OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Härelind »

Det är med stor sorg i hjärtat jag idag på arbetet informerats om att...........

Vi ska börja använda PC :fattar-ingenting: :ledsen: :nooo:

Lite tur i oturen är att Macen kommer att få stå brevid tills den helt kan fasas ut......... (hoppas det tar låååååååååång tid)

Nästan bättre att få sparken!!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Kimmen
Blivande hederssmålänning
Posts: 83
Joined: Wed 15 Apr 2009, 13:48
Location: Täby

Sv: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Kimmen »

Härelind wrote:Det är med stor sorg i hjärtat jag idag på arbetet informerats om att...........

Vi ska börja använda PC :fattar-ingenting: :ledsen: :nooo:

Lite tur i oturen är att Macen kommer att få stå brevid tills den helt kan fasas ut......... (hoppas det tar låååååååååång tid)

Nästan bättre att få sparken!!
Vad är det för nöt som kommit på den "briljanta" idén???!!! :nooo: :shock: :evil: Mac är överlägsen PC:n.
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Härelind »

Kimmen wrote:
Härelind wrote:Det är med stor sorg i hjärtat jag idag på arbetet informerats om att...........

Vi ska börja använda PC :fattar-ingenting: :ledsen: :nooo:

Lite tur i oturen är att Macen kommer att få stå brevid tills den helt kan fasas ut......... (hoppas det tar låååååååååång tid)

Nästan bättre att få sparken!!
Vad är det för nöt som kommit på den "briljanta" idén???!!! :nooo: :shock: :evil: Mac är överlägsen PC:n.
Vårt nya ritprogram finns inte för mac och bootcamp med windows kommer vi inte köra.

Får åka hem, tända en god garre, krama iMacen och kela med MacBooken och sparka på ungarnas PC-burkar!!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Bukfaçon
Härold & Lexikograf
Posts: 1984
Joined: Fri 11 Apr 2008, 00:00
Location: Gränna, Smålands Monaco
Contact:

Sv: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Bukfaçon »

Hehe, dags att lämna leksakerna och börja köra riktiga datorgrejor för vuxna m.a.o.? :twisted:

Nä, skämt åsido, det är visserligen många år sedan jag ofrivilligt gick över till PC-kompatibelt, men jag minns våndan. :krama-trost: Men det ordnar sig. (Fast Våge yttrar emellanåt en eller annan svordom över PC-arna på jobbet.)

B
"Punschen och havannaröken, höja människan över öken." Albert Engström
Svenskt Cigarrlexikon - Sveriges största cigarrblogg!
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Härelind »

Förstår att han våndas över detta!!

Tröstar mig med ett rökverk, en whiskey och macbooken i kuvösen och värmer liksom upp den inför morgondagen!!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Daniel P »

Mac må vara överlägsen PC på många fronter, men faller på dess (åtminstone historiska) flashals: Bred kompatibilitet (stort utbud på kompatibla mjukvaror).

Förstår din sorg Härelind, förändring (dessutom upplevt till det sämre på många sätt ur en MAC-användares perspektiv) är sällan nåt man ser fram emot (om det inte är ens egna beslut).
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Ouch »

Daniel P wrote:Mac må vara överlägsen PC på många fronter, men faller på dess (åtminstone historiska) flashals: Bred kompatibilitet (stort utbud på kompatibla mjukvaror).

Förstår din sorg Härelind, förändring (dessutom upplevt till det sämre på många sätt ur en MAC-användares perspektiv) är sällan nåt man ser fram emot (om det inte är ens egna beslut).
Jag ber att få invända mot ditt inledand påstående å det starkaste, Daniel. Det finns ingen dator i hela världen som är mer kompatibel än en modern Mac. Till exempel kör jag utan besvär MacOS 10.6, Windows XP, Vista, Windows 7, Linux Ubuntu (eller vilken annan Linux-distribution som helst, Unix etc på min MacBook Pro. Jag kan välja att installera systemen på skilda partitioner och då välja operativsystem vid uppstart eller att köra en mycket snabb emuleringstolk (Parallells Desktop) varvid jag växlar mellan operativsystem med ett snabbkommando. Omedelbar filöverföring mellan operativmiljöerna, delade volymer och mappar efter behag, full tillgång till Windows nätverkskataloger, Windows-inloggning till trådlösa och fasta nätverk etc är bara början på listan av funktionalitet jag åtnjuter. När jag säger utan besvär menar jag utan besvär...de få personer på mitt jobb som efter att jag bruit Windowsmonopolet också har fått Macar har mindre besvär med nätverk än de andra som sitter med Dells bärbara. Vi trivs som fiskar i vattnet medan de andra drabbas av allehanda märkligheter...

