CT Exodus 59 Silver Edition - Mina kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

CT Exodus 59 Silver Edition - Mina kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Carlos Toraño Exodus -59 Silver Edition (Honduras)
Carlos Toraño Exodus -59 Silver Edition Torpedo.gif
Carlos Toraño Exodus -59 Silver Edition Torpedo.gif (11.52 KiB) Viewed 3528 times
Facon: Torpedo. 6,25x52.
Täckblad: Criollo.
Omblad: Costa Rica.
Inlaga: Honduras, Mexico and Costa Rica.
Paket: Låda om 25 st.
Pris: $182.50 för en låda eller $7.30/st (rekommenderat pris enligt CT, alltså MSRP - men lådor förekommer för $122, t.ex. på http://www.neptunecigar.com - Observera :arrow: okänd återförsäljare för mig i skrivande stund).
Röktid: 60-90 minuter.

Kommentarer: Perfekt drag och brinner jämnt och fint. Täckbladet är imponerande jämnt utan markerade vener trots lite mellanbrun färg (ems/maduro). Askan är vit utvändigt och grå invändigt och hänger kvar hyfsat bra. En längre tid för klimatisering i humidoren tror jag skulle ha gett mindre snedbrand (fick hjälpa till med tändaren ett par gångeR). Smak av bröd, nötter, mandel och torkade frukter (typ mandarin/persika). Efter ett tag kommer även en svag ton av vitpeppar och ännu mer fruktighet. Cigarren är medium i kropp och mild till medium i styrka.

Betyg: Plus för komplexitet, konstruktion och förhållandet mellan kropp och styrka. Inga minus. Jag ger denna cigarr en fyra av fem möjliga.

Tack ][OpTiMuS][ för cigarren! :buga:

---[ Övrig info: ]---------------------------

Atlantic Cigars:
"
The Exodus 1959 Silver Edition is a medium to full bodied cigar with complex flavors that develop hints of citrus and wood. The beautiful Criollo wrapper blends magnificently with the combination of Honduran, Mexican and Costa Rican filler.

Wrapper: Criollo Binder: Costa Rica Filler: Costa Rica, Honduras & Mexico
"
---[ /Övrig info ]---------------------------
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Tony
Hederssmålänning
Posts: 93
Joined: Thu 12 Feb 2009, 16:13

Sv: CT Exodus 59 Silver Edition - Mina kommentarer och betyg

Post by Tony »

Intressant, jag är ju överlag förtjust i Toranos cigarrer men den här linjen har jag inte provat. Fast jag blev lite undrande när jag såg din notering över priset :vada: . Är det inte den vanliga Exodus 1959 Silver Edition, i så fall får man den för 105$ på Atlantic.

Det blir nog till att prova i alla fall, det är ju en Torano :tummenupp: .
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: CT Exodus 59 Silver Edition - Mina kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Tony wrote:...blev lite undrande när jag såg din notering över priset :vada: . Är det inte den vanliga Exodus 1959 Silver Edition, i så fall får man den för 105$ på Atlantic.
Säkerligen, men hittade inte torpedon på atlantic vid första anblick - kanske är samma som "TORPEDO ESPEICAL (CRLO 6.50 X42-56)" :funderar: Inte va?
Tony wrote:Det blir nog till att prova i alla fall, det är ju en Torano :tummenupp: .
:nickar:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
][OpTiMuS][
Flaggman
Posts: 610
Joined: Sat 19 Jul 2008, 15:41
Location: Ljungby
Contact:

Sv: CT Exodus 59 Silver Edition - Mina kommentarer och betyg

Post by ][OpTiMuS][ »

Jag beställde dom från Atlantic så det borde vara Torpedo Especial men jag kommer inte ihåg att dom hette så när jag beställde dom.

Silver serien är helt underbar. :galen:
“Blessed are the destroyers of false hope, for they are the true Messiahs - Cursed are the god-adorers, for they shall be shorn sheep!”
― Anton Szandor LaVey, The Satanic Bible
Post Reply