Samla på sig garrar

Cigarrer och allt som hör till, det goda livet.

Moderator: Klubbmedlemmar SmCS

User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Samla på sig garrar

Post by salberto »

Kubaner verkar vara mer lättillgängliga nuförtiden. Skulle själv inte använda ordet "mjäkiga", utan mer lätttillgängliga, tidigt rökbara. Jag tror det beror på de nya tobakssorterna och hur de artar sig med lagring är svårt att säga. Jag tror också att det passar bra med marknadsstrategin att satsa på folk som inte röker så ofta. Jag tror som Henrik att många nybörjare köper och röker Cohiba av prestigeskäl och att de marknadsmässigt står på topp, de finns överallt. Försök att få tag i en Por Larranaga...
EMM finns det knappt några cigarrer som vinner så mycket på lagring som Cohiba. De smakar rätt räääligt inledningsvis, för att på 10-talet år bli rätt svårslagna.

Om priset speglar kvaliteten. Självklart är det så att en Cohiba Behike på många avgörande sätt är av bättre kvalitet än en Guantanamera. Naturligtvis finns det en logik i detta på samma sätt som det finns i bilar, kläder och allt annat i världen. Prisvärdheten är ju en annan femma...Aldrig i livet att en chécigarr är 12-15 ggr godare än en Monte Nr. 2.

Kjell, Här har du en till som inte har fattat vitsen med Partagas Shorts. De smakar rävgift de första fem åren, lite bättre de följande fem... En av de minst tilltalande av de handgjorda Partagaserna EMM :shock:

Allt beror på vilka behov man har, vilken "psykologi" man bär med sig. Många prioriterar att röka 10 garrar med herfgrabbarna så ofta som möjligt och efter sex garrar spelar det ju inget direkt roll vad man röker, så gärna något mindre kostsamt då. Många söker det meditativa i cigarrökandet och då duger rätt mycket...Nikotinisterna vill kanske gärna ha starka garrar. För samlarna kommer kanske rökningen i andra hand, men här handlar det ju så småningom om rariteter... De flesta av oss är kombinationer av alla befintliga skäl. Själv söker jag den "heliga graalen", de optimala cigarrerna, den absoluta boxen och under tiden röker jag allt möjligt i sökandet. Ingenting är fel här...

Det finns dessutom på svenska forum en desperat jakt av nybörjare att få allting att fungera på några veckor. Man ska ha lager av rökbara, bara goda, billiga och välfungerande cigarrer omedelbart. Att killar som COJ, OUCH, MK nästan vigt sina liv i jobbet med att få cigarrökandet att funka sätts lite åt sidan. DET SKA TA TID! HA TÅLAMOD! Det tar 1000 cigarrer om året i tiotal år för att få erfarenhet som dessa grabbar och för att kunna ge ett svar på frågan om kvalitet speglar pris, så måste man testa de dyra cigarrerna också. Strategierna kommer att ändras många gånger under resans gång.
Man blir ju inte direkt med i Davis Cup, efter att ha spelat tennis i några månader.
//salberto
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Samla på sig garrar

Post by Henrik G »

Håller fullständigt med Sal. I mitt fall har jag inte, tid, råd, möjlighet att röka så mycket som man kanske borde för att få en bättre uppfattning. Därför måste massor av cigarrer bortprioriteras. Lite grann som Wagnerian, jag har valt att inte tycka om... Hittar jag något som jag gillar kan jag ge det flera chanser. Är det något som inte smakar bra direkt, bort, tyvärr. Och man får lyssna på andra och utnyttja deras erfarenhet.
AvidFan
Ambassadör för SmCS i NO
Posts: 81
Joined: Fri 06 Mar 2009, 21:29
Location: Fredrikstad, Norge

Sv: Samla på sig garrar

Post by AvidFan »

Svært kloke ord Salberto. Har selv i stor grad vært rammet av ønsket om å springe før man kan gå, med det følge at jeg kom til et mettningspunkt og ble lei heller enn lærd. Heretter satser jeg på å la reisen være målet.
User avatar
Wagnerian
Hederssmålänning
Posts: 649
Joined: Sun 01 Feb 2009, 17:22
Location: Spånga - snart en del av Småland