Jag är rädd att man får söka förklaringen till beslutet att gå över till PC på ett helt annat håll. Det bygger definitivt inte på kunskap. Jag beklagar, Härelind.
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Härelind »

Nu är det så att det blir mycket billigare att köpa och köra PC än att uppgradera vår Macflotta........... Tyvärr lyser Intelprocessorer med sin frånvaro så Parallels eller BootCamp funkar inte. Så nu väntar jag på en första virusattack innan vi får byta tillbaka :smoking:

Men jag får ju fortsätta att köra Mac hemma, det är en tröst!!
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by salberto »

PC vad är det för cigarr?
MAC är det Macanudo?
Inget vidare va!?
//salberto
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by salberto »

Tycker bättre om PC än om Coronas...ligger bättre i munnen...
//salberto
leffe
Hedersmedlem
Posts: 880
Joined: Mon 14 Apr 2008, 17:24
Location: Järna

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by leffe »

Jag har en bordsräknare som är solcellsdriven, det ni!!! :woohoo:

Leffe
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Daniel P »

Ouch: Helt rätt! Jag som blandade ihop plattformsberoende med operativsystemsberoende. Mitt fel!
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Ouch »

Härelind wrote:Nu är det så att det blir mycket billigare att köpa och köra PC än att uppgradera vår Macflotta........... Tyvärr lyser Intelprocessorer med sin frånvaro så Parallels eller BootCamp funkar inte. Så nu väntar jag på en första virusattack innan vi får byta tillbaka :smoking:

Men jag får ju fortsätta att köra Mac hemma, det är en tröst!!
Billigare i inköp, men kanske inte i drift och underhåll... :vissla-oskyldigt:

Hur som helst är du rökt så varför inte en PC? Själv slängde jag i mig en Carlotas förut...Partagas Charlotte, för det är jag värd! :woohoo:
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Härelind »

Ouch wrote:
Härelind wrote:Nu är det så att det blir mycket billigare att köpa och köra PC än att uppgradera vår Macflotta........... Tyvärr lyser Intelprocessorer med sin frånvaro så Parallels eller BootCamp funkar inte. Så nu väntar jag på en första virusattack innan vi får byta tillbaka :smoking:

Men jag får ju fortsätta att köra Mac hemma, det är en tröst!!
Billigare i inköp, men kanske inte i drift och underhåll... :vissla-oskyldigt:

Hur som helst är du rökt så varför inte en PC? Själv slängde jag i mig en Carlotas förut...Partagas Charlotte, för det är jag värd! :woohoo:
Så sant, så sant!!

Får deppa ihop med en Cohiba Esplendido i kuvösen.........
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Magnus (Gävle)
Hederssmålänning
Posts: 311
Joined: Tue 24 Feb 2009, 18:47
Location: Gävle

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Magnus (Gävle) »

Ouch wrote: Billigare i inköp, men kanske inte i drift och underhåll... :vissla-oskyldigt:
Word!
Vår "eminenta" it-avdelning är ett gäng pc-onanister. När det skulle fusioneras och inhåvas "stordrifts- och samordningsvinster" i koncernen för några år sedan lyckades IT-chefen med konststycket att lobba igenom en övergång till PC. Vinsten för dem var att de behärskade systemet bättre, menade de ihärdigt. För den som kan det minsta lilla om vilken datatrafik som belastar ett nätverk med 50+ användare på en tidningsredaktion så kom inte konsekvenserna direkt oväntat. Allt, och jag menar allt, har blivit sämre. Långsammare, instabilare, fler oförklarliga dyk, allt. Skit är det, från början till slut. Och vi hade inte ens bett om att få uppgradera vår väl fungerande mac-miljö. Den var kanske lite långsam. Men stabil som en oljetanker.
Så, slutligen, broder Härelind. Till din ära och som gravcigarr för din svunna arbetskamrat, farbror resande Mac, ska jag i afton elda upp en av dina cigarrer. :mrgreen:
(tack som fan för dem. Det ska bli så fruktansvärt spännande att prova!)
/Magnus (Gävle)
---------------------------------------------------------
Och jag blev bjuden på cognac och på cigarrer
och kunde inte få mig till att säga nej
Och när vi skiljdes var vi bästisar och bundis
Olle Adolphson
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Härelind »

Magnus (Gävle) wrote: Så, slutligen, broder Härelind. Till din ära och som gravcigarr för din svunna arbetskamrat, farbror resande Mac, ska jag i afton elda upp en av dina cigarrer. :mrgreen:
(tack som fan för dem. Det ska bli så fruktansvärt spännande att prova!)
Väl bekomme!! Hoppas det smakar!!!! :smoking:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Daniel P »

Inget ont utan att det för med sig något gott iaf :meh2:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
Omega
Blivande hederssmålänning
Posts: 264
Joined: Wed 18 Mar 2009, 13:50
Location: Uppsala - en helt annan del av Småland

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Omega »

Jag fick en Windows baserad telefon då min gamla jag-kan-tappa-den-från-tredje-våningen-och-den-fungerar-fortfarande-Nokia och fy f-n vilket skit! När telefonen hänger sig mjukvarumässigt vill man bara gråta...

/O
User avatar
Daniel P
Generalsekreterare
Posts: 3990
Joined: Thu 10 Apr 2008, 18:55
Location: Jönköping

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Daniel P »

Microsoft har verkligen misslyckats med stabilitet etc i Windows Mobile. Enda anledningen till att jag kör med det sedan länge (och vägrar något annat) är för att det är 100% kompatibelt med datorns outlook. Inga konverteringar å så, full synkbarhet åt båda håll.
I övrigt är operativet riiiktigt dåligt.
Att de "jobbar på en bättre ny version" är som med deras operativ för pc, men 10 år tillbaks i tiden... :vissla-oskyldigt:
Cigars, cars, spirits, military and diversions: The good life.
Image
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: OT: Sorgens dag för Härelind på jobbet!!

Post by Wagnerian »

leffe wrote:Jag har en bordsräknare som är solcellsdriven, det ni!!! :woohoo:

Leffe
:lmao: :tummenupp:

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
Post Reply