Daniel P. När det gäller luftning så tycker jag så lite som möjligt. Om du tänker långtidslagra tex kubaner (minst 3 år) så lägg i ziplock.

Jag skulle strunta i humidor och satsa på ett riktigt skåp när tiden är mogen (om du nu inte menar skåp när du pratar om humidor). De flesta humidorer är så små att de sällan gör någon cigarrökare glad. I början är det betydligt bättre att lägga pengarna på cigarrer istället för humidorer tycker jag.
HeHeHe... :vissla-oskyldigt:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
Puffarn
Blivande hederssmålänning
Posts: 10
Joined: Fri 18 Sep 2009, 07:25

Sv: Förvaring, luftning mm

Post by Puffarn »

Henrik G wrote: I början är det betydligt bättre att lägga pengarna på cigarrer istället för humidorer tycker jag.
Amen
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Förvaring, luftning mm

Post by Ouch »

Tjena Puffarn och välkommen hit! :salut:

Till ämnet: Det finns dock en gräns för hur många plastidorer man orkar fylla. Grävandet tröttar ut en, och man blir lätt less på att vara cigarkeolog... :hamra-i-huvudet:
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Förvaring, luftning mm

Post by Bukfaçon »

Ouch wrote:cigarkeolog

:tummenupp:

Och: välkommen Puffarn till oss!

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Förvaring, luftning mm

Post by COJ »

Ouch wrote:Tjena Puffarn och välkommen hit! :salut:

Till ämnet: Det finns dock en gräns för hur många plastidorer man orkar fylla. Grävandet tröttar ut en, och man blir lätt less på att vara cigarkeolog... :hamra-i-huvudet:
Jepp, alla vet ju att det är mycket lättare att hålla ordning på cigarrerna i skåp :vissla-oskyldigt:
:did-i-say-that:
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Förvaring, luftning mm

Post by Ouch »

COJ wrote:
Ouch wrote:Tjena Puffarn och välkommen hit! :salut:

Till ämnet: Det finns dock en gräns för hur många plastidorer man orkar fylla. Grävandet tröttar ut en, och man blir lätt less på att vara cigarkeolog... :hamra-i-huvudet:
Jepp, alla vet ju att det är mycket lättare att hålla ordning på cigarrerna i skåp :vissla-oskyldigt:
:did-i-say-that:
Mmmm, jag letar just nu efter en cab Punch Coronas som jag tror finns någonstans! :lmao:
Post Reply