Sv: Samla på sig garrar

Post by Wagnerian »

salberto wrote:Det finns dessutom på svenska forum en desperat jakt av nybörjare att få allting att fungera på några veckor. Man ska ha lager av rökbara, bara goda, billiga och välfungerande cigarrer omedelbart. Att killar som COJ, OUCH, MK nästan vigt sina liv i jobbet med att få cigarrökandet att funka sätts lite åt sidan. DET SKA TA TID! HA TÅLAMOD! Det tar 1000 cigarrer om året i tiotal år för att få erfarenhet som dessa grabbar och för att kunna ge ett svar på frågan om kvalitet speglar pris, så måste man testa de dyra cigarrerna också. Strategierna kommer att ändras många gånger under resans gång.
Man blir ju inte direkt med i Davis Cup, efter att ha spelat tennis i några månader.
//salberto
Mycket tankvärt Sal. Det är lätt att försöka stressa fram ngt som det bör ta "ett liv" att hitta. Det är ju inte vad man har i humidoren som är ens "skatt" utan faktiskt det som man har haft i humidoren (det upp-puffade). Det är erfarenhetsbasen man bär med sig. Däri ligger våra "nestorers" verkliga värde för oss andra "noviser"... Och att de delar med sig av sina erfarenheter är något de skall åtnjuta vår respekt och tacksamhet för.

Wagnermannen :puff:
Cigarrökare i alla länder, förröken eder...
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Samla på sig garrar

Post by golfers »

Wagnerian wrote:
salberto wrote:Det finns dessutom på svenska forum en desperat jakt av nybörjare att få allting att fungera på några veckor. Man ska ha lager av rökbara, bara goda, billiga och välfungerande cigarrer omedelbart. Att killar som COJ, OUCH, MK nästan vigt sina liv i jobbet med att få cigarrökandet att funka sätts lite åt sidan. DET SKA TA TID! HA TÅLAMOD! Det tar 1000 cigarrer om året i tiotal år för att få erfarenhet som dessa grabbar och för att kunna ge ett svar på frågan om kvalitet speglar pris, så måste man testa de dyra cigarrerna också. Strategierna kommer att ändras många gånger under resans gång.
Man blir ju inte direkt med i Davis Cup, efter att ha spelat tennis i några månader.
//salberto
Mycket tankvärt Sal. Det är lätt att försöka stressa fram ngt som det bör ta "ett liv" att hitta. Det är ju inte vad man har i humidoren som är ens "skatt" utan faktiskt det som man har haft i humidoren (det upp-puffade). Det är erfarenhetsbasen man bär med sig. Däri ligger våra "nestorers" verkliga värde för oss andra "noviser"... Och att de delar med sig av sina erfarenheter är något de skall åtnjuta vår respekt och tacksamhet för.

Wagnermannen :puff:
Är helt med på det och uppskattar verkligen de svar jag får av dessa erfarna herrar. Jag tror inte man frågar för att allt ska bli grymt bra på en gång utan det är ju just en diskussion och tips och råd man vill ha med alla erfarna här på forumet. Ju mer man är med i diskussionerna ju mer förstår man att det tar och ska ta tid att lära sig.
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
COJ
Förste Hederssmålänning
Posts: 453
Joined: Sat 10 May 2008, 14:46
Location: RÅÅ, Luggude härad
Contact:

Sv: Samla på sig garrar

Post by COJ »

