Rocky Patel Vintage 1992 Perfecto - Kommentarer och betyg

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

Post Reply
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Rocky Patel Vintage 1992 Perfecto - Kommentarer och betyg

Post by Daniel P »

Rocky Patel (Honduras) Vintage 1992 10 yrs Perfecto
Rocky Patel Vintage 1992.jpg
Rocky Patel Vintage 1992.jpg (13.7 KiB) Viewed 3019 times
Facon: Perfecto. 4x48.
Täckblad: 10 yo Ecuadorian Sun Grown.
Paket: Låda om 20 st.
Pris: $104.99 för en låda eller $5.80/st på famous-smoke.com.
Röktid: 60-90 minuter.

Kommentarer: Spännande och vacker facon som har krävt en rullare med världsklasstalang i rullning - imponerande! Redan första puffen ger bra drag trots en väldigt liten antändningsyta. Smak av torkade frukter, nötter, ceder, mocka och en härlig vitpepprig smak av wienernougat. Några puff senare, vartefter perfectofaconens glöd öppnar upp sig (bokstavligen pga faconens utformning), kommer mer mocka och kaffe och choklad. Två gördlar; båda vinröda med guldig text och utsmyckningar i relief. Den första med märkets logotyp, den andra med modellspecifika texten "VINTAGE 1992" - förutom mina egna ateckningar att cigarren är en gåva från Leffe i juni 2007. Tack Leffe! :buga: Gördlarna känns seriöst, informativt och vackert. Jämnt och fint täckblad, och askan är gråmelerad och hänger kvar bra. Cigarren är medium i kropp och mild till medium i styrka, troligen (åtminstone delvis) pga lagringen.

Betyg: Plus för komplexitet, konstruktion, brandegenskaper och förhållandet mellan kropp och styrka. Inga minus. Jag ger denna cigarr en stark fyra av fem möjliga.

---[ Övrig info: ]---------------------------
Atlantic Cigars:
"
Medium to full bodied, this blend of rare aged tobacco has a perfect balance of flavor, complexity, and richness. A very enticing smoke with bold flavors that consist of strong noted of coffee and cedar with a long earthy finish. The 10 year old Ecuadorian Sun Grown wrapper along with the 5 year old filler and binder are a perfect compliment of strength and complexity. This cigar is recommended for the seasoned smoker that is in pursuit of a rare vintage smoke. 1990 & 1992 Robusto 5.5 x 50 1990 & 1992 Churchill 7 x 48 1990 & 1992 Torpedo 6.25 x 52 Boxes of 20
"

famous-smoke.com
"
Strength: Medium
Size: 4x48
Country: Honduras
Wrapper: Natural

This delecto Perfecto joins the Rocky Patel Vintage cigars series in a NON box-pressed frontmark. Seven-year-aged Honduran & Dominican tobaccos rolled in a savory, 1992-vintage Ecuadorian Sumatra leaf offer you a well-balanced, medium-bodied smoke rife with rich, creamy, caramelized flavors.
"
---[ /Övrig info ]---------------------------
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Rocky Patel Vintage 1992 Perfecto - Kommentarer och bety

Post by Daniel P »

Provade Rocky Patel Vintage 1990 12 yrs Perfecto nu också som jämförelse.
Bild hämtad från Internet, alltså inte jag som fotat.
Bild hämtad från Internet, alltså inte jag som fotat.
Rocky Patel Vintage 1990.jpg (79.36 KiB) Viewed 2994 times
Finner ingen större skillnad mot 1992:an mer än möjligen att var aningen mindre komplex och lite mindre söt. Kan ha varit dagsformen eller just detta exemplar också så klart.
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Rocky Patel Vintage 1992 Perfecto - Kommentarer och bety

Post by Bukfaçon »

Inspirerad av denna Daniel P's tråd tände jag upp en Rocky Patel 1992 Sixty (med måtten 6"x60 :shock: och i coronafaçon) - en sanslöst stor cigarr jag fått av någon (Leffe? Härelind*? Kent?).

Rätt svårrökt, skall man få den att brinna jämnt tvingas man ta täta trippel-puffar med påföljd att pinnen, nej, stocken!, blir överhettad och spricker i täckbladet. Jag kunde inte hitta samma delikata smaker som Daniel i sin; kanske är tobaksblandningen annorlunda? Denna stora cigarr säljer säkert bra tack vare sin storlek. Size matters, they say.... Jag orkade ej mer än hälften. Resten fick bli en grevefimp!

Oavsett vem som skall ha tacket, så: varmt tack för en intressant upplevelse. :buga:

Varva ned med en Brobergs Arcadia nu månne? :funderar2:

B

*= Tänker alltid på Härelind när jag tänder upp de fetaste cigarrerna! (Ja, jag t.o.m kallar dem härelindare i mina egna tankar!)
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
Post Reply