salberto wrote: Det finns dessutom på svenska forum en desperat jakt av nybörjare att få allting att fungera på några veckor. Man ska ha lager av rökbara, bara goda, billiga och välfungerande cigarrer omedelbart. Att killar som COJ, OUCH, MK nästan vigt sina liv i jobbet med att få cigarrökandet att funka sätts lite åt sidan. DET SKA TA TID! HA TÅLAMOD! Det tar 1000 cigarrer om året i tiotal år för att få erfarenhet som dessa grabbar och för att kunna ge ett svar på frågan om kvalitet speglar pris, så måste man testa de dyra cigarrerna också. Strategierna kommer att ändras många gånger under resans gång.
Man blir ju inte direkt med i Davis Cup, efter att ha spelat tennis i några månader.
//salberto
Den Gode Salberto är minst sagt blygsam när han undantar sig själv i denna uppräkning...
salberto wrote:Kubaner verkar vara mer lättillgängliga nuförtiden. Skulle själv inte använda ordet "mjäkiga", utan mer lätttillgängliga, tidigt rökbara. Jag tror det beror på de nya tobakssorterna och hur de artar sig med lagring är svårt att säga. Jag tror också att det passar bra med marknadsstrategin att satsa på folk som inte röker så ofta. Jag tror som Henrik att många nybörjare köper och röker Cohiba av prestigeskäl och att de marknadsmässigt står på topp, de finns överallt. Försök att få tag i en Por Larranaga...
EMM finns det knappt några cigarrer som vinner så mycket på lagring som Cohiba. De smakar rätt räääligt inledningsvis, för att på 10-talet år bli rätt svårslagna.
//salberto
Njae...mjäkig var väl kanske att ta i :roll: ...men det gjordes för att göra en markering

Men jag vidhåller min åsikt att de s.k. sällanköparna inte finns i verkligheten...visst finns det folk som köper en cigarr när de blivit Pappa och en till Nyår...men de går inte att leva på...inte ens för Altadis även om de tar hutlöst betalt för LE/ER...och numera med rökförbud på offentliga lokaler så finns ingen plats för folk som feströker...och som alla här vet så puffar man inte en cigarr på 5 minuter...och att på en fest eller krogbesök försvinna från kompisarna i en timme eller två för att stå utanför och puffa...nej jag tror inte det...nej den enda slutsatsen blir att de som puffar cigarr är de som gör det mer regelbundet och som på ett eller annat sätt ordnat en plats där de kan puffa under gemytliga former...ensamma eller i grupp..
salberto wrote: Om priset speglar kvaliteten. Självklart är det så att en Cohiba Behike på många avgörande sätt är av bättre kvalitet än en Guantanamera. Naturligtvis finns det en logik i detta på samma sätt som det finns i bilar, kläder och allt annat i världen. Prisvärdheten är ju en annan femma...Aldrig i livet att en chécigarr är 12-15 ggr godare än en Monte Nr. 2.
//salberto
Att priset spelar en viss roll för kvalliten...det är givet...men för just cigarrer mindre än vad folk tror...det är inte som när man jämför Skoda och Rolls Royce...där tillverkas de ingående delarna med olika stor precision och olika material...
Det som, förhoppningsvis, skiljer en billig och dyr cigarr åt är att man ur en given skörd sorterar fram de finaste bladen till de "finare" cigarrerna...kraftigt förenklat...olika farmar odlar olika tobakssorteter och så...men om man teoretiskt hade alla tobaksblad på ett och samma ställe så är det så det går till...
salberto wrote: Allt beror på vilka behov man har, vilken "psykologi" man bär med sig. Många prioriterar att röka 10 garrar med herfgrabbarna så ofta som möjligt och efter sex garrar spelar det ju inget direkt roll vad man röker, så gärna något mindre kostsamt då. Många söker det meditativa i cigarrökandet och då duger rätt mycket...Nikotinisterna vill kanske gärna ha starka garrar. För samlarna kommer kanske rökningen i andra hand, men här handlar det ju så småningom om rariteter... De flesta av oss är kombinationer av alla befintliga skäl. Själv söker jag den "heliga graalen", de optimala cigarrerna, den absoluta boxen och under tiden röker jag allt möjligt i sökandet. Ingenting är fel här...
//salberto
Självklart så är det som du beskriver...vi alla har olika skäl till att vi intresserar oss för cigarrer...och för de flesta av oss, skulle jag också tro, så är det en mix av anledningar.
Och det är ju bra tycker jag...
COJ

"Paranoia was a survival instinct before it was a mental condition."
User avatar
Ouch
Ålderspresident
Posts: 2759
Joined: Fri 11 Apr 2008, 07:42
Location: Småland

Sv: Samla på sig garrar

Post by Ouch »

Ni genomlyser den här frågan på ett väldigt bra sätt och det är väldigt intressant läsning. Nog är det så att det är viktigt med en stor ödmjukhet inför andras val av "cigarrstrategier" och jag tycker man möter den inställningen hos så många i cigarrfamiljen. Daniel P pratade med mig om detta igår och det går inte att ta miste på uppriktigheten i budskapet hos honom eller någon annan. Det känns skönt att ha sådana bröder som er att tala med! Jag tänkte att jag i det här sammanhanget skulle utgjuta mig lite om hur jag uppfattat styrkan hos de senaste årens kubanska produktion. Jag vill bara säga först att jag inte har en särskilt bra överblick eftersom jag inte rökt på långa vägar allt som kommit ut. Ta det som en personlig och ganska dåligt underbyggd reflektion.

Det som COJ beskriver som mjäkighet finns där hos en del nyproducerade kubanska cigarrer. Ett exempel på det finns på ett helt oväntat håll, tycker jag; de regionala utgåvorna av Bolivar har en otypisk brist på jordighet och styrka. Det är lite skumt och jag undrar hur man resonerat när man gjorde blenden för dem. Utan tvekan är de goda eller har blivit det efter ett tag, men lite mjäkiga är de allt. Överhuvudtaget tycker jag att man hittar de bästa exemplen på en mildare och mer lättillgänglig blend hos de regionala utgåvorna och nya standardutgåvor. Exempel på det från RE är Edmundo Dantes, PL Magnificos, Bolivar DC för att nämna några jag är hyggligt bekant med. Det finns undantag...Vikingos var skarpa som attan från början men har nu börjat att lugna ner sig. RA Celestialos Finos lär vara rätt starka enligt en del som rökt dem. Mellan dessa ytterligheter finns ett större antal mer genomsnittligt blendade cigarrer som täcker allt däremellan. Hehe, det låter som jag beskriver fördelningen i en normalfördelning och så är det kanske. Möjligen är kurvan förskjuten åt de mildare blenden men jag ser både milt och starkt. Bland nya milda eller lättillgängliga standardutgåvor kan nämnas H. Upmann Magnum 50 och naturligtvis Montecristo Open-serien. Skillnaden är ju att Magnum 50 smakar bra!

Hos standardproduktionen har jag svårt att se några riktiga långsiktiga mönster. Några av de cigarrer från de senare årgångarna som jag upplevt som lättillgängliga när de kom ut har sedemera gått in i en sjuk period och känts väldigt unga och orökbara efter ett tag. Ett exempel på det är Juan Lopez Seleccion No. 2, som jag tröttnade på att vänta in. Kent säger att de har vänt nu och smakar fint! :tummenupp: Många har känts unga ungefär som vanligt och man väntar bara på att de skall öppna sig för att ge sitt bästa i smakhänseende. Det gäller i princip alla färska Cohiba, Ramon Allones och Bolivar jag rökt. I andra ändan av spektrumet finns sådana cigarrer som PL Petit Coronas och Partagas Shorts som varit så starka och spetsiga i smaken från början att jag haft svårt att röka dem. Jag har hopp om att PL PC håller på att vända nu, men jag har gett upp om Shortsen. Härelind gillar dem och han skall få de som är kvar i min cab om han vill. :poke:

Det som jag känner har hänt är att cigarrernas första sjuka period har förändrats. De smakar ofta inte lika illa av ammoniak och disharmonisk spetsighet som de gjorde före -06 men de kommer ändå in i en period av återhållna smaker som känns väldigt tydlig för mig. Konsekvensen är att jag nog kommer att lagra det mesta i det antal år som behövs innan jag går loss på lådorna och där har alltså inget förändrats.
User avatar
Henrik G
Blivande hederssmålänning
Posts: 210
Joined: Sun 22 Feb 2009, 16:18
Location: Uppsala, det närmaste Småland man kan komma...

Sv: Samla på sig garrar

Post by Henrik G »

Intressant reflektion om den "nya" sjuka perioden. Jag lagrar det mesta som sagt och kommer nog fortsätta med det precis som Ouch.
User avatar
golfers
Blivande hederssmålänning
Posts: 251
Joined: Fri 04 Sep 2009, 21:22
Location: Trollhättan, V Götaland (Gjorde lumpen i Jönköping)

Sv: Samla på sig garrar

Post by golfers »

Ouch wrote:Ni genomlyser den här frågan på ett väldigt bra sätt och det är väldigt intressant läsning.
Jag är glad att jag startade denna tråden den har lärt mig och förhoppningsvis flera andra en massa, mycket intressant att följa era diskussioner. Jag som nybörjare suger i mig allt. TACK alla NI som delar med er av er enorma kunskap.
"Cigarrer är inte lyx - Att däremot ha tid att avnjuta cigarr det är lyx"
User avatar
Härelind
CZigarist
Posts: 2542
Joined: Thu 08 May 2008, 23:40
Location: Huskvarna, Smålands Havanna
Contact:

Sv: Samla på sig garrar

Post by Härelind »

Ouch wrote: Härelind gillar dem och han skall få de som är kvar i min cab om han vill. :poke:
:woohoo: :buga:
Image
Image
Let´s hug it out bitch!
User avatar
salberto
Hederssmålänning
Posts: 543
Joined: Mon 03 Nov 2008, 14:43
Location: Stjärnhov Södermanland

Sv: Samla på sig garrar

Post by salberto »

Prisskillnader vad gäller kvalitet är marginella vad gäller standardsortimentet för kubaner, framförallt Cohiba och Trinidad är lite dyrare och den enda skillnaden är väl att de överlag har lite bättre kvalitet på täckbladen och att rullningskvaliteten nog är något bättre. Cohiba har ju dessutom en extra fermentering. Vad gäller EL/ER bedömer jag inte att de har så mycket bättre tobakskvalitet. Det handlar mer om marknadsföring nuförtiden, även om det finns några guldklimpar bland dessa. Här speglas inte priset i kvaliteten IMHO. Hur så många EL/ER kan ha dragproblem och rullningsproblem är svårt att förstå och hela projektet med limitadas håller ju på att gå åt skogen… Det är skam att tex PL Belicosos Extra kan ha så genomgående dålig kvalitet till det priset. :galen:
Det stora kvalitetssprånget kommer i specialeditionerna, humidorerna och här sticker priset iväg rejält. Utan tvekan är både rullning och tobakskvaliteten högre här, tycker jag. Till stor del handlar det nog om sortering och att man lägger undan det bästa till speciella sorteringar. Men det handlar också om lagring, som i reservan och att vissa områden och fält får fram tobak med bättre kvalitet. Jag TROR dessutom att man fortfarande kan odla tobak med de gamla fröna på speciella fält till specialeditioner. Den kvalitet som finns i nya Cohiba reservan är svår att finna i standardsortimentet. Den är helt enkelt överlägset god (i alla fall det exemplar som jag har rökt).

Begreppet sällanrökare är intressant att diskutera. Jag menar” folk i farten”, snubbarna som står och röker cigarr vid stureplan. Jag har märkt att det finns rätt gott om folk som feströker cigarr.
Om den kubanska cigarrindustrin försöker att tillfredställa mig med de nya marknadsstrategierna, lyckas de rätt dåligt. De lyckas rätt dåligt med rätt mycket egentligen, tur att de har så bra tobak och hoppas att den inte är från Nicaragua, för då spricker jag… :roll:

Jag har diskuterat vilka limitadas som är goda och på vilket sätt de är det i eviga tider känns det som, bla med Kjell och MK, och inget definitivt kan jag säga. Gillar i stort de Kjell gillar, men är osäker så in i bomben om de egentligen är så mycket att ha i framtiden. Mer samlarobjekt egentligen...RA Eminencia ER från 2005 är förbaskat god, men inte godare än RA Coronas från standardsortimentet.

Härelind kan få lite Partagas Shorts av mig också, om jag bara någonsin får iväga de förbaskade RG Lonsdales... :kram-lycklig:
//salberto
User avatar
Hool
Hederssmålänning & Maduro madman
Posts: 171
Joined: Thu 10 Apr 2008, 22:25
Location: Göteborg

Sv: Samla på sig garrar

Post by Hool »

De är ju sååå goda :|

Jag anser en garre vara vintage om den överlever ett halvår :puff: :puff: :puff: :puff: :puff: :puff: :puff: :tokig:
Redan Sh@l10?! :smoking:!
Post Reply